מסלול במונטנגרו למשפחות עם ילדים – אטרקציות מאת טל דנגור [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

הפוסט הזה פורסם בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים ומופיע פה באישורה של טל.
חזרנו מטיול של שבוע במונטונגרו ולאור מיעוט הפוסטים בקבוצה על המדינה המהממת הזו, אני מצרפת את סיכום הטיול שלנו 🙂
אמל״ק – טיול ספונטני, כיפי ומלא טבע.
  • הרכב: זוג + 2 (5,9)
  • אופי טיול: טיול כוכב הכולל בעיקר טבע וקצת אטרקציות.

קצת על מונטנגרו

האגם השחור

מונטונגרו היא מדינה קטנה באזור הבלקן (גובלת עם קרואטיה, אלבניה, סרביה ועוד מדינות אירוויזיון) המאופיינת בטבע מטורף:  אגמים, יערות, נהרות והרים.זאת מדינה צעירה יחסית עם כ-700,000 תושבים. הם לא חלק רשמי מהאיחוד, אבל יש עמדות כמו בידוק לאזרחי האיחוד בשדה. המטבע המקומי הוא יורו ורוב האנשים יודעים אנגלית בסיסית, אבל מדברים בעיקר סרבית (מאוד דומה לרוסית).

התיירות יחסית מפותחת, עם הכוונות לאתרי תיירות ומאוד סבלניים לתיירים, אבל אין הרבה אטרקציות או התאמה לילדים במסעדות וכ״ו (בניגוד לאוסטריה למשל). עונת התיירות מתחילה במאי, עד אז מקומות התיירות פתוחים חלקית וגם לא כל המסעדות פתוחות.

אנחנו התניידנו ברכב, אבל הבנתי שהתחבורה יחסית מפותחת (אוטובוסים, רכבות וכ״ו) ומאפשרת טיול ללא רכב.

תכנון הטיול

זה טיול ראשון לחו״ל בהרכב משפחתי מאז תחילת הקורונה, אבל בעבר נסענו מספר פעמים אז אנחנו יחסית מתורגלים ולכן הרגשתי נוח לתכנן באופן מאוד ספונטני. שבוע לפני פסח, חיפשתי את היעד הכי זול שיתאים לתאריכים של חול המועד (עם אופציית everywhere המושלמת ב-Skyscanner).
לאחר בחירת היעד, למדתי את האזורים המתויירים העיקריים ולפיהם בחרתי מקומות לינה.הטיסה הזולה ביותר היתה של Air Montenegro לפודורגריצה, בירת מונטנגרו, בסביבות $300 לכרטיס. הכרטיס כלל מזוודה 21 ק״ג לכל נוסע וטרולי. המטוס קטן יחסית (2+2) אז היה נוח מאוד מבחינת הושבה עם הילדים. הלוך – ראשון ב-13:00 (עיכוב של חצי שעה), הגעה לפודוגריצה ב-16:00 בערך (שעה אחורה). חזור – הטיסה נדחתה ל- 1:00 בלילה במקום 22:45, אז התוכניות שלנו קצת השתנו ונחתנו בארץ ב-5:00 בבוקר (שעה קדימה).
השכרת רכב היתה דרך מונטנגרו – הפורום של אבי. מכיוון שהטיול אורגן מעכשיו לעכשיו, לא מצאנו רכב מתאים דרך הסוכניות הרגילות שלנו (rentalcars ודומיהן) ושמענו הרבה המלצות על אבי. המחיר שלו גבוה במקצת אבל כולל כסאות חינם ו-Wifi נייד (חסך את הצורך בסים מקומי). מעבר לכך, הוא נותן מסלולים מסודרים לכל יום, תמיכה ועזרה בווטסאפ כל הזמן ובכלל יש הרגשת בטחון שמישהו מלווה את הטיול ונותן עצות והכוונות כל הזמן. הכבישים ברובם טובים, אך צרים ומפותלים, לכן הנסיעה יכולה לקחת יותר זמן מהצפוי. יש כביש אגרה אחד, הכולל נסיעה במנהרה של 4 ק״מ.

לינה במונטנגרו עם ילדים

ישנו ב-3 מקומות, שני צימרים בצפון ומלון בדרום. ההזמנות התבצעו דרך בוקינג, שמאוד חזק אצלהם. התשלום בדרך כלל מתבצע במזומן במקום עצמו. שימו לב שהציונים מאוד גבוהים יחסית למדינות אחרות שהיינו (כמעט כולם מעל 9) – אבל לאו דווקא באופן מוצדק (לפחות בהשוואה למדינות אחרות). בגלל שהטיול היה קצר, לא לקחנו דירות כי לא רצינו לבזבז זמן בבישולים וארוחות, כמו בטיולים אחרים שלנו.
הנוף מהצימר Mirovic ב- Kolasin

בית הארחה עם מספר דירות וצימרים בודדים, על גדות הנהר. האירוח כולל ארוחת בוקר במתחם משותף עם שולחנות אוכל, טלוויזיה, פינת קפה, מים, מיץ ועוגיות. הזמנו דירה עם שני חדרי שינה, באחד מיטה זוגית ובשני שתי מיטות יחיד. חדר הרחצה כלל אמבטיה.הדירה מאוד גדולה, עם טלוויזיה בכל חדר, תנורי חימום, ומחמם מגבות באמבטיה. יש יציאה למרפסת וגינה משותפת (דירת קרקע) עם פינת ישיבה ושולחנות וירידה לנהר שם יש פינת ישיבה נוספת. בעלת הצימר מאוד נחמדה ולמרות שהיינו לבד בצימר הכינה לנו ארוחת בוקר מטורפת עם ביצים, פנקייקים, לחמים שאפתה, ירקות, ריבה וכ״ו. ממש התבאסנו שנשארנו רק לילה אחד.

ב-Guest House Durmitor Paradise – Zablijak

הזמנו דירת שני חדרים עם ארוחת בוקר. למרות הציון הגבוה בבוקינג (9.1) מאוד התאכזבנו מהמקום וחוסר ההתאמה לתמונות והתיאורים. הדירה כוללת שני חדרי שינה קטנים (לא היה מקום למזוודות), אחד עם מיטה זוגית והשני עם שתי מיטות יחיד. הכניסה לחדרים קצת מוגבהת כך שהבנות נפלו כל הזמן. בסלון יש אח, שנראית מאוד רומנטית וכיפית בתמונות אבל בפועל ממוקמת רחוק מהקיר ומאוד מסוכנת לילדים. כאשר האח כבוייה, תנור החימום היחיד בדירה לא מחמם את כל החלל ומאוד קר.

בדירה לא היתה מרפסת או איזשהו מקום שאפשר לצאת ולשבת בחוץ, בניגוד לכתוב בבוקינג, אז היה מאוד דחוס וחנוק. חדר הרחצה כלל מקלחון ספא קטן מאוד (את רוב המקום תפסו הג׳טים) – מאוד לא אידיאלי עם ילדים ודוד חשמלי שבקושי הספיק למקלחת אחת. לטענת בעלת הצימר אף פעם לא היו לה תלונות בעניין וזה מאוד לגיטימי לחכות כחצי שעה בין מקלחת למקלחת (גם שעה לא הספיקה..) בנוסף, הם היו בשיפוצים, אז נכנסנו לתוך אתר בנייה עם ערימת זבל ענקית בחוץ. העלייה לחדר היא במדרגות תלולות (לא סימפטי עם ילדים ומזוודות) וכל הדירה עם מעט נקודות חשמל במיקומים נוחים. ארוחת הבוקר היה קטנה ולא הספיקה לכולם והוגשה לחדר. לנו במקום 2 לילות.

ב-Boutique Hotel Square by Aycon – Budva

Boutique Hotel Square by Aycon – Budva

ההיילייט של הטיול מבחינת הבנות. מלון בוטיק חדש 5 כוכבים בבודווה, עיירת חוף במאוד אטרקטיבית בקיץ. בגלל מזג האוויר הצפוי, הזמנתי את המלון הזה שכולל בריכה מחוממת (מאוד חמה) שפתוחה בלילה (ואפשר להזמין אליה ארוחת ערב) וחדר משחקים. הזמנו סוויטה משפחתית בכלום כסף שכללה חדר שינה, סלון עם ספה נפתחת ומרפסת. החדר היה גדול יחסית וחדר האמבטיה כלל מקלחון ענקי עם ראש גשם. ארוחת הבוקר היא בדרך כלל בופה, אך בגלל שלא היו הרבה אורחים במלון הגישו מתפריט – ביצים, פנקייקים, לחם מטוגן , מאפים וכ״ו. כל אנשי הצוות היו מאוד שירותיים ונחמדים, ועשו מעל ומעבר.

מזג אוויר במונטנגרו בפסח

Kotor

חופשת פסח כרגיל נופלת על מזג אוויר משוגע באירופה. במהלך הטיול חווינו סופת שלג מטורפת, ערפל כבד, הרבה גשם וקצת שמש. שבוע לפני שהגענו כל השבוע היה שמש. צריך להערך בתכנון לכל האפשרויות, ולבוא מאובזרים עם בגדי חורף ומעילי גשם וכמובן לא להתבאס משינויי התוכניות.

האוכל המקומי במונטנגרו

Restoran Nijagara – מסעדה ב״מפלי הניאגרה״

המטבח המקומי מורכב בעיקר מדגים ומאכלי ים (בעיקר trout) טריים, תבשילי כבש ועגל וכל מיני מאכלים מתפוחי אדמה (kamchak), פולנטה וכ”ו. המנות הראשונות הן בעיקר פלטות של גבינות ונקניקים ביתיים. בכל מסעדה יש גם מנות עוף, הרבה סלטים ובחלקן הגדול גם פסטות (הרבה השפעה איטלקית). המנות ענקיות (גם הראשונות) וזולות מאוד. אין מנות ילדים בתפריט (או חצאי מנות half portion). אנחנו תמיד הזמנו 3-4 מנות וחלקנו. במסעדה הכי יקרה שהיינו בה שילמנו 100 יורו לארבעתנו, לארוחה גדולה עם בקבוק יין.

היום ראשון – נסיעה לצפון

יצאנו משדה התעופה לכיוון Kolasin, עיירת סקי במרחק קצר מ- Biogardsga Gora (אגם מאוד מתוייר). הנסיעה לוקחת כשעה וחצי אך עשינו כמה עצירות בדרך.
גשר חבלים תלויים (Suspension pedestrian Bridge) בדרך לצפון
עצירה ראשונה היתה גשר חבלים תלויים (Suspension pedestrian bridge) מעל נהר המורצ׳ה. עצירה נחמדה לצילום. עצירה שנייה היתה מנזר מורצ׳ה (Moracha Monastery) – מנזר קטן ויפה הממוקם מעל הנהר. הכנסייה מאוד יפה עם ציורי קיר ובחוץ יש גן שעשועים חמוד ונוף לנהר.
הגענו לצימר כאשר כבר החשיך, אז אחרי מקלחות מהירות הלכנו למסעדה הכי מומלצת בעיר – Restoran VODENICA, מסעדה עם מאכלים מקומיים, בעיצוב מקומי. מנות ענקיות,טעימות וזולות.

היום השני – Biogardska Gora ו-Zablijak

אגם Biogardska Gora
בלילה ירד שלג קל אז ניצלנו את הבוקר לצילומים באזור הצימר, ובנחל שעובר ממש ליד. אחר כך נסענו כחצי שעה ל-Biogardska Gora, אחד האגמים הגדולים והיפים במדינה. בעונה שמתחילה במאי, ניתן להגיע עם הרכב עד לשמורה עצמה, אבל אנחנו היינו צריכים להחנות את הרכב ממש לפני כביש הגישה וללכת כ-3 ק״מ עד לכניסה לשמורה. היה קר ולא תכננו את ההליכה הזו אז כמעט ויתרנו כמה פעמים וחזרנו אחורה, אבל אחרי כשעה הליכה הגענו.
Biogardska Gora
האגם מהמם, גם בחורף. אמנם לא עם הצבעוניות הכחולה-ירוקה שיש בכל התמונות התיירותיות, אבל עדיין קסום. הבנות יותר התלהבו מלשחק בגן שעשועים ולבנות איש שלג אז ויתרנו על ההליכה מסביב לאגם שאמורה לקחת כשעה (הן גם היו עייפות מההליכה). המסלול אמור להיות אמור קל וגם נגיש לעגלות לפי מה שראיתי. בירידה למטה, החלטנו לתפוס טרמפ עם אחד מעובדי השמורה. עצרה לנו סגנית מנהלת הפארק שסיפרה לנו על ההכנות לקראת הפתיחה הגדולה ועל ההתרגשות שיש במדינה לקראת זה. זה ממש מעניין לשמוע שזה מה שמעסיק את התושבים שם.
המשכנו לכיוון Zablijak, אל מקום הלינה הבא שלנו הנמצא בקרבת פארק דורמיטור. הדרך לשם יפה ומפותלת, לאורך נהר ה-Tara שנמצא בקניון גבוה. בדרך עצרנו בגשר על הנהר (Đurđevića Tara) שבו עושים אומגה מגדה לגדה. היה קר אז לא עשינו לצערי אבל זה נראה ממש מגניב וניתן לעשות מגיל 5 (עם הורה מלווה כמובן). בעונה ניתן לעשות גם טיולי רפטינג בנהר. אכלנו צהריים במלון שנמצא ליד הגשר, ליד כל הביתנים של מפעילי האומגות. לא מלהיב במיוחד.
אחרי שהגענו לצימר והתבאסנו ממנו, הלכנו לעיר לחפש מקום לאכול. העיר היתה נטושה וכמעט לא היו מסעדות פתוחות, כולל המומלצות. אכלנו בסוף ב-Lupo D`Argento, מסעדה בסגנון איטלקי, עם פיצות ופסטות טעימות וכמובן מנות ענקיות וזולות.

היום השלישי – Crno Jezero ועוד אגמים באזור

האגם השחור
התעוררנו לבוקר שמשי, קר ומושלג. אחרי השלמות בסופר (ברשת Voli) נסענו לאגם השחור, כ-5 דקות נסיעה. החנייה בשמורה נמצאת כקילומטר מהכניסה (גם בעונה). ההליכה היא בשביל סלול בתוך יער ובעונה יש המון דוכנים שמוכרים גבינות, נקניקים וריבות. האגם עצמו כרגיל מהמם.
אזור Crno Jezero האדם השחור
יש מספר מסלולים שניתן לעשות באורכים ורמות קושי שונות. אנחנו החלטנו לעשות את המסלול מסביב לאגם, אמור היה לקחת כשעה וחצי. רוב המסלול היה מלא שלג אז כמובן שרוב הזמן הבנות שיחקו בשלג ואפילו קצת החלקנו על שקיות ניילון כמו בימי האייטיז העליזים. אחרי כשעתיים, כשעברנו רק חצי אגם, החלטנו לחזור.
אכלנו צהריים ב – Izvor, מסעדה מקומית טובה עם נוף להר. התכנון היה לנסוע למעבר ההרים Sedlo ולתצפית Bobotov Kuk אבל הגענו לכביש חסום משלג אז הסתובבנו ונסענו לראות אגמים נוספים באזור, טיילנו בכפרים וראינו כבשים. חזרנו לצימר לזמן בילוי משפחתי ואחר כך הלכנו לעיר לאותה המסעדה מאתמול.

היום הרביעי – נסיעה לבודווה ומנזר אוסטרוג

התעוררנו לבוקר מושלג וגילינו שהרכב שלנו גם קבור בשלג והרבה מהדרכים חסומות. בגלל שהיינו צריכים לנסוע דרומה (ורצינו לצאת מהצימר המעפן שהיינו בו) החלטנו לוותר על התוכניות שלנו לנסוע צפונה ל- Piva, ונסענו בכביש הפתוח. הכביש היה מלא שלג וקרח, והמפלסות עדיין לא עברו בו (ראינו אותן בהמשך) אז הנסיעה היתה קצת מאתגרת. בגלל שהתוכניות קצת השתבשו, העברנו את הזמן בנסיעה לכל מיני נקודות תצפית על אגמים שהמליצו עליהם.
מנזר Ostrog – צפונית לפודגריצה
מנזר אוסטרוג נמצא צפונית לפודוגריצה והיה בדרך. מדובר במנזר שכולו חצוב בסלע ונמצא על הר גבוה. העלייה למעלה לוקחת כחצי שעה בכבישים מפותלים, אבל אז מגיעים למנזר והנוף פשוט מהמם. במנזר עצמו נכנסים לכל מיני כוכים חצובים בסלע, רואים ציורי קיר עתיקים וכמובן כנסייה.
המשכנו להדרים לבודווה בה היה מקום הלינה הבא שלנו. זוהי עיירת חוף שבקיץ מאוד אטרקטיבית עם טיילת יפה. לא מצאנו את העיירה כל כך מעניינת, בעיקר מלאה במסעדות תיירותיות וחנויות של שטויות . מאוד דומה לאילת. זה המקום היחיד בו כל המסעדות היו פתוחות ומלאות באנשים. (הרבה ישראלים כמובן, בעיקר טיולים מאורגנים).
בערב הלכנו למסעדת Jadran, הכי תיירותי שיש (התחשק לנו לנסות משהו תיירותי, אנחנו בדרך כלל נמנעים מדברים כאלו). המסעדה מעוצבת כמו אונייה, המלצרים עם טוקסידו ומפלטים את הדג וכ״ו. המסעדה היתה הכי יקרה שהיינו בה, אבל עדיין היה טעים ובמחירים בהרבה יותר זולים מהארץ.

היום החמישי – קוטור והמפרץ, Perast, מעבורת Kamenari

Kotor
נסענו לקוטור, כחצי שעה נסיעה מבודווה. קוטור היא עיר עתיקה, מוקפת חומות המשקיפה למפרץ. חונים ליד החומות (יורו לשעה) ונכנסים להסתובב בסמטאות. אפשר לקחת מפה מה-Tourist info בכניסה, בה מפורטים כל המבנים ההיסטוריים ונקודות העניין בעיר. באזור יש המון מסעדות, חנויות מזכרות (יש להם קטע לא ברור עם חתולים), גלידריות וכמובן מבנים עתיקים ויפים. הסתובבנו שם כשעתיים בכיף.
לאחר מכן נסענו ל-Perast שאמורה להיות גם עיר נמל מהממת, ממנה יוצא שיט לאיים באזור. בפועל, זו עיירה קטנה, שהסיור בה לקח חצי שעה. השיט לא נראה אטרקטיבי במיוחד במזג האוויר שהיה. קחו בחשבון שגם כאן חונים מחוץ לעיר, ויש חאפרים שישר קופצים עליכם ורוצים תשלום על חנייה אם לא תזמינו דרכם שייט (התעלמנו מהם..).
המשכנו לכיוון Ferry Kamenari ולקחנו מעבורת שחוצה את המפרץ. רבע שעה מלהיבה ביותר. בערב, עלינו לבריכה והזמנו ארוחת ערב מהמלון במחירים סבירים ביותר.

היום השישי – אגם סקאדר, מפלי הניאגרה (Vodopad Nijagara), ואאוטלט Extra Retail Park

״מפלי הניאגרה״- Vodopad Nijagara
יום גשום וקצת מבאס. יצאנו מאוחר מהמלון (הבנות בילו בחדר המשחקים).נסענו לאגם סקאדר שהיה נטוש וקפוא, אז שינינו כיוון ל״מפלי הניאגרה״ Vodopad Nijagara. מפלים מרשימים (בעיקר בעונה הזו) הנמצאים בתוך קניון מסולע שנוצרו בו גם בריכות קטנות וכל מיני מערות שאפשר לשחק בהן.
Restoran Nijagara – מסעדה ב״מפלי הניאגרה״
היינו שם כשעה וחצי ואחר כך הלכנו למסעדה במקום Restoran Nijagara. במסעדה יש אזור ילדים חמוד, פינת ארנבים, ברווזים באגם, וגן שעשועים. למרות המיקום התיירותי, המסעדה זולה.
בדרך חזרה, עצרנו באאוטלט שראינו בדרך, Extra Retail Park, יש ג׳מבו, חנויות נעליים וחנות בגדים לא מוכרת אבל עם מחירים ממש טובים. זה היה המקום היחיד שעשינו קצת שופינג. בערב היינו בבריכה, הבילוי האהוב על הבנות.

היום השביעי – שייט באגם סקאדר ופארק החבלים שייט באגם סקאדאר

אגם Skadar
ביומנו האחרון, השמש סוף סוף יצאה והחלטנו לעשות את השייט באגם סקאדאר. השייט הוא כשעה בסירה פרטית, ועולה כ-40 יורו למשפחה + 4 יורו למבוגר כדמי כניסה לשמורה. בתחילה שטים בתוך צמחיה ואחר כך יוצאים לאגם הפתוח. רואים בעיקר עופות מים (ברווזים, ברכיות, טבלנים) וגם שחפים ושקנאים. השייט די ממצה את עצמו אחרי כחצי שעה. אמורים להיות גם הסברים, אנחנו לא חשנו צורך בכך.
Skadar אגם
אחרי השיט נסענו לכיוון פודגריצה לפארק חבלים Avanturisticki Park Gorica שנמצא בפארק Gorica (שהוא פארק יפה בפני עצמו). המקום מציע מסלולים בדרגות קושי שונות מגיל 4. העלות היא 10 יורו לשעה וחצי. הילדה נהנתה מאוד.
אחר כך קפצנו לקניון בעיר. מיצינו אחרי סיבוב של שעה. לא היינו באווירת קניות ומבחר החנויות לא היה מלהיב (רוב הרשתות האירופאיות האהובות עלינו לא היו). מכיוון שהטיסה היתה מאוד מאוחרת, לקחנו חדר בבית הארחה ליד שדה התעופה שנוכל לנוח עד 23:00. החדר עלה 35 יורו ובעל המקום פינק אותנו בקפה, מיץ ומאפים ביתיים ואחר כך לקח אותנו לשדה. מקום חמוד, אבל לא הייתי מבלה בו לילה. Airport Home Radinovic

לסיכום:

מדינה מהממת עם נוף מטורף והרבה מה לעשות, בעיקר בעונה. שבוע לדעתי זה המינימום, היינו נשארים לעוד שבוע לפחות בכיף. ממליצה בחום! מצרפת מפה עם תכנון הטיול שעשיתי (יש גם קובץ למי שרוצה).

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים