איך לתכנן טיול בחו״ל עם ילדים – טיפים פרקטיים [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

אנחנו עכשיו בעיצומי תכנון הטיול הרביעי שלנו ליפן, השני שלנו עם כל הילדים (היינו גם עם תינוקת בת שנה). תוך כדי, קלטנו שאנחנו עושים המון בירורים לפני בניית המסלול, דברים שבדיעבד חוסכים לנו המון כסף. בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים עולות המון שאלות כגון: איך למצוא טיסות זולות, איך לבחור מקום לינה, איך לחלק את הימים בין כמה יעדים ועוד. אלו טיפים שלנו ואיך שאנחנו מתכננים טיולים בחו״ל בכללי עם כמה סעיפים מיוחדים ליפן תוך כדי הפוסט.

תוכן עניינים

טיפ ראשון: החליטו איזה סוג חופשה אתם רוצים

מלון Almyra בפאפוס - השקיעה האחרונה
מלון Almyra בפאפוס

קודם כל – החליטו מה מטרת הטיול שלכם. האם אתם רוצים לחקור מקום חדש? לנוח? לצאת ולהתחבר לטבע? לפי זה, תוכלו להחליט איזה סוג חופשה מתאימה לכם כרגע. בכללי, אפשר לחלק את סוגי החופשות לשלושה סוגים: בטן-גב, טבע, ועירוני, ואני מוסיפה עוד שתי קטגוריות שבערך כלולות באחרות: כפרי נופש ומלונות עם פארק מים מקורה. לא נכנס לשיקולים של מה עדיף בכל גיל מכיוון שזאת העדפה אישית, אבל כן חשוב להיות ריאלים לגבי היכולות של הילדים שלכם (למשל לרוב ילד בן 4 לא יוכל לעשות טרק של 5 שעות). הנה פלוסים ומינוסים לכל סוג של חופשה:

בטן-גב

עקבה
  • פלוסים: לרוב הכל כלול או חצי פנסיון, לא צריך לדאוג לאוכל, במלונות יש בדרך כלל הרבה אטרקציות ופעילויות למשפחות, זאת חופשה רגועה מבחינת תכנון הטיול ואפשר אפילו לרכוש חבילות נופש הכוללות טיסה, מלון והעברות ובכך להוריד למינימום את התכנון שלנו. אפשר גם לצאת מהמלון לאטרקציות בסביבה, לא חייבים לשהות במלון בלבד.
  • מינוסים: אם הילדים עוד לא שוחים, צריך להיות איתם כל הזמן במים ואתם מוגבלים לאוכל שמציעים במלון (חשוב לבדוק ביקורות לגבי האוכל, ואנחנו ממליצים לבדוק ממי שדומה לכם, כלומר אם אתם ישראלים אז ביקורות של ישראלים, אם אתם אירופאים אז ביקורות של אירופאים וכ״ו, כי כולנו עם טעמים שונים). כשחגי תשרי נופלים על אוקטובר או סוף מרץ/תחילת אפריל, יכול להיות שעוד יהיה קר מדי להיות במקומות הקלאסיים כמו יוון, אנטליה וקפריסין, אבל עקבה, סיני ושארם כבר חמים, וטנריף, סיישל והמלדיביים חמים תמיד, וכמובן שיש את תאילנד.

עירוני

טוקיו למשפחות עם ילדים - מסלול, אטרקציות והמלצות
טוקיו
  • פלוסים: אם בוחרים עיר מרכזית, כמו ברלין או אמסטרדם, יש תחבורה ציבורית מצויינת שמאוד מקלה על ההתניידות. יש המון אטרקציות, גני שעשועים לילדים קטנים (ברוב המקומות), ולרוב מדברים אנגלית ברמה גבוהה ודי קל להתמצא ולבקש עזרה אם צריך.
  • מינוסים: אלו ערים על כל המשתמע מכך: פחות טבע וצריך ממש לשים עין על הילדים שלא יברחו לכבישים.

טבע

לטביה עם ילדים - ריגה, סיגולדה, יורמלה - מסלול, המלצות ואטרקציות
לטביה
  • פלוסים: לילדים יש הרבה חופש, אפשר לתת להם להתרוצץ בלי חשש מדריסה, הרבה ירוק בעיניים, כל מיני סוגי טיולים וטרקים, ובהרבה מקומות, כמו אוסטריה והולנד, הטבע משולב באטרקציות לילדים כמו פארקי חבלים, מגלשות הרים ועוד.
  • מינוסים: ברוב המקרים, אתם צריכים להשכיר רכב, מה שאומר להביא כסאות מהארץ (מומלץ במיוחד אם משכירים משדה התעופה), הכרת חוקי נהיגה מקומיים, הכנה מראש אם יש תשלומי אגרה וכמובן דלק (מה שנכנס בחישוב התקציבי). ישנן מדינות שממש קשוחות מבחינת מהירות מותרת ומחלקות דו״חות אחרי הטיול על כמה קמ״ש בלבד אז חשוב תמיד לשים לב למהירות המותרת ולא לעבור אותה.

כפרי נופש

דה אמהוף – קוטג משפחות

כפרי נופש הם לא הכל כלול וחשוב לדעת את זה מראש כדי להמנע מאכזבות מיותרות. ברוב כפרי הנופש יש ביקתות עם מטבחון מאובזר אבל את האוכל אתם צריכים לקנות ולהכין בעצמכם או לאכול באחת ממסעדות המקום או מחוצה לה. כמו כן, ברוב המוחלט של כפרי הנופש אתם צריכים להשכיר רכב על כל המשתמע מכך. מצד שני, רוב מי שמגיע לכפר נופש משתמש בו כבסיס לטיולי כוכב. בכפרי הנופש יש המון אטרקציות למשפחות כשחלקן כלולות במחיר וחלקן בתשלום נוסף. אנחנו ממליצים לבדוק לפני ההזמנה מה כלול ומה לא על מנת להבין אם כפר הנופש מתאים לכם.

מלונות עם פארק מים מקורה

דברצן, הונגריה - פארק המים Aquaticum
דברצן, הונגריה – פארק המים Aquaticum

אם בכל זאת אתם רוצים חופשת בטן-גב באירופה, וזאת לא ממש העונה, יש המון מלונות עם פארק מים מקורה. במלונות יש לרוב עוד אטרקציות למשפחות כמו ג׳ימבורי ומשחקיות. יש לנו פוסט שלם על מלונות עם פארק מים מקורה וכל אחד מהם מפנה לכתבה שלמה על המלון ופארק המים. לדוגמא, אפשר לחוות את כריסמס בבודפשט ולקחת יום-יומיים בפארק המים המקורה אקווה וורלד.

טיפ שני: התאימו את הטיול לעונה בה אתם מטיילים

יש טיולים שבהגדרה מתאימים לעונות מסוימות או אזורים מסויימים: בעוד שאזורים כמו יוון, אנטליה וקפריסין מתאימים למאי-ספטמבר, בחופשת פסח וחגי תשרי באוקטובר הם עלולים להיות קרים. אם תרצו להגיע ליעדים האלו בחגים, עדיף לבחור מלון עם בריכה מחוממת או מקורה, שיהיה למקרה שקריר מדי. מצד שני, עקבה, סיני ושארם כבר חמים בפסח ועדיין חמים בחגי תשרי, וטנריף, סיישל והמלדיביים חמים כל השנה.

יעדים כמו אוסטריה מתאימים מאוד בקיץ אבל בסביבות סוף ספטמבר נסגרות האטרקציות של הקיץ והן מתחלפות באטרצקיות של החורף. זה לא שאי אפשר לטייל לאוסטריה בחורף, לגמרי אפשר! אבל זאת כבר תהיה חופשה שונה מאשר חופשת קיץ. רוצים לטוס לדובאי או אבו דאבי? עדיף לטוס בין נובמבר לאפריל – אפילו אפריל כבר מאוד מאוד חמה. האם זה אומר שאי אפשר לטוס בקיץ? בוודאי שאפשר! אבל קחו בחשבון שמשמעותית חם יותר מאשר בארץ ושכדאי לתכנן הרבה אטרקציות עם מזגן. אם אתם מתלבטלים לגבי עונה או יעד – העלו פוסט בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים וכולם ישמחו לעזור.

אם אתם רוצים לטוס בכריסמס, יש לנו רשימת יעדים מומלצת עם הרבה מסלולים ומידע, ואם אתם רוצים לטוס בפסח – יש לנו גם רשימת יעדים חמים או נעימים בפסח.

טיפ שלישי: בררו איזה פסטיבלים וחגים יש לפני שאתם רוכשים כרטיסי טיסה

טנריף עם ילדים - פסטיבלים בטנריף
פסטיבלים בטנריף

סעיף זה נכתב בדם, כמו שאומרים. בטיול הגדול שלנו לפני הילדים, רכשנו כרטיסי טיסה בלי לבדוק פסטיבלים. לרוע מזלנו, יצא שעזבנו את תאילנד בדיוק ביום החג הכי גדול שלהם בשנה. לו היינו מביטים בלוח השנה לפני ההזמנה, היינו פשוט מאריכים ביום את השהות שלנו בבנגקוק ומשתתפים בחגיגות.

לטביה עם ילדים - פסטיבל ימי הביניים בטירת צסיס
פסטיבל ימי הביניים בלטביה

בהרבה מדינות יש חגים בהם הכל סגור, בעיקר באזור חג המולד (ברוב המקומות, בעיקר בארה״ב ואירופה, כמעט הכל סגור מה-24.12 עד ה-26.12, אז עדיף לא לשהות בהם בתאריכים האלו, גם אם זה נופל, כמו ב-2022, על חופשת חנוכה). בנוסף, באפריל יש את הפסחא (Easter), וחופשות בית ספר, אז יש עומס גדול יותר במוקדי תיירות גדולים ובמקומות כמו דיסנילנד פריז בפרט. בצרפת, אגב, יש גם חופשת בית ספר מסוף אוקטובר עד תחילת נובמבר, מה שגם משפיע על העומס ביורודיסני. בכל מדינה יש את החופשות שלה – שווה לקחת כמה דקות ולברר מראש.

פסטיבל הקרח בספורו יפן

מבחינת פסטיבלים, לרוב חיפוש של כמה דקות בגוגל יניב תוצאות מצוינות. אנחנו את הטיול הקרוב שלנו ביפן מתכננים בפברואר סביב הפסטיבלים של החורף ובדקנו קודם כל את התאריכים של הפסטיבלים העיקריים ואז את הטיסות הזמנו סביבם. כשטסנו לדברצן הונגריה, פספסנו את הפסטיבל הגדול של הפרחים, אבל עשינו את זה מתוך מודעות. כלומר, בדקנו מראש, ראינו מתי זה, והחלטנו שבכל זאת עדיף לנו לטוס ביוני. בלטביה גם פספסנו פסטיבל גדול כי הבכורה עלתה לכיתה א ורצינו לחזור בזמן לפגוש את המורה. את התאריכים של החופשות והאירועים המיוחדים רשמו לכם באקסל.

טיפ רביעי: הכינו רשימת אטרקציות ראשונית

תכנון ראשוני לצרפת, זה לא מה שהיה בפועל

אם אתם טסים ליעד אחד בלבד ולא זזים ממנו (לדוגמא לונדון או בודפשט), בסוף השלב השלישי כבר אפשר להזמין טיסות. אבל אם הכוונה היא לעבור בין כמה יעדים (למשל כמה אזורים שונים ביער השחור או כמה ערים בלטביה), אז אתם צריכים להחליט בעצם כמה זמן להיות בכל אזור. את ההחלטה הזאת אנחנו מקבלים על סמך האטרקציות שאנחנו רוצים לעשות בכל אזור. בשלב הראשוני, אנחנו רק מכינים רשימה של המקומות, בלי מידע נוסף אלא אם כן זה משהו קריטי שאנחנו רואים בדרך ומוסיפים בקלות לאקסל (למשל ימים שסגור).

כשהילדים היו קטנים, היינו מתכננים אטרקציה אחת ביום ואחת אחר הצהריים, חוץ מפארקים גדולים (כמו דיסנילנד, למשל, בהם נשארים כל היום). גם עכשיו שהם גדולים יותר, אנחנו לרוב לא מתכננים יותר, אלא אם כן אחת מהן ממש קצרה, כמו הליכה בעיר עתיקה או, נגיד, לראות את שער הניצחון בפריז. את הרשימה הזאת אנחנו לרוב מחלקים למה שאנחנו מחשיבים אטרקציות חובה ואטרקציות משניות.

אחרי שיש לנו רשימת אטרקציות בכל עיר, נוכל לראות כמה ימים ריאלית אנחנו יכולים להיות בכל עיר, כשלוקחים בחשבון ימים מיוחדים (פסטיבלים/חגים/אטרקציות שפתוחות רק בימים מסוימים) וכמובן – תקציב. כלל אצבע שלנו: מיותר לעבור מדינות בטיול של פחות משבועיים, אבל בתוך המדינה אפשר לעבור כמה ערים. אני מסייגת שאם אתם קרובים לגבול, לפעמים מעבר בין מדינות תהיה קצרה יותר מאשר מעבר בין ערים באותה המדינה (למשל מינכן וזלצבורג), אבל לרוב זה לא המקרה.

טיפ חמישי: החליטו על סוג מקום הלינה

בנגקוק עם ילדים - הבריכה בדירת Airbnb
הבריכה בדירה שלקחנו בבנגקוק

ברוב המקומות, יש לכם שתי אפשרויות לינה עיקריות: מלונות ודירות, כשבחלק מהמדינות יש גם הוסטלים מצוינים עם חדרים פרטיים. ביפן יש גם עוד כמה סוגי לינה, כגון ריוקנים. כמו בסוג הטיול, גם פה יש פלוסים ומינוסים לשני סוגי הלינה:

מלונות

  • פלוסים: מטפלים לכם בהכל, ברוב המלונות יש ניקיון יומי של החדרים, יש קבלה לרוב 24/7, מה שאומר שיש תמיד למי לפנות. יש הרבה מלונות שמציעים ארוחת בוקר, מה שמאוד נוח עם ילדים קטנים כי לא צריך להתרוצץ על הבוקר, וגם כאלו שמציעים חצי פנסיון. וכמובן שיש מלונות הכל כלול, בעיקר ריזורטים באיים השונים. בחלק מהמלונות יש גני שעשועים, משחקיות, ואטרקציות ופעילוית ולילדים.
  • מינוסים: קשה למצוא חדרים ליותר מארבעה אנשים, מה שלרוב מכריח אותנו לקחת חדרים עם דלתות מתחברות או סוויטות, ובשני המקרים זה מאוד מעלה את המחיר. בנוסף, מבחינת אוכל אתם כפופים למה שהמלון מציע והשעות שהם מציעים את הארוחות, אז אם יש לכם ילדים קטנים, חשוב להצטייד בחטיפים ואולי קצת לחם וממרחים (ברוב המלונות יש מקרר קטן, תוודאו לפני ההזמנה – עוד טיפים בהמשך).

דירות

  • פלוסים: דירות מגיעות עם מטבח בו תוכלו להכין אוכל אם תרצו, מה שמאוד נוח עם ילדים שקמים לפנות בוקר לפני שמסעדות פתוחות, וגם מאוד נוח בערב כי אפשר להמנע ממסעדה שתגרור חזרה מאוחרת לחדר. בנוסף, בהרבה דירות יש מכונות כביסה, אז אפשר לצמצם את מה שמביאים לחופשה (למי שזה מתאים, כמובן), והדירה לרוב מחולקת במינימום לחדר שינה וסלון, מה שנותן למשפחה יותר מקום ולהורים קצת פרטיות. עוד פלוס: הרבה פעמים הדירות נמצאות באזורים השקטים יותר, למרות שהן יכולות להיות מרחק הליכה מאטרקציות עיקריות ותחבורה ציבורית (טיפים בהמשך).
  • מינוסים: אלא אם כן זה מלון דירות, לרוב אין קבלה ומישהו להתייעץ בו במידת הצורך. ברוב המקרים, לא מנקים את הדירה בזמן שאתם שם, וגם אין את ה״פינוק״ של בית מלון. הדירות לא תמיד נמצאות במרכז העיר (למרות שזה תלוי בבחירה שלכם, כמובן).

לינה מיוחדת – Ryokan ביפן

מלון CoCoDe

יש הרבה מדינות עם סוגי לינה מיוחדים שכדאי להיות בהן בשביל החוויה. בצורה מצחיקה, היינו רק פעם אחת בריוקן ביפן וזה היה לפני הילדים, אז הפעם הזמנו ריוקן. הלינה יוצאת לנו יותר מכפול מהמקומות האחרים שהזמנו, אבל מרגיש לנו שזאת חלק מהחוויה של יפן, לכן רצינו שהילדים יוכלו לחוות אותו. הריוקנים הם מקומות אירוח בסגנון יפני, כשלרוב ישנים על מזרנים על הרצפה והם במיוחד נפוצים באזורים שיש מעיינות חמים. הם לרוב כוללים ארוחת בוקר, לפעמים גם ארוחת ערב, ואמבטיות יפניות ששונות מאלו שאנחנו מכירים. בחלק גדול מהריוקנים, כולל זאת שהזמנו אבל עוד לא הגענו אליה, יש מעיינות חמים ואונסן (onsen). אגב, אם לא רוצים את כל החוייה של הריוקן, במיוחד בכלל המחיר, אפשר למצוא די בקלות מלונות עם לינה בסגנון יפני. אנחנו מאוד אהבנו את זה כשטיילנו עם תינוקת בת שנה כי ככה היא יכלה לישון לידנו (במקום בינינו) ללא חשש שתיפול. גם כשהיינו עם הילדים באוסקה, היינו במלון כזה (קוקודה, בתמונה) והיה נפלא.

טיפ שישי: איך לבחור מקום לינה

מלונות בברלין למשפחות - Apartments Rosenthal Residence
הדירה שלקחנו בברלין

אחרי שהחלטתם אם אתם רוצים מלון או דירה, אתם צריכים לגשת למלאכת בחירת המקום. הנה הסבר שלנו לבחירת מקום לינה:

  1. בדקו מה האזורים שהכי כדאי לשהות בהם בעיר – ומאיזה כדאי להמנע. אפשר לשאול בקבוצת מטיילים בחו״ל עם ילדים, אבל הסעיף הבא יכול לפתור לכם את הבעיה הזאת. ובכל מקרה, כבר ראיתם מה האטרקציות המרכזיות בהן תרצו לבקר ואם הן כולן באזור או שניים – אלו כנראה האזורים שכדאי לכם ללון בהם. שימו לב שככל שאתם יותר קרובים למרכז, ככה העלות של הלינה תהיה גבוהה יותר.
  2. בדקו פה באתר את ההמלצות שלנו: כל הפוסטים פה הם אוסף של ההמלצות של חברי קהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים והם מחולקים לפי אזורים, מדינות וערים. בפוסטים שלנו יש המלצות מכל הסוגים: מלונות ודירות, 5 כוכבים ו-3 כובים, יקרים וזולים, וגם דירות למשפחות של 5 ומעלה, כך שרוב הסיכויים הם שתוכלו למצוא משהו טוב ברשימה.
  3. חפשו מלונות ודירות בבוקינג – אנחנו הזמנו המון בעבר מאיירבנב, אבל לצערי הם כבר פחות אמינים ונהיו מאוד בעייתיים בקורונה אז אנחנו נמנעים מהם עכשיו והזמנו דירות דרך בוקינג. סננו ישר על ההתחלת לפי הפרמטרים החשובים לכם. אלו הפרמטרים שאנחנו מסננים לפיהן:
    1. דירוג 8+ – תלוי במקום, אולי נבחר 9+, אבל לרוב 8+ מבחינתנו זה מצוין, וננסה לבחור 8.5 ומעלה
    2. מחיר – סננו לפי המחיר הכי גבוה שאתם רוצים לשלם. תמיד אפשר להרחיב את החיפוש, כלומר להתחיל ברף עליון של, למשל, $120 ללילה, ואז להעלות ל-$150 אם העלות לא ריאלית
    3. סוג לינה – אם אתם סגורים על מלון או דירה, סננו לפי סוג הלינה שבחרתם. אם לא משנה לכם, אל תסננו לפי הסעיף הזה
    4. אזור – אם יש אזורים מסוימים בהם תרצו ללון, סננו לפיהן. למשל, בטוקיו אנחנו אוהבים את אזור אסקסה ובפריז אנחנו מעדיפים את הרובעים 1-8, עם חיבה מיוחדת לאזור האופרה. אם אתם לא מכירים את העיר, יש לרוב סימון של מרכז (central) שימקד אתכם יותר במרכז העיר, אבל חשוב לדעת שיש ערים שאין להן ממש ״מרכז״ של אטרקציות, כמו פריז ולונדון, בהן האטרקציות מפוזרות ברוב העיר
    5. ביטול חינם – אנחנו תמיד מסמנים את זה עכשיו. לפני הקורונה, היינו מזמינים גם בלי אפשרות ביטול, עכשיו אנחנו מזמינים רק עם אפשרות ביטול
    6. דברים אחרים שחשובים לכם – בריכה, מכונת כביסה, חנייה, ארוחת בוקר כלולה, דירוג כוכבים למלונות, מטבחון – יש הרבה אפשרויות לבחירה, אני ממליצה רק לסמן את אלו שקריטים לכם. לצורך העניין, הטיול שלנו ליפן הפעם תהיה שלושה שבועות, אז חשובה לנו מכונת כביסה כל כמה ימים. אם במקום לינה אחד אין, אז בהבא חייב להיות, אבל אם יש אחד היום, אז מחר זה בסדר שלא יהיה.
  4. דברים לבדוק במלון/דירה – כשאתם מוצאים מלון או דירה שנראים לכם מתאימים, יש כמה דברים שכדאי לבדוק. הנה הרשימה שלנו:
    1. חלוקת החדרים והמיטות – אם יש ספה נפתחת, האם היא באותו החדר כמו שלכם או בחדר צמוד? האם יש דלתות מתחברות? האם החלוקה הגיונית לכם? אנחנו מצאנו דירה שממש התלהבנו ממנה עד שקלטנו שלא תהיה לנו פרטיות לשבוע שלם, מה שפחות מתאים לנו, ולנו אישית היה חשוב שיהיה לנו חדר פרטי. במקומות שנהיה רק שני לילות, זה פחות קריטי לנו והזמנו מקומות שכולנו בחדר אחד. יכול להיות שתרצו שהסלון יהיה בלי מיטה, ובמקרה כזה תהיו חייבים לפחות שני חדרי שינה, או שאתם צריכים מקום למיטת תינוק בחדר של ההורים אז צריך לוודא שהחדר גדול מספיק לזה.
    2. קרבה לתחבורה ציבורית – אם אתם לא שוכרים רכב, כדאי למצוא מקום שקרוב לתחבורה ציבורית. ברוב הערים הגדולות יש כמה סוגי תחבורה: מטרו, אוטובוסים, וטראם (רכבת קלה) והם כולם מופיעים במפות בגוגל. אנחנו מעדיפים מקום בפחות מ-10 דקות הליכה בעיקר בגלל היום הראשון והאחרון כשאנחנו נסחבים עם כל התיקים שלנו, אבל גם אם מתוכננים לנו ימים ארוכים בחוץ ואנחנו יודעים שנגיע שפוכים חזרה לדירה/מלון.
    3. קרבה למסעדות – אם אתם לא מתכננים לקחת מקום עם מטבח או שכולל ארוחת ערב, חשוב שיהיה איפה לאכול בסביבה. כמובן שאפשר לאכול ליד האטרקציה האחרונה, אבל זה לא תמיד ריאלי בגלל השעות ולפעמים פשוט עייפים ורוצים לנוח. תכלס, ברוב העולם אפשר להזמין אוכל, כך שזה לא קריטי במיוחד (אפילו בהואה הין תאילנד ב-2017 לא היתה לנו בעיה להזמין אוכל לדירה).
    4. ביקורות – תוודאו שיש הרבה ביקורות על המקום שאתם בוחרים וקראו אותן. מבחינתנו, פחות מ-30 ביקורות זה כבר לקחת סיכון. זה לא אומר שלא ניקח את הסיכון, אבל כן נעקוב אחרי המקום כל עוד יש לנו אפשרות ביטול כדי לראות אם התווספו ביקורות, אבל אנחנו נעדיף מקום עם הרבה ביקורות. יצא לנו ממש היום לשלול כמה מקומות על סמך הביקורות בלבד: לראשונה היו המון הערות שהדירה מסריחה, בשנייה אמרו שממש שומעים את האנשים בדירה הצמודה, ובשלישית שממש שומעים את המטרו ושזה הפריע לשינה של חלק מהמשפחה. אלו דברים שיכולים להחריב לכם את הטיול (אני מפלצת אם אני לא ישנה טוב ואני ישנה ממש חלש) אז כמה דקות של קריאת ביקורות ממש תעזור. מצד שני, קראנו גם תלונות שאין בחדר תה או קרם גוף, דברים שלנו לא חשובים אבל לאחרים מסתבר שכן.
    5. קרבה לסופרים/חנויות נוחות – הדירה שבחרנו בזמנו בברלין היתה מאוד קרובה לסופר גדול וזה מאוד עזר לנו להצטייד לארוחת בוקר וערב קלילה. אם אתם טסים ליפן, מאוד מומלץ לבדוק שיש ליד המלון/דירה חנות נוחות, זה יותר חשוב ממסעדה כי יש שם אוכל מוכן מצוין וטרי במחירים נמוכים, וזה כולל סלטים, פסטות, ואוכל יפני. הרשתות הגדולות הן: Family Mart, 7-Eleven, ו-Lawson. יש עוד רשתות אבל אלו העיקרות וכמעט תמיד יש משהו במרחק 100-200 מטר. גם בפריז, כשהיינו במלון, זה מאוד עזר לנו לרכוש מים ודברים לערב כשלא היינו רעבים לארוחה אבל היה נחמד לאכול כריך לארוחת ערב.
    6. חשוב ליפן: גודל המיטות – יש כמה סוגי מיטות: twin, full וקינג. הטווין הוא מיטת יחיד לגמרי והרבה פעמים יהיה לכם כתוב שחדר עם שני טווין מתאים לזוג + 2 ילדים כי היפנים הרבה פעמים לנים בלינה משותפת הורה וילד אבל בסטנדרטים אליהם אנחנו רגילים – יהיה מאוד מאוד קשה לישון כך. מיטת full היא כבר מיטה זוגית, אבל צרה, וקינג היא בעיקרון זוגית רגילה. אם הילדים קטנים, זה פחות קריטי, וכשהילדים שלנו היו קטנים הם יכלו לישון שלושתם על ספה אחת נפתחת אבל עכשיו הם כבר גדולים לזה והמידות קריטיות. אפשר לשלוח הודעה למלון ולשאול מה רוחב המיטות אבל האמת היא שאנחנו פשוט מוודאים שיש מספיק פול או ספות או מיטות קומותיים.

טיפ שביעי: החליטו אם אתם שוכרים רכב או מתניידים בתחבורה ציבורית

טיול קרוואנים שלנו ביפן

יכול להיות שהטיפ הזה צריך להיות גבוה יותר, אבל מכיוון שלרוב סוג הטיול מכתיב את ההחלטה לגבי התחבורה – נשים אותו פה. בהכרח כמעט תמיד, אם אתם עושים טיול טבע – תצטרכו רכב. יש מקומות שאפשר לעשות טיול טבע בתחבורה ציבורית אבל היא תהיה יותר מוגבלת. טיול עירוני – אין באמת סיבה לשכור רכב כי לרוב התחבורה הציבורית בתוך הערים מצוינת. מה שכן, אם יש אטרקציה מיוחדת מחוץ לעיר, בדקו אם קל להגיע אליה בתחבורה ציבורית כי אם לא – אפשר לשכור רכב ליום. אנחנו, למשל, נגיד לפארק אירופה מצרפת ברכבת. יהיה יותר זול לשכור רכב, אבל הנסיעה די ארוכה בלילה, בין שתי מדינות שאנחנו לא מכירים, אז העדפנו את הנוחות על פני המחיר.

טסים ליפן? חשוב לקרוא את הפסקה הזאת, אחרת המשיכו לפסקה הבאה. התחבורה הציבורית ביפן מאוד יקרה בין הערים – מאוד מאוד. כשהילדים עוד היו קטנים ולא שילמנו על תחבורה ציבורית, רכשנו JR Pass רק לנו ולבכורה פלוס שתי טיסות פנימית בעיקר בגלל הזמן והמרחק, לא המחיר. עכשיו שכולם צריכים לשלם, יוצא לנו משמעותית יותר זול לשכור רכב לשבוע, גם בשכלול הדלק, מאשר רכבות. בנוסף, הטיסות הפנימיות מאוד מאוד זולות (בבדיקה לטיול הנוכחי – $30 בין טוקיו לאוסקה כשרכבת עולה מעל $100, ו-$65 מטוקיו לספורו באי הצפוני הוקיידו, כשנסיעה תהיה יום שלם וכמה מאות דולרים). עלויות התחבורה ביפן גבוהות מאוד מאוד ושווה לקחת חצי שעה ולבדוק מה הכי ישתלם לכם.

אם אתם שוכרים רכב, הנה כמה דברים לקחת בחשבון:

  • באיזה צד נוהגים? – יש מדינות, ביניהן בריטניה, קפריסין, אוסטרליה ויפן, בהן נוהגים בצד השני של הכביש. אם זה מלחיץ אתכם, עדיף להמנע מהשכרת רכב במקומות האלו. החוויה הראשונה שלנו היתה באוסטרליה והאמת היא שמתרגלים ממש מהר, וביפן כבר לקחנו גם קרוואן.
  • סוג הרכב – ידני או אוטומטי? אוטומטי לרוב יהיה יקר יותר, אבל לחלקנו (לי) אין ברירה אלא לקחת אוטומטי.
  • גודל הבגאז׳ – ודאו שיש מספיק מקום בבגאז׳ לכל הציוד שלכם. בכל האתרים כתוב לכמה מזוודות יש מקום יש בבגאז׳, וזה במיוחד חשוב אם יש הרבה מזוודות או עגלות.
  • כסאות בטיחות – השאלה הנצחית: האם להביא מהבית או להשכיר מהחברה? אם אתם שוכרים רכב כבר מהשדה, אני ממש ממש ממליצה להביא כסאות מהבית. היה לנו אומנם מזל, אבל בדיעבד זה יכל להיות אחרת. כשהגענו לחברת ההשכרה בפריז, למשל, הפנו אותנו למחסן עם כל מיני כסאות והיינו צריכים למצוא מה שנכון לילדים שלנו. הרוב המוחלט היו במצב זוועה ולכו תדעו איזה תאונות הם עברו. שליחת כסא בטיחות לבטן המטוס היא כמעט תמיד חינמית אז חבל לקחת סיכון. עוד אפשרות היא לרכוש כסאות זולים במדינת היעד ולהשאיר אותן שם (מה שגם משתלם אם טסים ליותר מכמה ימים), אבל זה רק עובד אם לא שוכרים רכב כבר בשדה, כי שם לא תוכלו לרכוש. אם הילדים בני 5 לפחות (או אפילו יותר), אפשר לקחת את הבאבלבאם שאנחנו ממש ממש אוהבים, בוסטר מתנפח שהסתובב איתנו ביפן וצרפת ועשה עבודה נפלאה.
  • נוחות – אם יש לכם מתבגרים, רכב משפחתי לחמישה עלול להיות לכם צפוף ואולי עדיף להזמין רכב של 7 מקומות (שגם יאפשר לכם יותר מקום לציוד).
  • ביטוח – הביטוח הבסיסי של חברות השכרה לא מכסה הכל, עדיף להוסיף גם ביטול השתתפות עצמית.
  • GPS – יש מקומות שכוללים את ה-GPS ברכב (ביפן, למשל, זה מובנה). עדיף לבדוק מראש מה עובד הכי טוב במדינת היעד. בהרבה מקומות, גוגל מאפס עובד יותר טוב מווייז. פשוט בדקו מראש.
  • קילומטראז׳ – ברוב חברות השכרת הרכב כבר אין הגבלה של קילומטראז׳, אבל הופתענו לגלות שבגרמניה דווקא כן. עדיף תמיד לקחת בלי הגבלה, אבל אם יש הגבלת קילומטרים, מפו בכללי את הטיול שלכם והקילומטרים בין המקומות, כשאתם לוקחים בחשבון הלוך-חזור, ועגלו הרבה למעלה. אם נגיד חישבתם 750 ק״מ, אז אל תקחו רכב שמוגבל ל-800 ק״מ אלא הבא בתור.
  • דלק וכבישי אגרה – מעבר לעלויות, שימו לב שצריך להחזיר את הרכב עם מיכל מלא. בדקו מראש אם יש תחנת דלק קרובה לחברת ההשכרה כדי להיות מוכנים מראש. בדקו גם אם אתם צריכים פס מיוחד בשביל כבישי אגרה או אם משלמים במזומן/אשראי. ביפן שילמנו באשראי את כבישי האגרה, מה שמאוד הקל עלינו (אחרת היינו צריכים להסתובב עם המון מזומן בכל רגע נתון).
  • צלמו את הרכב – כשאתם מקבלים אותו ועברו עם העובד על כל שריטה שיש על הרכב כשאתם מקבלים אותה, תעדו אותה, ווודאו שהיא רשומה בדף עליו אתם חותמים.
  • החתימו את חברת השכרת הרכב על המסמך כשאתם מחזירים שאין בעיות ברכב ואין שריטות חדשות ושמרו לכם העתק.
  • רישיון בינלאומי – העלות לרישיון בינלאומי היא 7 ש״ח והרישיון טוב ל-3 שנים. חבל אפילו להתלבט, עשו את הרישיון. בכל מקום תמצאו אנשים שלא בדקו להם ובאותה המידה אנשים שכן – חבל להתקע כל דבר כזה. לנו, אגב, בדקו את הרישיון הבינלאומי בכל מקום ששכרנו רכב. חשוב להביא גם את רישיון הפלסטיק וגם את הרישיון הבינלאומי – בודקים את שניהם.
  • קרוואניםטיול קרוואנים הוא חוייה מדהימה ממש ואנחנו ממליצים מאוד לחוות אותה לפחות פעם אחת עם ילדים! אבל תכנון טיול כזה שונה לחלוטין מטיולים אחרים. יש לנו מלא מידע באתר על טיולי קרוואנים, כולל מסלולים וטיפים.

טיפ שמיני: תכנון יומי של אטרקציות

דיסנילנד פריז - דיסנילנד סטודיו
דיסנילנד פריז – דיסנילנד סטודיו

כפי שצייתי קודם, כלל האצבע שלנו הוא שתי אטרקציות ביום, אחת בבוקר ואחת אחר הצהריים, אלא אם כן זאת אטרקציה של יום שלם כמו פארק אירופה, דיסנילנד פריז, אפטלינג וכ״ו. גם אם הם כבר לא ישנים שנ״צ, בגיל 3-4-5 הם יכולים להתעייף די מהר ולנו היה יותר קל לחזור למלון/דירה, לנוח שעתיים, ואז שוב לצאת והאמת היא שגם לנו זה היה חשוב. אם הילדים גדולים יותר, אפשר לתכנן יום שלם בחוץ עם הפסקה ארוכה לארוחת צהריים ולפעמים גם עצירה לשוקו/קפה. במקרה הזה, עדיף לתכנן אטרקציות שנמצאות באותו האזור הגאוגרפי בעיר. ובכל מקרה, מאוד חשוב להכיר את הילדים שלכם ולתכנן סביב הצרכים שלכם. חלק מהילדים רגילים לטיולים ארוכים וחלק לא, וזה שאתם בחו״ל לא משנה מי הם, זה רק משנה את המיקום.

אנחנו חוזרים לאקסל עליו דיברנו קודם ומחלקים אותו כבר לפי ימים וערים. אנחנו קודם כל מכניסים את הימים החשובים כמו פסטיבלים שמתקיימים רק בתאריכים מסויימים. אז אנחנו מוסיפים אטרקציות שסגורות בימים מסויימים. אישית, אנחנו אוהבים להוסיף ימים שאטרקציות סגורות כך שאם נצטרך לשנות תוכניות (כי אנחנו עייפים או ירד גשם או כל סיבה אחרת), נוכל לעשות את זה בקלות. בצורה הזאת, אגב, יוצא שאנחנו כמעט אף פעם לא מפספסים משהו שממש רצינו, כי כשאנחנו משנים תוכניות, אנחנו יודעים בדיוק לאן להעביר דברים). אם משהו רק פתוח בימים מסוימים (למשל שוק כריסמס שאנחנו רוצים להגיע אליו שרק פתוח שישי-שבת), אז מאוד מאוד חשוב לסמן את זה ואני ממליצה גם לתכנן את זה ליום הראשון אם אפשר כדי שיהיה את היום השני למקרה שלא מספיקים.

התכנון שלנו ליפן ב-2019

הנה צילום מסך מהטיול שלנו ליפן ב-2019 שחילקנו לפי ערים, רשמנו איפה אנחנו לנים בכל מקום, ואז את האטרקציות לאותן הימים. בחלקן יש פסטיבלים בהן ישר רשמנו את התאריכים (לדוגמא Morioka Sansa Odori, פסטיבל מה-1-4.8) כדי שנוכל לשנות את הסדר של הדברים אם נרצה או נצטרך. בנוסף, כתבו הערות על דברים שאנחנו צריכים לרכוש. לדוגמא, תחת 28.7 כתוב לרכוש כרטיסים לפסטיבל וכרטיסים לרכבת של הלו קיטי (אליהם לא הגענו כי היה טייפון וקיבלנו החזר מלא על הכרטיסים כי הפסטיבל בוטל). אגב, זאת דוגמא מצוינת ללמה לרשום גם אטרקציות משניות – בסוף נשארנו באוסקה עוד שני לילות וככה היתה לנו רשימה של אטרקציות לימים הבאים.

רשימת האטרקציות בלטביה

חשוב לי לציין שלא עשינו את כל מה שכתוב בכל מקום, אנחנו כבר ידענו מה הכי חשוב לנו, וכמעט את הכל הספקנו. הילדים שלנו כבר היו גדולים יותר ולא חזרנו לדירות באמצע היום. במקרה הזה ספציפית בטוקיו, רשמנו את כל האטרקציות שרצינו לעשות וכולן היו פתוחות כל יום אז זרמנו לפי ההרגשה. במקומות אחרים, כמו ספורו, היו דברים שלא עשינו כי היינו עייפים יום אחד, יום אחר מישהו לא הרגיש טוב – זרמנו עם ההרגשה המשפחתית. בתמונה פה, תוכלו לראות את התכנון הראשוני שלנו ללטביה, שהיתה יותר מפורטת וכשהילדים היו קטנים יותר ואנחנו היינו חדשים יותר לתכנון טיולים משפחתיים – העדפנו לעשות יותר עבודה מקדימה כדי שהכל יתקתק, ואם זה משהו שיכול לעזור לכם – אני ממש בעד.

אני חוזרת שוב ואומרת: המטרה של חופשה משפחתית היא להנות יחד, וחלק מזה הוא גם לדעת להתגמש לפי צרכי המשפחה באותו הרגע. תמיד נשאר עם טעם של עוד ודברים שלא הספקנו ממגוון סיבות וזה בסדר גמור.

טיפ תשיעי – תתפצלו

אחד הדברים הכי טובים שאנחנו עושים עבור עצמנו ועבור הילדים. יש כמה סיבות שאנחנו מתפצלים בטיולים:

  • אחד מאיתנו רוצה ללכת לאטרקציה שלא מתאימה לילדים – למשל, בעלי רצה ללכת למוזיאון ה-DDR בברלין, מה שהיה ממש משעמם את הילדים שלנו שהיו אז בני 3 ו-5, אז התפצלנו – אני לקחתי את הילדים לאקווריום והוא הלך למוזיאון. ככה הוא גם זכה לראות אטרקציה שהיתה לו חשובה, וגם קיבל הפסקה וזמן לבד (אל תדאגו, גם אני הייתי לבד בפעם אחרת). אני רציתי ללכת למוזיאון השואה בריגה – סופר לא מתאים לגילאי 4 ו-6.
  • אחד מאיתנו צריך הפסקהבריגה היה איזה יום שהייתי סופר עצבנית (על משהו שקשור לעבודה, אני עצמאית והיתה לי בעיה כלשהי) אז בעלי לקח את הילדים ואני טיילתי לי לבד בעיר העתיקה. היה מושלם והשעתיים האלו נתנו לי זמן להרגע במקום להוציא את זה על המשפחה.
  • אחד הילדים צריך זמן לבד – בעולם האמיתי, הילדים שלנו לא נמצאים עם האחים שלהם 24/7 וגם הם צריכים לפעמים הפסקה. כשהיינו בדברצן, הרגשנו שהגדולה על סף פיצוץ, אז בעלי הלך איתה לטייל בפארק ואני לקחתי את הקטנים לגן שעשועים קרוב למלון. כולם נהנו, הילדה קיבלה את הזמן שלה לבד, מה שבדיעבד, אגב, היה באמת נכון. אחרי זה כבר היתה רגועה יותר.

טיפ עשירי – ביטוח נסיעות

אל תשכחו לרכוש ביטוח נסיעות. הרבה אנשים לא יודעים, אבל לביטוח נסיעות רגיל לגמרי יש כיסוי לביטול או קיצור טיסה בגלל מחלה קשה, אשפוז וכ״ו. לנו יצא, הרבה לפני הקורונה, לקבל החזר מלא על טיול שביטלנו מסיבות בריאותיות יום לפני הטיסה. כמובן שזה לא כולל צינון ודברים פשוטים, יותר לכיוון מוות (חלילה) או אשפוז או משהו אחר שמונע טיסה, וצריך להוכיח את הביטול, אבל הוא מכסה את רוב המקרים שאנשים מוכרים טיסות אליהן הם כבר לא יכולים להגיע. יש לנו 12% הנחה בכמה פוליסות שונות והרבה מידע לגבי ביטוח נסיעות לחו״ל.

טיפ 11 – התכוננו מראש עם הציוד

יש לנו המון רשימות באתר שיכלות לעזור לכם פה:

טיפ 12 – התכוננו מראש לטיסה

יש לנו פוסט מהמם על כל מה שעושים בנתב״ג וכל התהליך, אבל מעבר לזה יש כמה דברים שחשוב לדעת ולזכור:

  • בדקו מיד את הדרכונים שלכם – ברוב המדינות מבקשים תתוקף של 3 או 6 חודשים, למרות שבחלק אין בכלל התנייה כל עוד הוא הדרכון בתוקף. בקיץ יותר יקר לחדש מאשר בחורף. כרגע עדיין קשה להשיג תורים אז עדיף לקבוע מראש. ניתן להוציא דרכון זמני אבל עדיף להמנע מזה. 
  • תנאי הכרטיס – עולם התעופה השתנה המון בעשור האחרון: חלק מהכרטיסים כוללים רק תיג גב (המשקל וגודל חשובים), מעט כוללים גם טרולי. אפשר לשלם על טרולי בנוסף, הרוב לא כוללים הושבה, והרוב מציעים כמה משקלים של מזוודות. יהיה הכל זול להוסיף מזוודה או טרולי במעמד ההזמנה, יהיה יקר יותר בזמן לפני הטיסה, ובשדה יהיה הכי יקר. אל תשחקו משחקים עם המשקלים – בהרבה מקומות כן מודדים וחבל לשלם המון כסף נוסף כי קיוויתם שלא באמת בודקים שהתיק גב לא שוקל יותר מ-5 קילו.
  • בצעו צ׳ק אין מהבית – ברוב המקרים זה חובה, בחלק מהקרים מקבלים כרטיס עלייה למטוס. גם פה, חברות תעופה רבות לוקחות לא מעט כסף על צ׳ק אין מהשדה. 
  • קראו את הפוסט המפורט שלנו על התהליך בנתב״ג – יש שם טיפים רבים על חסכון בכסף, חניה מול הגעה ברכבת/מונית ועוד.

טיפ 13 – תהיו גמישים

למרות שאנחנו תמיד בונים לו״ז לכל יום, בפועל אף פעם לא יצא לנו לעשות את הטיול שתכננו מראש: כי ירד גשם, כי חזרנו שפוכים מפארק שעשועים ולא רצינו לצאת למחרת למשהו כבד, כי אחד הילדים קם הפוך, כי התעייפנו מהאטרקציה של הבוקר והחלטנו לא לצאת שוב. יש המון סיבות וכולן לגיטימיות, לכן היו מוכנים לכך שדברים לא יהיו בדיוק לפי איך שאתם מתכננים, אבל אם תתכוננו מראש עם המידע שכתבנו למעלה, יהיה לכם הרבה יותר קל להיות גמישים.

והכי חשוב הוא לדעת לשחרר. אנחנו לא נספיק הכל, הילדים הרועשים שלנו לא יהיו פתאום שקטים, האחים שרבים לא יהפכו פתאום להיות החברים הכי טובים. כמו שאומרים הורים שמטיילים עם ילדים קטנים: אנחנו גם ככה לא ישנים, אז לא נישן במקום אחר. טיסה נעימה <3

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים