המדריך לתחבורה ציבורית ביפן [מעודכן ל-2024]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

ברוכים הבאים ליפן! ארץ התחבורה הציבורית היעילה (משהו שאנחנו פחות מכירים פה בארץ). המדריך מדריך לתחבורה ציבורית ביפן יעזור לכם לתכנן את הנסיעה שלכם ביפן, ולהתמצא בקלות ברכבות, אוטובוסים ואמצעי תחבורה נוספים. אל תשכחו שיש לנו עוד המון טיפים ומידע במדריך שלנו על יפן למשפחות עם ילדים, כולל מלונות מומלצים, מסלולים ואטרקציות. בנוסף, אני מציעה שני שירותים בתשלום: שיחות ייעוץ ובניית מסלולים מותאמים אישית. ניתן ליצור איתי קשר לגביהם פה. 

תוכן עניינים

סוגי תחבורה ציבורית ביפן

שינקנסן

יש מספר סוגי תחבורה ציבורית ביפן כשהנוחות ביותר הן הרכבות, אם כי הן לא בהכרח המהירות ביותר. הנה מידע על הסוגים השונים:

  • רכבות: הרכבות ביפן הן אמצעי התחבורה העיקרי. הן יעילות, מדויקות ופועלות ברחבי המדינה.
    • רכבות JR: מופעלות על ידי חברת הרכבות הלאומית של יפן (Japan Railways). כוללות רכבות מהירות (Shinkansen) בין עירוניות, רכבות ליליות ורכבות מקומיות.
    • רכבות פרטיות: חברות רבות מפעילות רכבות בתוך ערים ובאזורים עירוניים.
  • אוטובוסים: אופציה טובה להתניידות בתוך ערים, לנסיעות קצרות בין ערים וביקור באתרים מרוחקים מתחנות רכבת.
  • מוניות: זמינות, נקיות ואמינות, אך נחשבות לאמצעי תחבורה יקר יחסית. התשלום במוניות נעשה בדרך כלל במזומן, אך יותר ויותר נהגים מקבלים גם כרטיסי אשראי.
  • אוטובוס לימוזינה: אוטובוסים מפוארים שמספקים שירותי הסעה נוחים משדות תעופה אל מלונות או אזורים מרכזיים בעיר. בדרך כלל ניתן להזמין את השירות מראש ולתאם את היעד. שימו לה שברוב המקרים הלימוזינה לא תגיע ישירות למלון שלכם אלא מקום מרכזי בסביבה ומשם תצרכו לקחת מונית או רכבת. 
  • מעבורות: פופולאריות לחציית נהרות או נסיעות בין איים. בגדול, כנראה שלא תשתמשו במעבורות בנסיעה קלאסית של טוקיו-קיוטו-אוסקה.
  • טיסות פנים: אמצעי תחבורה מהיר ונוח לנסיעות ארוכות בין ערים מרוחקות. חברות תעופה רבות מציעות טיסות פנים ביפן במחירים משתלמים ואף זולים מרכבות בין עירוניות. עוד מידע בהמשך.

עלויות תחבורה ציבורית

המחירים משתנים בהתאם למרחק, לסוג התחבורה ולסוג הכרטיס שאתם רוכשים. תחבורה ציבורית ביפן נחשבת לזולה יחסית, במיוחד בהשוואה למוניות. בעוד שתחבורה ציבורית ביפן נחשבת לזולה באופן כללי, חשוב לציין שנסיעות ארוכות בין ערים יכולות להיות יקרות אפילו מאוד, במיוחד ברכבות המהירות Shinkansen. לדוגמה, רכבת שינקנסן (מהירה) בין טוקיו לקיוטו או אוסקה תעלה בסביבות $115 לכיוון למבוגר וחצי מחיר בין גיל 6-11. בין הערים הגדולות, כנראה שיהיה זול יותר לטוס. פחות מומלץ לקחת רכב לנסיעה מכיוון שהנהיגה ללא עצירות תהיה מעל 6 שעות וגם תשלמו לא מעט על החזרת רכב בעיר שונה מלקחתם אותו. חשוב לי להבהיר שאני מדברת על נסיעה ישירה מטוקיו – אם הכוונה היא לעשות בדרך בכל מקרה עצירות, כמו בהאקונה או אגמי פוג׳י, אז זה כבר סיפור אחר כי זה מקצר את הנסיעה. מה שכן, אם תחליטו לשמור על הרכב בתוך העיר, תצטרכו לשלם על חנייה.

המטרו ביפן

הנה קצת מידע שיכול להקל עליכם בפעם הראשונה שאתם במטרו ביפן. מאוד להתמצא אז אל תדאגו ובמקרה הכי גרוע – יש בכל תחנה עובדים ואם תראו להם בטלפון לאן אתם רוצים להגיע – הם יראו לכם את הדרך ואפילו יקחו אתכם לשם. שמות התחנות מוצגים בדרך כלל בשלוש שפות: יפנית, אנגלית, וסינית פשוטה (קנג׳י).

מספרי קווים: לכל קו רכבת תחתית יש מספר ייחודי וצבע ייחודי שמוצגים בדרך כלל מעל שם התחנה. לדוגמה, קו גינזה בטוקיו מסומן באות “G” בצבע כתום ותחנת Tokyo Station הוא מספר 09, לכן השלט יראה ככה:

זה מאוד מאוד מקל על מציאת הקווים כי במבט חטוף ניתן לראות לפי האות והצבע לאיזה כיוון ללכת.

כיווני נסיעה: שלטים בתחנות מציינים את כיווני הנסיעה של הרכבות, אז חפשו שלטים המציגים את שם היעד הסופי של הרכבת. שימו לב לחצים על הרציף המציינים את כיוון הנסיעה. הנה דוגמה אחת מתוך מספר סוגים שונים:

שילוט שמראה כיווני מטרו

בחלק מהתחנות, כשאתם ברציף עצמו, גם כתוב מה התחנה הבאה והקודמת כדי לוודא שאתם בכיוון הנכון.

בתוך הרכבות: גם ברכבות עצמן כתוב מה התחנות הבאות, כך שתוכלו לראות בקלות שאתם בכיוון הנכון. אם עליתם על הרכבת לכיוון ההפוך, לא קרה כלום – רדו בתחנה הקרובה וחזרו אחורה. שימו לב שזה נכון לרכבות העירוניות – ברכבת בין עירונית, לרוב יהיו לכם מקומות מסומנים ושם יכולה להיות בעיה כבר בעלייה לרכבת. הנה דוגמה של המטרו מבפנים:

שילוט בתוך הרכבות

גם בשינקנסן תוכלו לראות מה התחנה הבאה ובאיזה צד יפתחו הדלתות:

סימון גם בשינקנסן

תעריפי נסיעה: תעריפי הנסיעה נקבעים על פי המרחק שאתם נוסעים. ניתן לברר את תעריף הנסיעה מעל המכונות לרכישת כרטיסים לפי תחנת היעד או באפליקציות ניווט. ניתן לחסוך מעט כסף והרבה זמן ברכישת כרטיס IC נטען כמו Suica או Pasmo, המאפשר נסיעות מרובות במחיר מוזל. עוד מידע בהמשך הפוסט.

שילוט נוסף:

  • מפות: מפות מפורטות של רשת הרכבת התחתית מוצגות בתחנות, וניתן גם למצוא אותן באינטרנט או באפליקציות ניווט. בחלק מהמפות אפשר לראות איזה קרונות הכי קרובים לשירותים או מעליות.
  • יציאות: שלטים מציינים את מיקום היציאות השונות מהתחנה.
  • מעברים: שלטים מציינים את מיקום המעברים התת-קרקעיים המחברים בין תחנות שונות.
  • שירותים: שלטים מציינים את מיקום השירותים בתחנה. וזה יפן, כלומר השירותים יהיו נקיים יותר מאשר בבית שלכם.
  • מעליות: שלטים מציינים את מיקום המעליות בתחנה. ברוב המוחלט של התחנות יש מעליות אבל לא בכולן.

תורים: אחד הדברים הכי מדהימים לתייר הישראלי הוא התורים. היפנים עומדים בתורים בכל מקום. ברוב התחנות יש סימון איפה לעמוד כדי שאנשים יוכלו לרדת מהרכבת לפני שהבאים יעלו. תראו איזה יופי:

אנשים עומדים יפה בתור

אגב, בתמונה אפשר לראות את השילוט בתחנה – ממש קל למצוא את הקווים שאתם צריכים.

גוגל מאפס: גוגל מאפס מלא במידע שיעזור לכם להתנייד בקלות. הרבה מתחנות המטרו ענקיות וזה יכול לעוזר לכם להיות יעילים יותר. בנוסף, אם לא תגיעו ליציאה הנכונה זה יכול לגרום לכם לטיול ארוך במיוחד כד שתגיעו ליעד שלכם. בגוגל מאפס יש מידע שמאוד יעזור לכם בתכנון כולל:

  • איזו יציאה לקחת כדי להגיע ליעד שלכם
  • איזה רציף נמצא הרכבת שלכם – מה שממש עוזר אם יש לכם החלפה
  • המידע שכתבתי למעלה על צבע ואות
  • ואם יש החלפה אז גם כתוב לאיזה קו להגיע ואת אותו הפירוט. 

חשוב: בגוגל מאפס, מעבר לכמות העצירות ושמות התחנה, תוכלו גם לראות אם יש לכם צורך ממש לצאת מהתחנה וללכת ברגל לתחנה אחרת בשביל ההחלפה או אם זה באותו המקום.

החלפת תחנות – שימו לב שהקוים מסומנים כבר בצבע ואות הקו ואפילו הפסים של התחנות צבועים בצבע הקו

לפעמים יש צורך ממש לצאת מהתחנה עצמה, ללכת ברגל כמה דקות (המפה נמצאת בגוגל מאפס גם) ואז להיכנס לתחנה חדשה. זה לא קריטי, אבל חשוב לדעת שזה יכול לקרות.

אני ממליצה תמיד לפתוח את הגוגל מאפס לפני שאתם נכנסים לתחנה ואז תוכלו לראות את הכל בבירור מולכם. גם אם האינטרנט כבר לא יעבוד (שאגב, לא קרה לנו כמעט בכלל עם האיירלו), תוכלו לראות עדיין לאיזה תחנה להגיע, כמה נשארו, מאיפה לצאת וכ״ו. 

רכישת כרטיסים

ניתן לרכוש כרטיסים לנסיעות בודדות במכונות אוטומטיות בתחנות הרכבת. בדרך כלל המכונות ידידותיות למשתמש וניתן לעבור בין שפות שונות, כולל אנגלית. אין שום צורך לרכוש כרטיס מיוחד (כמו רב קו) אבל זה בהחלט מקל על הנסיעות. הנה כמה סוגים של כרטיסים וההבדלים ביניהם:

  • כרטיסי IC: כרטיסים נטענים נוחים לשימוש, כמו Suica ו- Pasmo, משמשים לתשלום עבור סוגי תחבורה ציבורית רבים ומציעים הנחה קלה על התעריפים. ניתן להטעין את הכרטיסים במזומן בתחנות רכבת או בחנויות נוחות.
  • כרטיסי נסיעה בודדים: מתאימים לנסיעה חד-כיוונית וניתן לרכוש אותם לפי המרחק שאתם נוסעים. יש שילוט מעל המכונות עם המחיר לנסיעה. בחלק מהמקומות, תוכלו לשים את תחנת היעד וזה יתן לכם את הסכום, ובאחרים תצטרכו לבדוק מראש את הסכום הנכון. אלו חד פעמיים, בדיוק כמו רכישת כרטיס בתחנת הרכבת בארץ.
  • מנויים מקומיים: חוץ מה-JR Pass, שהוא לכל המדינה, קיימים מנויים מקומיים רבים שיכולים לחסוך לכם כסף בתחבורה בתוך עיר או אזור מסוים. בעיקרון ניתן להשתמש בכרטיסים האלו בכל הערים, אך לקבל את ההחזר על הפקדון רק באזור שבו הם הונפקו. שימו לב שהכרטיסים האלו לא עובדים על רכבות בין עירוניות של חברת JR. אלו העיקריים שבהם:
    • כרטיס ICOCA: בשימוש באוסקה, קיוטו וקנסאי.
    • כרטיס Suica: בשימוש בטוקיו והסביבה.
    • כרטיס Pasmo: כרטיס IC נפוץ נוסף בשימוש במזרח יפן.
  • כרטיסים לילדים: ילדים משלמים חצי מחיר על תחבורה ציבורית מגיל 6 ועד 11 כולל. מגיל 12 הם משלמים מחיר מלא. זה נכון גם לגבי רכבות מהירות כגון שינקנסן, אך שימו לב שילד בלי כרטיס לא מקבל מושב. לרוב זאת לא בעיה וכמעט תמיד יהיה להם איפה לשבת, אבל זה יהיה על בסיס מקום פנוי.

כרטיס IC (כרטיסים נטענים) – Pasmo ו-Suica בטוקיו והאזור

כרטיס Suica

בעוד ששני הכרטיסים הם למעשה אותו דבר מבחינת פונקציונליות ותעריפים, ההבדל העיקרי ביניהם הוא האזור בו הם הוצאו. כרטיס Suica מונפק על ידי חברת JR East ונחוץ בעיקר לנסיעה באזור טוקיו רבתי, וכרטיס Pasmo מונפק על ידי מספר חברות רכבות פרטיות ונפוץ יותר במזרח יפן. בכל מקרה, שני הכרטיסים מתקבלים כמעט בכל תחבורה ציבורית ביפן, כך שאין צורך לרכוש את שניהם. ניתן לרכוש את הכרטיסים בשתי שדות התעופה בטוקיו.

טיפים לשימוש בכרטיסי Suica ו-Pasmo

כרטיס Pasmo
  • ניתן להטעין את הכרטיסים במזומן במכונות אוטומטיות בתחנות רכבת ובחנויות נוחות (קונביני) רבות.
  • בכניסה ויציאה מתחנות רכבת או תחבורה ציבורית אחרת, צאיך להעביר את הכרטיס מעל קורא הכרטיסים.
  • שמרו על הכרטיסים שלכם! במקרה של אובדן, ייתכן שלא ניתן יהיה להחזיר את היתרה שנותרה בכרטיס.
  • ניתן להשתמש בהם ברכבות, אוטובוסים, מעבורות מסוימות ואפילו לתשלום בחנויות נוחות מסוימות.
  • ניתן לקבל החזר על הפיקדון ששולם בעת רכישת הכרטיס, בתוספת יתרת הכסף שנותרה עליו, בעת החזרת הכרטיס לתחנת הרכבת. שימו לב שיכול להיות שלא תוכלו לקבל חזרה את דמי הפיקדון אם מאבדים את הכרטיס.

יתרונות לשימוש בכרטיסים פסמו וסוויקה

  • נוחות: אין צורך לרכוש כרטיסים בודדים בכל נסיעה, אפשר ישר לעבור בשער התחנה.
  • הנחה קלה: מציעים הנחה קלה על התעריפים הרגילים.
  • שימושים נוספים: עשויים לשמש לתשלום בחנויות נוחות, מסעדות ורשתות מסוימות (תלוי בכרטיס). במכונות המקבלות את הכרטיס יהיה סימון של הכרטיס בתור אמצעי תשלום.

איך משתמשים בכרטיס IC?

  1. הטעינו את כרטיס ה-IC בסכום כסף מספק לנסיעה שלכם. כדאי לקחת בחשבון 160-220 ין בממוצא לכל נסיעה, כפול מספר הנסיעות הצפויות בעיר
  2. העבירו את הכרטיס מעל קורא הכרטיסים האלקטרוני בכניסה לתחה.
  3. ביציאה, העבירו שוב את הכרטיס מעל קורא הכרטיסים בתחנת היציאה.
  4. התצוגה על הקורא תציג את סכום הכסף שנוכה מהכרטיס עבור הנסיעה.
  5. אם יתרת הכסף בכרטיס אינה מספיקה לנסיעה הבאה, תוכלו לטעון אותו שוב במכונה ייעודית. אני ממליצה להטעין את הכרטיסים מיד על מנת שלא תתקעו בפעם הבאה, במיוחד אם אתם ממהרים.

כרטיסי Suica ו-Pasmo בטלפון נייד

כרטיסי Suica ו-Pasmo ניתנים לשימוש בטלפון נייד באייפון ובאנדרואיד באמצעות טכנולוגיית NFC. הנה ההוראות לשימוש:

אייפון:

  1. התקינו את אפליקציית Suica או PASMO מחנות האפליקציות.
  2. פתחו את האפליקציה והירשמו לחשבון חדש.
  3. הטעינו את כרטיס ה-Suica או ה-Pasmo הפיזי שלכם לחשבון החדש.
  4. הוסיפו את כרטיס IC הווירטואלי לארנק Apple שלך.
  5. כשתגיעו לתחנת הרכבת, קרבו את הטלפון לקורא הכרטיסים האלקטרוני במקום להעביר את הכרטיס הפיזי.

אנדרואיד:

  1. התקן את אפליקציית Suica או PASMO מחנות Google Play.
  2. פתחו את האפליקציה והירשמו לחשבון חדש.
  3. הטעינו את כרטיס ה-Suica או ה-Pasmo הפיזי שלכם לחשבון החדש.
  4. הפעילו את תמיכת NFC במכשיר שלכם.
  5. הוסף את כרטיס IC הווירטואלי לאפליקציית Google Pay.
  6. כשתגיעו לתחנת הרכבת, קרבו את הטלפון לקורא הכרטיסים האלקטרוני במקום להעביר את הכרטיס הפיזי.

יתרונות השימוש בכרטיסי Suica ו-Pasmo בטלפון נייד:

  • נוחות: לא צריך לקחת את הכרטיס הפיזי והוא גם לא ילך לאיבוד
  • אבטחה: ניתן להגדיר קוד PIN עבור האפליקציה כדי להגן על הכרטיס.
  • קלות טעינה: ניתן להטעין את הכרטיס בקלות דרך האפליקציה באמצעות כרטיס אשראי.
  • מעקב אחר יתרות: ניתן לעקוב אחר יתרת הכסף בכרטיס ולראות את היסטוריית הנסיעות דרך האפליקציה.

חשוב לציין:

  • לא כל המכשירי הניידים תומכים בטכנולוגיית NFC.
  • ייתכן שיהיה צורך באישור ספק הסלולרי כדי להשתמש בכרטיסי IC בטלפון נייד.
  • ודאו שהטלפון טעון מספיק לפני השימוש בכרטיס IC.
  • בטיסות עם ילדים, זה יכול להיות קשה יותר בהנחה ולילדים אין טלפונים אישיים איתם בכל רגע נתון.

כרטיסי ICOCA: נוחות ויעילות בתחבורה ציבורית באזור קנסאי (קיוטו ואוסקה)

כרטיס ICOCA

ICOCA הוא כרטיס IC רב-תכליתי, ללא מגע, המשמש לתשלום נוח ומהיר עבור סוגים שונים של תחבורה ציבורית באזור קנסאי, הכולל את אוסקה, קיוטו וקובה. בדומה לכרטיסי Suica ו-Pasmo הנפוצים יותר במזרח יפן, כרטיס ICOCA מציע דרך יעילה ונוחה לנוע ברחבי האזור מבלי להסתמך על מזומן או כרטיסי נסיעה בודדים.

איפה ניתן להשתמש בכרטיס ICOCA?

  • רכבות: כרטיס ICOCA מתקבל כמעט בכל קווי הרכבת באזור קנסאי, כולל רכבות JR (למעט רכבות Nozomi ו-Mizuho המהירות), רכבות של חברות פרטיות כמו Hankyu, Hanshin, Kintetsu, Keihan, Nara Line, and Koyto Line.
  • אוטובוסים: ניתן להשתמש בכרטיס ICOCA לתשלום על רוב האוטובוסים העירוניים באזור קנסאי, כולל אוטובוסים המופעלים על ידי חברות שונות.
  • חשמליות: הערים אוסקה וסאקאי מפעילות חשמליות, וכרטיס ICOCA תקף לתשלום בנסיעה בהן.
  • תשלומים נוספים: בנוסף לתחבורה ציבורית, בכרטיס ICOCA ניתן לפעמים להשתמש לתשלום במכונות שתייה, בחנויות נוחות מסוימות, ובמסעדות משתתפות. שימו לב שזה לא סטנדרטי ועדיף לבדוק בכל מקום אם הם מקבלים תשלומים באמצעות כרטיס ICOCA. במכונות המקבלות את הכרטיס יהיה סימון של הכרטיס בתור אמצעי תשלום.

יתרונות השימוש בכרטיס ICOCA

  • נוחות: אין צורך לרכוש כרטיס נסיעה בכל נסיעה. פשוט הטעינו את הכרטיס והצמידו אותו לקורא בכניסה וביציאה מתחנות רכבת ותחנות תחבורה ציבורית אחרות.
  • הנחה קלה: השימוש בכרטיס ICOCA מעניק לכם הנחה קלה על התעריפים הרגילים של רוב סוגי התחבורה הציבורית.
  • מהירות: תשלום באמצעות כרטיס ICOCA מהיר יותר מאשר תשלום במזומן או ברכישת כרטיס נסיעה בכל פעם.
  • שימושים נוספים: כאמור, יתרון נוסף הוא האפשרות להשתמש בכרטיס ICOCA לתשלומים קטנים מסוימים מעבר לתחבורה ציבורית.

רכישת וטעינת כרטיס ICOCA

  • רכישה: ניתן לרכוש כרטיס ICOCA ריק בתחנות רכבת רבות באזור קנסאי, במכונות אוטומטיות ובחנויות נוחות מסוימות. עלות הרכישה של הכרטיס עצמו היא פיקדון קטן (בדרך כלל 500¥), אותו ניתן לקבל בחזרה בזמן החזרת הכרטיס.
  • טעינה: לאחר רכישת הכרטיס, יש לטעון אותו בכסף באמצעות המכונות הייעודיות בתחנות רכבת או בחנויות נוחות רבות. ניתן לטעון את הכרטיס בסכומים שונים בהתאם לצורך.

שימוש בכרטיס ICOCA

  1. הטעינו את כרטיס ה-ICOCA שלכם בסכום כסף מספק לנסיעה שלכם. ניתן לעשות זאת באמצעות המכונות הייעודיות בתחנות רכבת או בחנויות נוחות רבות. אפשר להטעין בסכום גבוה יותר שגם יכסה את רוב הזמן שלכם באזור.
  2. כשאתם מגיעים לתחנת הרכבת או לכל אמצעי תחבורה ציבורית אחר, העבירו את כרטיס ה-ICOCA מעל קורא הכרטיסים האלקטרוניים בכניסה.
  3. אגרת הנסיעה תנוכה מיתרת כרטיס ה-ICOCA.
  4. כשאתם יוצאים מתחנת הרכבת או מתחנת התחבורה הציבורית הסופית, העבירו את כרטיס ה-ICOCA שלכם מעל קורא הכרטיסים האלקטרוניים שוב ביציאה.
  5. במידה ויתרת כרטיס ה-ICOCA שלכם אינה מספקת לנסיעה הבאה, ניתן להטעין אותו שוב באחת המכונות הייעודיות. אני ממליצה להטעין אותו מיד על מנת שלא תתקעו בפעם הבאה במידה ואתם ממהרים.

כרטיסים יומיים

רכבת מתוקה

כרטיסים יומיים מאפשרים נסיעות ללא הגבלה בתחבורה ציבורית עירונית (רכבות ואוטובוסים) למשך תקופה קבועה (בדרך כלל 24 שעות).

דוגמאות לכרטיסים יומיים פופולריים:

  • כרטיס יומי בטוקיו: כרטיס ליום אחד, יומיים או שלושה ימים לנסיעות בלתי מוגבלות בעיר ל-250 תחנות. כרטיס ליום אחד עולה $5.25, אבל ליומיים עולה $7.89, כל שזה משתלם יותר ככל שרוכשים לזמן ארוך יותר. כרגיל, חשוב להבין כמה אתם מתכוונים לטייל ומה נקודת המוצא שלכם.
  • JR Kansai Wide Area Pass או המוגבל: הראשון מאפשר נסיעות ללא הגבלה ברכבות JR (כולל רכבות מהירות מסוימות) באזור קנסאי (כולל אוסקה, קיוטו וקובה) לתקופה קבועה (בדרך כלל יום 1, יומיים או שלושה). בכנות, חשוב לבדוק אם זה משתלם לכם בלו״ז ויכול להיות ששווה לכם לשנות טיפה את המסלול (למשל היום שתלכו לנארה) כדי שיפול בתוך הפאס. לרוב זה פחות משתלם, דוגרי.
  • Hokuriku Pass – פאס לשבוע בלבד שעולה $190 למבוגר, חצי מחיר לילד, וכולל את השינקנסן הרגיל בין טוקיו לקיוטו/אוסקה, כך שהוא משתלם למי שיסע בין הערים תוך 7 ימים מכיוון שכיוון אחד עולה סביבות $115 (חצי מחיר לילד). זה גם כולל עוד רכבות, כמו לקנזווה וקובה, כך שחשוב לבדוק את תנאי הכרטיס ולראות אם זה מתאים לכם. חשוב להפעיל את הכרטיס רק ביום שאתם מתכוונים לעזוב את טוקיו כדי למקסם את השימוש בו. באתר אפשר לראות איזה רכבות זה כולל על מנת לראות אם זה משתלם לכם.
  • Hakone Free Pass: מאפשר נסיעות ללא הגבלה בתחבורה ציבורית בתוך אזור האקונה, הכולל שיט באגם אשי, רכבל Hakone, הר הגעש Owakudani ועיירות הנופש מסביב. הוא גם כולל מספר הנחות והטבות אחרות, אבל לא משמעותיות (לרוב הנחה של 100 ין) כך שחשוב לבדוק אם הפאס כולל את מה שתכננתם לעשות כדי לראות אם הוא שווה לכם.

שימו לב שיש עוד הרבה פאסים יומיים לאזורים השונים, אותם אפשר לראות באתר של קלוק. על כולם חשוב לבדוק מה הם כוללים ולהשוות ללו״ז שלכם כדי להבין אם הם משתלמים.

Japan Rail Pass (JR Pass)

JR Pass החדש

ה-JR Pass הוא כרטיס נוח לתיירים זרים ומאפשר נסיעות ללא הגבלה ברכבות JR (כולל רכבות Shinkansen) לתקופה קבועה. הנה מידע חשוב:

  • רכישה: לא ניתן לרכוש את ה-JR Pass ביפן. יש לרכוש אותו מראש דרך סוכן נסיעות מורשה או מהאתר הרשמי לפני הגעתכם ליפן. עוד מידע תוכלו למצוא בפוסט שלנו על פאס הרכבות, כולל לינקים לאתרים הזולים ביותר.
  • איסוף: כשתגיעו ליפן, תצטרכו להחליף את הוואצ׳ר שלכם בכרטיס פיזי בתחנת JR. ניתן לבצע את ההחלפה בתחנות JR מרכזיות או נמלי תעופה.
  • הפעלה: ה-JR Pass חייב להיות מופעל תוך 3 חודשים מיום הרכישה.
  • שימוש: לאחר קבלת כרטיס ה-JR Pass הפיזי, תוכלו להשתמש בו נסיעות ללא הגבלה ברכבות JR (כולל רכבות Shinkansen) לתקופה עבורו רכשתם אותו. הערה: כרטיס ה-JR Pass אינו תקף עבור רכבות של חברות פרטיות או תחבורה ציבורית עירונית (אוטובוסים, רכבת תחתית).
  • מגבלות על רכישת JR Pass: כרטיס ה-JR Pass מיועד לתיירים זרים בלבד ואינו נמכר לתושבי יפן. יש לרכוש אותו מחוץ ליפן לפני הגעתכם.

יש לנו פוסט נרחב מאוד על ה- JR Pass, אבל בשל עליית המחירים הגבוהה באוקטובר 2023, היא רק משתלמת למי שמחליף מקום כל כמה ימים.

טיסות פנים ביפן: אופציה מהירה לנסיעות ארוכות

טיסה פנימית

אמנם רוב התיירים בוחרים לקחת את הרכבות הסופר-נוחות בין הערים, אך טיסות פנים מציעות אלטרנטיבה מהירה יותר לנסיעות ארוכות בין ערים ראשיות. שכשמחשבים את הזמן שלוקח להגיע לשדה, צ׳ק אין ואיסוף המזוודות, הזמן די זהה, אך העלות יכולה להיות זולה משמעותית מהרכבת, כך שתלוי מה הכי חשוב לכם. הנה פירוט של מה שצריך לדעת:

  • חברות תעופה: שתי קבוצות תעופה עיקריות שולטות בתחום הטיסות הפנים ביפן: Japan Airlines (JAL) ו- All Nippon Airways (ANA). מספר חברות תעופה לואו-קוסט כמו Peach Aviation ו- JetStar פועלות גם הן בקווים פופולריים, ומציעות מחירים תחרותיים.
  • נתיבים וכיסוי: טיסות מחברות בין ערים ראשיות כמו טוקיו (נמלי התעופה האנדה ונריטה), אוסקה (נמל התעופה הבינלאומי קנסאי), קיוטו, פוקואוקה, סאפורו ואוקינאווה. חברות תעופה מקומיות משרתות גם שדות תעופה אזוריים קטנים יותר.
  • עלות: טיסות יכולות להיות אופציה משתלמת יותר למרחקים. לדוגמה, הרכבת בין טוקיו לקיוטו או אוסקה עולה בסביבות $115 לכיוון (חצי מחיר לילד), לעומת טיסה לאוסקה שתעלה $30-60 לאדם לכיוון. כלומר, משפחה של 5 היתה משלמת על 2 מבוגרים ו-3 ילדים $400 לרכבת, בעוד שהיתה משלמת על טיסה בין $115-300. כדאי לשקול מבצעים ומחירי הנחה שמציעות חברות התעופה.
  • כבודה: החברות הקלאסיות (JAL&ANA) לרוב כוללות מזוודת במחיר הטיסה, אך חברות הלאו קוסט, כמו Peach ו-JetStar, יבקשו תוספת תשלום.
  • הזמנה: ניתן להזמין טיסות פנים באתרי האינטרנט של חברות התעופה, הכל מופיע גם באנגלית.

דרכי הגעה משדה התעופה אל העיר

המדריך התמקד בעיקר בתחבורה ציבורית בתוך הערים. אבל עבור מטיילים שמגיעים לראשונה ליפן, חשוב לדעת כיצד להגיע משדה התעופה אל העיר. בדרך כלל, שדות התעופה הגדולים ביפן מחוברים היטב באמצעות רכבות ו/או אוטובוסים ישירים אל תחנות רכבת מרכזיות בעיר.

  • רכבת: שיטה מהירה ונוחה להגיע מהשדה התעופה אל העיר, במיוחד עבור שדות תעופה סמוכים למרכזי ערים. בדרך כלל קיימים שלטים ותצוגות באנגלית שמכווינים את הנוסעים אל תחנת הרכבת בשדה התעופה.
  • אוטובוס: אופציה זולה יותר מרכבת, אך יכולה להיות איטית יותר, במיוחד בשעות עומס. בדקו את לוחות הזמנים מראש ובחרו את הקו המתאים ליעד שלכם בעיר.

Narita Express (NRT) ו-Haneda Express (HND) הם רכבות אקספרס לימיטד המחברות בין שדות התעופה לבין תחנת טוקיו. רכבות אלה מציעות אפשרות נוחה להגיע למרכז העיר. אוטובוסי לימוזינה משדה התעופה הם אפשרות פופולרית נוספת לתחבורה משדות התעופה, ומספקים שירות ישיר לבתי מלון גדולים ויעדי תיירות מרכזיים בעיר. פה אפשר להזמין את הלימוזינה מראש.

משהו קטן בשביל הכיף – חותמות בתחנות הרכבת

טוקיו עם ילדים - חותמות, חותמות בכל מקום
חותמות, חותמות בכל מקום

אחד הדברים שהילדים שלנו הכי אהבו היו החותמות. בכל תחנת רכבת, שדה תעופה ואטרקציה ביפן יש לפחות חותמת אחת ייחודית. ביום הראשון בטיול, קנינו להם מחברות קטנות שהיו אצלי בתיק כל הטיול ובכל אטרקציה ותחנת רכבת שלפנו אותם והילדים הלכו לחפש את המקום בו אפשר להחתים את המחברת. זה נתן לנו קצת זמן להתאפס בתחנות שלא הכרנו וגם באטרקציות בזמן שרכשנו כרטיסים לאלו שלא יכולנו להזמין מראש. עכשיו, שנים אחר כך, יש לילדים מזכרת סופר מתוקה מהטיול הראשון שלהם, ואיך שהגענו בפעם השנייה ליפן, הם ביקשו שנרכוש להם עוד מחברות. בתמונה העליונה רואים באמת אחת אחת מתחנות הרכבת.

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים