כריסמס בחבל אלזס למשפחות עם ילדים – שטרסבורג & קולמר

אני נשואה לצרפתי, כך שצרפת תמיד היתה אצלנו בעדיפות גבוהה ואנחנו נוהגים לטייל בה המון. לפני מספר שנים, טסנו בחופשת פסח אל עמק הלואר עם ילדים קטנים וביקרנו גם בנורמנדי ומון סן מישל. היתה לנו חופשה מהממת. אחת מחלומותיו של בעלי, שגדל בפרוור של פריז, היה לבקר בשווים של שטרסבורג בחבל אלזס בחג המולג, שכידוע הוא אחד היעדים הכי מפורסמים בעולם לחויית הכריסמס. הטיול שלנו, לצערנו, לא הלך כמתוכנן, אבל נסביר בהמשך למה. אם אתם רוצים לחגוג את כריסמס בחבל אלזס למשפחות עם ילדים – הנה המסלול שלנו ותובנות חשובות. פה תוכלו לקרוא עוד פוסטים על כריסמס עם ילדים.

תוכן עניינים

עלויות הטיול שלנו

גלרי לה פייט
  • מלון בשדה (לילה 1) – 171.00 יורו
  • סנטר פארקס (3 לילות) – 347.16 יורו
  • דירה בפרייבורג (3 לילות) – 562 יורו
  • טיסות – 1227.40 יורו, כולל שדרוג לטרולי לכל אחד והושבה להורים (חינם לילדים)
  • רכב – 6 ימים – 357 יורו
  • ביטוח נסיעות – 194 יורו, כולל ביטוח קורונה וביטול השתתפות עצמית
  • פארק אירופה – 251 יורו פלוס 8 יורו לחניה
  • דלק – 90 יורו

סך הכל לא כולל אוכל: 3208 יורו, או סביבות 11,225 ש״ח (היורו היה סביבות 3.5, עכשיו נכון לספטמבר 2023 אותו הסכום היה יוצא 13,022 ש״ח). ההערכה שלנו היא שכולל אוכל, כולל הביגוד שרכשנו, עלה לנו בסביבות 15,000 ש״ח וזה רק כי הטיסות היו מאוד מאוד יקרות כי רכשנו אותן מאוחר מאוד (אוקטובר). טסנו בשבוע השני של דצמבר, כלומר הילדים פספסו שבוע של בית הספר כי חופשת הפסח יצאה כמעט בדיוק על כריסמס והכל נסגר ב-25-27 לדצמבר.

מזג האוויר בחבל אלזס בחג המולד

קפוא בטירוף

ובכן, זה היה החלק הכי קשה עבורנו. בצד החיובי, ירד לנו שלג כמה פעמים, מה שהיה מאוד מרגש לילדים כי רק הבכורה ראתה עד אז שלג (כשהיינו בליטא בכריסמס).  מצד שני, הגענו בגל קור קיצוני ובקושי עברנו את האפס מעלות. לקח לנו מספר ימים להתאפס על עצמנו מבחינת ביגוד, והבתחלה הילדים, שהיו בני 11 ו-8.5, די סירבו ללבוש בגדים טרמים, מה שהשתנה תוך יומיים בערך. אנחנו התכוננו מראש בארץ ורכשנו בדקטלון חולצות ומכנסיים טרמיים, סוודרים חמים ומעילים, אבל בסופו של דבר מה שרכשנו לא ממש היה חם מספיק ובסוף נסענו לדקלטון ליד שטרסבורג לקנות עוד ציוד ואז היה קל יותר. אל תוותרו על כפפות ממש חמים (לא הפושטים שאנחנו קונים בארץ לילדים של מפרץ ההרפתקאות, אלו לא יעשו כלום, אלא כפפות הסקי הטובות) וגם מאוד חשוב לרכוש כובעים חמים שגם מכסים את האוזניים. בנוסף, אל תזלזלו בגרביים טרמיות. זאת לא החופשה בשביל לקנות את הדברים הממותגים אלא הדברים האיכותיים. הביגוד בדקטלון הוא מעולה למזג האוויר הזה, אנחנו פשוטו לא השכלנו לרכוש מלכתחילה את הדברים הנכונים. אל תתנו למזג האוויר למנוע מכם מלהגיע – לקח לנו כמה ימים להתרגל, אבל עד שהגענו לפארק אירופה אפילו לא סבלנו והיה שם 7 מעלות מתחת לאפס בערב (ו2 מתחת לאפס במשך היום – כאמור, היינו בגל קור קיצוני).

קצת על חבל אלזס

חבל אלזס

חבל אלזס הוא אזור בצפון-מזרח צרפת, שגובלת בגרמניה מהצד המזרחי ובשוויץ מהצד הדרומי. אלזס החליפה ידיים במשך השנים בין צרפת לגרמניה מספר פעמים, והיא הפכה למרכז לסכסוכים לאומיים ותרבותיים. בגלל ההיסטוריה הזאת, יש השפעות גרמניות וצרפתיות בתרבות, במטבח ובשפה. היום, אלזס היא חלק מהרפובליקה הצרפתית ומתגאה בירושתה התרבותית העשירה. שני היעדים העיקריים בחבל אלזס בכריסמס הם שטרסבורג, שנמצאת בחלק הצפוני יותר וקרובה יותר לגרמניה, וקולמר, שנמצאת בחלק הדרומי יותר וקרובה יותר לשוויץ.

תחבורה והתניידות בחבל אלזס

הרכב המהמם שלנו

הכי נוח להתנייד ברכב שכור כשמגיעים לאזור, בטח ובטח כשנוחתים במדינה אחרת ואין טיסות ישירות לשטרסבורג. ניתן להתנייד בתחבורה ציבורית, וזאת היתה התוכנית המקורית שלנו, מכיוון שיש רכבות מהירות ולא יקות במיוחד. אבל כשנכנסו יותר לעומק הטיול, הבנו שיהיה לנו עדיף – ומשעמותית נוח יותר – לקחת רכב, מה שבדיעבד היתה החלטה ממש מצויינת. פה יש לנו מדריך להשכרת רכב בחו״ל למשפחות ויש בו גם המלצות למקומות לשכור רכב. אנחנו שכרנו בשדה התעופה רכב, אותו אספנו בבוקר למחרת הנחיתה (עוד מידע בהמשך). עד שנחתנו בכל מקרה לא היינו יכולים להוציא את הרכב (יתכן ויש אפשרות להשארת מפתחות, לא בדקנו). טיסת החזור שלנו היתה בבוקר ואמנם השעה היתה נוחה, אבל חברת השכרת הרכב עוד לא היתה פתוחה, והיינו צריכים להחנות את הרכב ולהשאיר את המפתחות במקום ייעודי. אני ממליצה בחום רב לצלם את הרכב ביום ההשכרה וביום ההחזרה, במיוחד כי אין אפשרות לקבל מסמך שהכל חזר כראוי. מה שכן, לא היה מקום להחנות את הרכב כשהגענו ואנחנו עוד איכשהו הצלחנו לחסום רכב אחר של חברת ההשכרה אבל אנשים אחרינו ממש נתקעו אז אני ממליצה להגיע מוקדם לטיסה אם אתם מחזירים רכב לשדה בבאדן באדן כדי לוודא שלא תהיה בעיה. אגב, כן בדוק לנו רישיון בינלאומי אז אל תשכחו לעשות ולהביא אותו איתכם. הוא עולה 8 ש״ח ותקף ל-3 שנים. אנחנו שכרנו מסיקסט וגם עשינו ביטול השתתפות עצמית דרך הסוכן בארץ שעשינו את ביטוח הנסיעות לחו״ל (יש לנו 12% הנחה על מגוון פוליסות איתו).

טיסות לחבל אלזס

הטיסות לבאדן באדן

מכיוון שהיא קרובה למספר גבולות, ניתן להגיע אליה בטיסות ישירות מהארץ למספר יעדים שונים. הנה היעדים הכי קרובים (שימו לב שאין טיסה ישירה לאלזס) וזמן הנסיעה לקולמר ולשטרסבורג משדות התעופה ברכב שכור. שימו לב שבחלק מהמקרים הנסיעה קצרה יותר ברכבת, אבל אחרי מיליון חישובים שונים ראינו שהכי משתלם לנו לקחת בשדה התעופה את הרכב (עוד מידע בהמשך).

• באדן באדן בגרמניה – שעה לשטרסבורג, שעה וחצי לקולמר
  • באזל בשוויץ – שעה וחצי לשטרסבורג, 45 דקות לקולמר
  • ציריך בשוויץ – שעתיים ו-20 לשטרדבורג, שעה ו-40 לקולמר

למרות שניתן טכנית לטוס לפריז ומשם לנסוע לאלזס, בפועל זה לא באמת חכם וזה מבזבז המון שעות נסיעה או טיסה וחבל כי בכל מקרה חופשת כריסמס באה בהכרח על חשבון ימי לימודים כי כמעט ואין חופש בחנוכה, וכשחנוכה נופלת על כריסמס – לא שווה לטוס.

בתקופה שהזמנו כרטיסים, לקראת סוף הקורונה ואחרי הסרת ההגבלות האחרונות, היו עדיין המון בעיות עם חברות תעופה שהיו מבטלות טיסות בכל רגע נתון. מכיוון שרק במקרה של הזמנת שתי הטיסות יחד מחברה אחת, החברה לוקחת אחריות אם כיוון אחד מתבטל, לא רצינו לערבב בין חברות תעופה. אידאלית, היינו נוחתים בבאדן באדן וממריאים מבאזל או ההפך, אבל בפועל זה היה גורם לכך שנצטרך לטוס בשתי חברות שונות וזה היה חשש גדול בזמנו, לכן לא עשינו את זה. נכון לסוף 2023, כשרוב חברות התעופה כבר חזרו לפעילות רגילה, לגמרי היינו מזמינים כיוון אחד לכל מקום ובכך חוסכים חלק מהנסיעות. שימו לב שמקרה כזה מחזירים את הרכב במדינה אחרת וזה תשלום נוסף או שצריך יום קודם ולקחת רכבת לשדה התעופה.

בעיה נוספת שהיתה לנו היו שעות הטיסות. באחת החברות היתה נחיתה מאוחרת והמראה טובה ובחברה השנייה היה את ההפך – המראה ממש מוקדמת ונחיתה טובה. בסופו של דבר, בחרנו את הטיסה לבאדן באדן כי העדפנו שהילדים ילכו לישון מאוחר, מה שבגילם הם כבר עושים לפעמים בכל מקרה בחגים ואירועים, מאשר להמריא מוקדם בבוקר ולקום ב-3-4 לפנות בוקר, מה שהיה שם את כולנו בג׳ט לאג. מבחינת המחיר, לא היה הפרש משמעותי בכלל בין שתי הטיסות בזמן שהזמנו, זה היה פחות מ-$100 לכולנו יחד, כך שזה לא היה שיקול בכלל בקבלת ההחלטה.

טיסות לבאדן באדן

בגדי חורף בטרולי

טסנו בראיין אייר לבאדן באדן בטיסה שנחתה ב-22:00 ללא עיכובים משמעותיים. הטיסות של ראיין אייר לבאדן באדן הן פעמיים בשבוע בלבד, כך שניתן לטוס ל-3-4 ימים או לשבוע (אלא אם כן משלבים עם באזל, כמובן) מכיוון שאנחנו טסים רק עם טרולי (כן כן, גם בשיא החורף), יצאנו מהר מאוד משדה התעופה הקטנצ׳יק.

משקל הטרולי

אגב, אם אתם טסים עם טרולי ויש הגבלת משקל, אני ממש ממש ממליצה לרכוש בכמה דולרים משקל נייד כדי לוודא ששום דבר לא עובר את ה8-10 ק״ג המותרים. למען ההגינות, מכיוון שאנחנו טסנו ללא מזוודות, ועם טרולי בלבד, עשינו צ׳ק אין מהבית ובכלל לא עברנו בצ׳ק אין אלא הלכנו ישירות לביטחון, כלומר לא שקלו לנו את הטרולים. אבל כן לקחנו איתנו את המשקל כדי לבדוק. המשקל שלנו אמנם עובד טוב, אבל הוא לא פרקטי, אז אני שמה לכם לינק למשקל הקודם שהיה לי שהיה יותר טוב (כי אפשר לסגור אותו על הידית, בניגוד לשלנו שעם מזוודות כבדות יותר – קשה להרים ככה).

שדה התעופה בבאדן באדן

היה לנו ברור לפני 22:30-22:45 לא נצא משדה התעופה, והיתה לנו נהיגה של שעה במקום לא מוכר, צ׳ק אין, התעסקות וכ״ו. על מנת לא להכביד על הילדים ועלינו עם נהיגה במקום חדש, החלטנו להעביר לילה במלון שצמוד לשדה התעופה. למעשה, זה המלון היחיד שיש ליד שדה התעופה בבאדן באדן כך שיצא שכל המטוס כמעט עבר למלון.

אינטרנט

לי יש מכשיר שתומך באיסים esim אז עשיתי חבילה של Airalo שאני ממש אוהבת. מכיוון שידענו שנעבור כל הזמן בין צרפת לגרמניה, עשיתי חבילה של אירופה ולא של אחת המדינות. בפועל, האינטרנט עבד מצוין כל הזמן והצורה יחידה שידענו שעברנו מדינות היתה סביבות 20 שניות של ניתוק ב-Waze בזמן שהמכשיר התנתק מהרשת במדינה אחת והתחבר לשנייה. לא היתה לנו אף בעיה באף מקום. היתה קליטה 100% מהזמן בשתי המדינות. לבעלי יש מכשיר שלא תומך אז הוא לרוב עושה סים מקומי, אבל הפעם הוא לא עשה כי לא תכננו להתפצל מחוץ לכפר הנופש, שם יש wifi, אז כשהוא היה צריך אינטרנט עשיתי לו הוטספוט וזה עבד מצוין. לילדים אנחנו עוד לא קונים חבילות אינטרנט אבל אנחנו כן נותנים להם להשתמש בהוטספוט גם. אני ממש ממליצה על האיירלו, יש לנו מדריך לאיירלו באתר וזה כולל $3 הנחה בהזמנה ראשונה או 15% הנחה שיש לי לחברי הקהילה שלנו.

מלון בשדה התעופה של באדן באדן

מלון בשדה התעופה בבאדן באדן

ה-B&B Hotel Baden Airpark הפתיע אותנו בטירוף, למרות שהגענו ללא ציפיות כי זאת אפשרות יחידה וכמו במונופול – אין באמת צורך לעבוד קשה. אבל הגרמנים כמו גרמנים, הכל מטוקטק ונקי. החדרים הכי גדולים הם ל-4 אנשים ואנחנו 5, אז לקחנו חדר אחד לארבעה ועוד חדר זוגי לאחד (יצא לנו זול יותר מאשר לחדר ל-3 ועוד חדר לשניים). אני ישנתי עם הבנות בחדר ובעלי ישן עם הבן בחדר (אני דווקא נייסתי להיות רעייה מהממת ולקחת את כל הילדים, אבל שיהיה). החדר כלל ארוחת בוקר קונטיננטלית, סופר קלילה. לא משהו מטורף אבל בהחלט מספיק כדי להתחיל את היום ללא רעב. חשוב: הצ׳ק אין סגור כבר כשהטיסה מהארץ מגיעה אז יש שתי אפשרויות:

1. לעשות צ׳ק אין מראש באתר, מה שאנחנו עשינו, ואז ניתן להכנס מיד למלון עם קוד
  2. לעשות צ׳ק אין במלון עצמו במכונת צ׳ק אין עצמית, שעקרונית ממש יעילה, אבל בפועל כמעט טיסה שלמה של אנשים עשו את זה.

היינו מהיחידים שעשינו מראש צ׳ק אין אז אנחנו נכנסנו מיד למלון כמו מלכים בזמן שכמעט כל השאר עמדו בחוץ במינוס משהו מעלות וחיכו לאחרים לסיים את הצ׳ק אין שלהם. אגב, אנחנו לא הבנו איך לעשות את הצ׳ק אין מראש אז שלחנו מייל למלון והם הנחו אותנו איך לעשות את זה- עשינו את זה משדה התעופה כי רק שם נזכרתי לבדוק עד איזו שעה יש צ׳ק אין אז הם עשו את זה עבורנו ושלחו לנו מיד את הקוד.

כפר הנופש Center Parcs Les Trois Forets

פארק המים מלמעלה

רכשנו כרטיסים יחסית מעט לפני הטיסה, רק חודש וחצי לפני. כתוצאה, היה לנו מאוד קשה למצוא מקומות ללינה לחמשתנו ומה שכן מצאנו היה מעל 300 יורו ללילה ובכלל לא במקום מרכזי. אז הלכנו לכיוון אחר ובדקנו את כפרי הנופש של סנטר פארקס בסביבה. כאמור, בעלי צרפתי ובתור ילד בילה מספר פעמים בכפרי נופש שלהם ונשארו לו זכרונות מהממים מהם. הזמן שהזמנו נחשב דקה 90 ביותר והיתה להם הנחה מטורפת, כך יצא של 3 לילות (קצרים מדי) שילמנו 350 יורו (כלומר קצת מעל 100 יורו ללילה!) וזה כלל חבילת עצים לאח בחדר. לא לקחנו חדר עם ארוחת בוקר ולקחנו את הבקתה הכי פשוטה. לפי המייל, ההנחה של הרגע האחרון היתה של 120 יורו, כך שגם ככה היה יוצא ממש זול. החוויה שלנו לא יכלה להיות טובה יותר משהיא היתה, הילדים עפו על פארק המים המקורה, שם בילינו את רוב הזמן. עצרנו בסופר בדרך לכפר הנופש כדי להצטייד באוכל כי הביקורות על המסעדות לא ממש טובות (מה גם שהן ממש יקרות) אז העדפנו לרכוש אוכל בעצמנו. הלכנו על פיצות וקישים שאפשר לחמם בתנור, כך שלא בילינו הרבה זמן בבישולים אבל גם היה לנו אוכל זמין וטעים. בכפר הנופש יש גם סניף גדול של קרפור ויש להם את הדברים האלו גם, כך שלא חובה להביא מבחוץ. חשוב לי לציין שהנהיגה בלילה לא סימפטית במיוחד (יכול להיות שזה שונה בקיץ) כך שבסופו של דבר לא ממש יצאנו משם, למרות שבמקור תכננו בערבים לצאת לשווקים השונים. עוד על כך בהמשך. הפוסט הזה מאוד ארוך גם ככה, ומכיוון שכתבתי פוסט שלם על כפר הנופש, לא אוסיף עוד מידע פה. לכו לקרוא על כפר הנופש Center Parcs Les Trois Forets בחבל אלזס.

דירה בפרייבורג, גרמניה

הדירה בפרייבורג

מקום הלינה האחרון שלנו היה בעיירה פרייבורג בגרמניה, קרוב מאוד לגבול עם צרפת. זה המקום בו היינו לכל התקופה אחרי סנטר פארקס, אליה הגענו בגלל המחירים המטורפים בקולמר ושטרסבורג. בדיעבד, מסתבר שיש בפרייבורג שווקי כריסמס ממש טובים והעיר עצמה ממש חמודה, אבל כאמור את זה גילינו רק בסוף הטיול ולא יצא לנו לראות. הדירה עצמה היתה ממש ממש מעולה! אין לנו תלונות. היא היתה מאוד גדולה, מאוד נוחה, עם 2 חדרי שינה וסלון עם ספה נפתחת כך שיש מקום לשישה אנשים. בנוסף, יש חדר אמבטיה עם מכונת כביסה, מה שכמובן בחרנו בכוונה וכך יכולנו לכבס בטיול ולא היינו חייבים להביא 8 ימים של בגדים לטיול (אפרופו איך טסנו עם טרולי לשלג). המיקום שלה היה מצוין, היתה חנייה צמודה לבניין, וליד הבניין יש תחנת דלק וחנות נוחות, ובמרחק כמה דקות הליכה יש גם סופר. היציאה מהעיר קלה מאוד מהדירה ולא לקחה הרבה זמן, מה שהיה חשוב מכיוון שרוב הזמן היינו בצרפת, חוץ מיום אחד שהיינו בפארק אירופה. פה תוכלו להזמין את הדירה.

היום הראשון (אחרי הנחיתה) – שטרסבורג ונסיעה לסנטר פארקס

קמנו בבוקר ביקציה טבעית, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו מהמלון להשכרת הרכב. מכיוון שידענו שכולם יוצאים באותו הזמן להשכיר רכב, בעלי והילדים נשארו במלון עד שהרכב היה מוכן ויצאנו לדרך. הזמנו רכב 5 מקומות רגיל ושודרגנו לאאודי ענק וממש מפנק, אז היה לנו ממש קשה לחזור לסטיישן המעפן שלנו בבית. הנסיעה לשטרסבורג מהשדה אורכת כשעה והנהיגה היתה סופר קלה. הבעיה היחידה בה נתקלנו היתה בחניה בשטרסבורג. למלזנו, חגרנו מראש חיונים והגענו לחניון שהיה אמנם מלא אבל תוך כמה דקות התפנה בו מקום. קחו בחשבון שאם אתם מגיעים עם רכב – יכול להיות לכם קשה.

ברחובות שטרסבורג

איך שיצאנו מאוטו – נכנסו לתוך סרט כריסמס של הולמארק. הכל מקושט, פשוט הכל, ומוזיקה של כריסמס מתנגנת ברחובות (הרוב באנגלית, אגב). הלכנו לשוק הגדול ונהננו מהיופי הגדול. אכלנו ארוחת צהריים בשוק – בכוונה רצינו את חויית האוכל של כריסמס, שהוא מיקס של אוכל צרפתי ואוכל גרמני. היה טעים בטירוף. היה קשה לבחור מה לאכול, והתנחמנו בעובדה שידענו שנגיע לעוד שווקים ושוב נגיע בשטרסבורג איזה ערב כשהכל כבר מואר.

השוק בשטרסבורג, שותות יין חם ושוקו חם

שתינו יין ים ושוקו חם, קנינו מלא אוכל בסופר לארוחות ערב ובוקר, ויצאנו לכיוון כפר הנופש.

ברחבי כפר הנופש

הנסיעה משטרסבורג לכפר הנופש היתה אמורה להיות בערך שעה, אולי קצת יותר בגלל פקקים שציפינו שיהיו. בפועל, לקח לנו קרוב לשעתיים מכיוון שכבר החשיך והיה ערפל כבד בהרים, כך שחלק גדול מהזמן נהגתי על 30 קמ״ש עם אורות גבוהים ומתתי מפחד. בדיעבד, חבל שלא יצאנו מיד אחרי האוכל כי לו היינו עושים את הנסיעה הזאת באור, היתה לנו חוויה שונה לחלוטין.

הבקתה שלנו

הגענו לכפר הנופש, ובניגוד לרוב כפרי הנופש של סנטר פארקס, פה ניתן לחנות ממש מחוץ לבקתה, מה שהיה מאוד נוח, גם מבחינת הציוד וגם מבחינת הכפור כי הדשא כבר היה לבן וקפוא. הבקתה היתה מהממת, וזאת עוד הכי פושטית, כך שקשה לי אפילו לתאר לעצמי איך בקתאות ה-VIP. אנחנו היינו בבקתה מרוחקת מהמרכז, אבל כאמור, יכולנו לחנות מחוץ לכל מקום ויש חניון מחוץ לפארק המים המקורה והמרכז אז לא היתה לנו בעיה.

היום השני והשלישי – כפר הנופש Center Parcs Les Trois Forets

פארק המים מלמעלה

ביום השני והשלישי בילינו רוב הזמן בפארק המים המקורה. בפארק המים יש אזור ענק לקטנים (שתכלס הילדים שלי נהנו בו גם) ו-7 מגלשות/מתקנים לגדולים פלוס בריכת גלים. היה לחלוטין ריק כשהיינו שם, הכי הרבה היו 10 אנשים בכל רגע נתון במשך היום, כך שלא היו תורים בכלל. המתחם מחומם ל-30 מעלות ואכן נעים שם במשך היום אבל ברגע שמתחילה השקיעה מתקרר. לכן אנחנו מלכתחילה לקחנו בגדי ים ארוכים (החולצות שכבר היו להם מהגלישה ומכנסי גלישה שקנינו בדקטלון). ממליצה בחום רב לרכוש כאלו כי אחד המתקנים הכי מהממים הוא הנהר המשוגע, שהוא כמו נהר עצל – אבל משוגע. ומה שהכי מגניב בו, חוץ מהמהירות והסיבובים המטורפים, הוא שהוא מתחיל ונגמר בפנים – אבל רובו בחוץ, אז היינו במים של 27 מעלות בקור של 2 מעלות. חשוב לי מאוד שאם תלכו לכפר הנופש שתקראו את הפוסט המלא מכיוון שיש מספר הסתגויות והמון מידע על פארק המים שחשוב שתקראו.

המשחקייה Baluba

מעבר לפארק המים, יש מספר פעילויות כשחלקן כלולות במחיר וחלקן בתוספת תשלום. למשל, יש ג׳ימבורי ממש גדול שהילדים שלי ממש נהנו לשחק בו איזה שעה וחצי, ויש גם אחד לקטנים יותר כך שלא צריך לדאוג שילדים בני 10 ידרסו ילדים בני 3. במתחם יש גם אפשרות לרכוש אוכל, למרות שבזמן שהיינו זה היה לרוב ממתקים וג׳אנק פוד. כשפחות קר, יש עוד פעילוית שאפשר לעשות שלנו לא התאים בקור הזה, פלוס הילדים כל כך נהנו מפארק המים שבאמת היה מיותר לנסות לעשות משהו אחר.

הסופר Carrefour Express בכפר הנופש

ארוחת בוקר וערב אכלנו בבקתה, עם האוכל שקנינו מראש בשטרסבורג. כאמור, באותו המתחם כמו פארק המים יש גם חנות קרפור גדולה וגם שם יש כל מה שצריך, כולל בקבוקי מים של 5 ליטר ואוכל מוכן שרק דורש חימום, פלוס אוכל לתינוקות ופעוטות. המחירים קצת גבוהים יותר מהחנות בה קנינ בשרטסברג, אבל עשינו שם השלמות ובאמת שלא חובה לרכוש מראש. ארוחת צהריים אכלנו באחת המסעדות במתחם, והאמת היא שכל פעם אכלנו באותה מסעדת ההמברוגרים כי היה מאוד טעים.

במרחק כמה דקות נסיעה מכפר הנופש יש מכונת בגטים אז בעלי נסע בבוקר לקנות אחד והוא היה ממש ממש מצוין! היה יותר טעים מהבגט שקנינו בכפר הנופש, הרגיש לנו טרי יותר. מעבר ליציאה הזאת, לא יצאנו מכפר הנופש. במקור תכננו לנסוע ערב אחד לשטרסבורג וערב אחד לקולמר בשביל השווקים של הלילה, אבל בפועל בגלל הנסיעה שהיתה לנו בלילה הראשון, ביטלנו את התוכניות האלו, מה שגם שינה לנו את שאר הטיול כי בסוף לא הספקנו להגיע לקולמר. (אל דאגה, חברת קבוצה אחרת היתה ושיתפה אותנו בהמון מידע וזה יהיה בהמשך הפוסט).

היום הרביעי – שטרסבורג ונסיעה לפרייבורג

מסעדת Hippo

מכיוון שהילדים כל כך נהנו בפארק המים, ולא רבו בכלל כל עוד הם היו בפארק המים, גם ביום האחרון הלכנו לבלות בו כמה שיוכלנו עד שהיינו צריכים לעשות צ׳ק אאוט. נסענו קודם לדקטלון מחוץ לשטרסבורג כדי לרכוש מעילים חדשים לבנות כי שלהן לא היו מספיק חמות (טעות שלנו לגמרי) ונעליים חדשות עבור כי שלי בדיוק נקרעו ואז אכלנו ברשת המסעדות שאנחנו הכי אוהבים בצרפת Hippopotamus שגם ידוע בשמו המקוצר Hippo ואף יש מקומות בפריז שכתוב בשילוט רק Hippo. זאת רשת שאנחנו מאוד אוהבים מכיוון שיש להם תפריט עם המון אפשרויות שונות וכל אחד ימצא מה לאכול, ויש להם גם המון מנות ילדים. כמו כן, הילדים מקבלים מתנות קטנות ואלו היו משחקי קלפים חמודים ועוד כמה דברים אז זה גם היה כיף.

השוק בשטרסבורג

משם חזרנו לשטרסבורג כדי לראות את העיר בלילה. כמה שהיא יפה ביום, ככה היא מהממת בלילה עם כל האורות שלה והשוק משתנה מעצם העובדה שחשוך. יש ליד השוק tourist information שהיה ממש מעולה עם המון מידע, היה מחומם (אז בכלל היה שווה להכנס) וגם יש שם מתנות שהיו במחירים ממש ממש סבבה. קנינו שם ספר אפייה מקומי (בצרפתית כי זה היה לחמותי אבל יש אותו גם באנגלית).

בערב נסענו למלון הדירות בפרייברג שבגרמניה קרוב לגבול. את הדירה בחרנו משתי סיבות:

1. היא היתה במחיר מצוין, פחות מחצי מחיר מעלות בשטרסבורג או קולנר
  2. היא היתה מרחק נסיעה נוח מפארק אירופה, אליו הגענו ביום האחרון, ולשדה התעופה, שם היינו צריכים גם להחזיר את הרכב

כתבתי למעלה על הדירה עצמה אז לא אכנס לעוד פרטים פה.

היום החמישי – השוק של ימי הביניים ב-Ribeauvillé

קמנו בבוקר – והכל היה לבן! ירד שלג בלילה ומלא אפילו – ברמה שלקח לנו זמן להוריד מספיק שלג מאוטו כדי שנוכל לנהוג. במקור הכוונה היתה להגיע בבוקר לריבוביל ובערב לקולמר. בפועל, יצאנו מאוחר מהדירה, מה שעיכב את ההגעה שלנו לריבוביל, מה שגרם לנו לחנות ממש ממש רחוק, מה שגרם לנו להתחיל את היום שלנו מאוד מאוחר. עד שעזבנו את ריבוביל, ווייז אמר שיקח לנו קרוב לשעה וחצי להגיע לקולמר, למרות שהמרחק ממש לא כזה גדול, אז ויתרנו בלב כבד. על קולמר אדבר בהמשך עם מידע מפוסט אחר שעלה בקבוצה.

השוק בריבוביל

ריבוביל מיוחדת בטירוף מכיוון שהשוק שלה, שמתקיים רק שני סופ״שים כל השנה, הוא בסגנון ימי הביניים. הקישוטים, המוזיקה, התחפושות, ממש הכל. אפילו הכוסות של היין החם נראים כמו המאגים בסרטים של ימי הבינים. אגב, הכוסות שמקבלים ליין חם – ניתן להחזיר אותם עבור יורו אחד (כשהעלות של היין החם היא נגיד 3 יורו), או לשמור את הכוסות, מה שעשינו ויש לנו עכשיו מזכרות מקסימות מהשווקים.

בשוק יש כמה מקומות שונים עם הצגות שונות ויש כל הזמן שחקנים שעוברים ברחובות עם ״הצגות״ בסגנון ימי הביניים. יש גם אזורים רבים לאכול, כשחלק מהאוכל הוא ה״סטנדרטי״ של שווקי הכריסמס וחלק גם בסגנון ימי הביניים, ויש גם מתקנים שאפשר לנסות שמראים איך היו עושים דברים פעם.

העיירה עצמה מהממת ממש! אבל היה לנו קשוח כי היה קפוא וכאמור הגענו מאוחר וקנינו רחוק מאוד. אני ממש ממליצה שתצאו כמה שיותר מוקדם כדי לחנות כמה שיותר קרוב. מה שבסוף עשינו היה שהמשפחה הלכה לשבת במקום מחומם ואני הלכתי לקחת את אוטו ואספתי אותם אחרי חצי שעה (ככה רחוק זה היה).

האמת היא שהיינו ממש עייפים וקצת עצבנים על הפספוס של קולמר, שאני ממש ממש רציתי, אז וירתנו על אטרקציה נוספת כי בכל מקרה כבר היה 17 והיינו במרחק של שעה מדירה, ולמחרת ידענו שיהיה לנו יום עמוס ביותר.

היום השישי והאחרון – פארק אירופה!

התור והמתקן של ארתור

התחלנו את הטיול בבום ענק עם פארק המים המקורה וסיימנו אותו בבום גדול עוד יותר בפארק אירופה שנמצאת ביער השחור. צמוד לפארק אירופה יש גם פארק מים מקורה בשם רולנטיקה, אליו לא הגענו, אבל היה ממש קשה לדלג. בראש שלנו, הגענו לחבל אלזס ולא לגרמניה, אבל את פארק אירופה לא יכולנו ולא רצינו לפספס, במיוחד בדצמבר כשהכל מקושט לכריסמס.

קר, קפוא בטירוף, אבל מקושט ומהמם והתורים די קצרים

אתחיל בכך שהיה קפוא ברמות אחרות, היה מינוס מעלות כל הזמן שהיינו שם וכשהשמש נחתה כבר ירד למינוס 7. וזה לא הפריע לנו בכלל. זאת היתה הפעם הראשונה שהילדים כולם עלו על מתקנים של גדולים והאמת היא שהם ממש הפתיעו אותי. הייתי בטוחה שיפחדו אבל לא רק שלא פחדו אלא שנהננו ממש! תכננו לעזוב בסביבות 17 אבל בפועל נשארנו עד שלא יכולנו לעמוד יותר ומשכנו אותם בכוח עם התירוץ שהיתה לנו עדיין נסיעה של 45 דקות חזרה לדירה והטיסה הביתה היתה למחרת.

חלק מהאוכל

אין לי מילים להסביר כמה אני ממליצה על פארק אירופה, ומיותר לי לספר פה המון כי הכנתי מדריך ממש ממש מקיף על פארק אירופה שאני מאוד ממליצה לכם לקרוא אם אתם מתכוונים להגיע. בקצרה אגיד שהוא מתאים לכל גיל ואפשר בקלות להיות שם כל היום. יש אפליקציה שווה להוריד מראש ואפשר להשיג שם כרטיסים שעוקפים תור לכל מיני מתקנים. די ישבתי על האפקליציה בכל רגע נתון וכך יצא שכמה פעמים הצלחנו לעקוף תורים ובכך לעלות על יותר מתקנים. לקראת 17 המון אנשים עוזבים ואז התורים כבר קצרים יותר וגם קל יותר לקבל תור מהיר.

הפספוס הגדול שלנו: קולמר

קולמר

כפי שציינתי, בגלל תכנון לקוי שלנו, יותר מפעם אחת, לא הגענו לקולמר היפהפיה. למזלנו, הדר פקר שיף כתבה המלצות על קולמר והסכימה שנשתף אותן פה. הנה הפוסט שלה במלואו.

קריסמס בקולמר עם ילדים 🎄🎊❄️ בקיצור- היה מושלם ממש מומלץ בחום!!!! טסנו לבאזל, 4 מבוגרים ו-6 ילדים בגילאים שנה עד שבע, והזמנו את הכרטיסים אי שם במאי ככה שהם יצאו זולים יחסית. ישנו בדירה מקסימה ממש דקה הליכה מהשווקי קריסמס. היא הייתה מרווחת ממש ונוחה. התמזל מזלנו והגענו והיה שלג!!!! מה שהעביר לנו את כל הבוקר הראשון בדרך הכי קסומה וכייפית שיש.

משחקים בשלג

ביום הראשון קמנו ויצאנו לרחוב. חיפשנו בית קפה פתוח כי רק אנחנו היינו ערים בכל הרחובות בשעה המוגזמת תשע בבוקר 😄 המשכנו להסתובב ולהתפעל מכל הקישוטים, היופי, ובעיקר השלג…. הילדים שיחקו מלא זמן בשלג ואז הלכנו למוזיאון הצעצועים.

מוזיאון המשחקים בקולמר

לילדים היו פינות משחק (שחמט, לגו, ציור ומשחקי קופסא נחמדים ממש) ואנחנו המבוגרים הרגשנו ממש זקנים כשמצאנו צעצועים שהיו לנו שם בוטרינה כאילו מדובר בעצם ארכאולוגית…..😄זו לא אטרציה משוגעת אבל עשתה את העבודה ואפילו לאחיין שלי בן השנה היה מקום לשבת ולשחק. הפשרנו וחזרנו להסתובב. בצהריים חזרנו כדי שהילדים ינוחו ויצאנו בסביבות חמש. כבר היה חשוך וכל האורות היו בשיאם.

גני שעשועים בקולמר

למחרת הלכנו לכיוון של גלגל הענק שהיה ממש קרוב לדירה שלנו. ראינו שיש כמה גני שעשועים לילדים, שם הם טיפסו במשך שעתיים ואנחנו  המבוגרים ישבנו וקשקשנו.

גלגל הענק בקולמר

משם הלכנו לגלגל הענק שנפתח רק ב-11 בבוקר ואז אכלנו צהריים. חזרנו שוב למנוחה ושוב יצאנו לרחובות. בערב יש לילדים קרוסלות שונות במספר מוקדים שהם נהנו מהן ממש. הן לא יקרות ועלו לנו 10 יורו ל-4 כרטיסים. הילדים היו ממש באקסטזה מהן ואנחנו התענגנו על יין חם. הכל קסום והאווירה מושלמת לא צריך הרבה בשביל להנות.

אוכל בשוק בקולמר

היה לנו קשה עם האוכל לילדים. יש מכולת ממש במרכז השוק בה אפשר לקנות מצרכים. בשווקים וברחובות אפשר למצוא קרפים עם שוקולד או גבינה, וופל בלגי, צ’ורוס, נקניקייה בלחמניה ותפוחי אדמה מוקרמים.

הטיסות

לטיסה התארגנתי מראש הזמנתי מעליאקספרס אוזניות לכל ילד, הורדנו אפליקציות וסרטים שהם אוהבים והטיסות חלפו ממש בשלום. היה מעולה עם מלא טעם לעוד. כולנו היינו ממש מאושרים!!!!