נורבגיה & שבדיה בקראוון עם ילדים – מאת הדס פרידלנדר [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

פוסט זה על נורווגיה & שבדיה בקרוואן עם ילדים הופיע לראשונה בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים ומפורסם פה באישורה של הדס.

טסנו זוג+2 בני 7 ו-14.

טיפים כלליים לנורווגיה ושוודיה

בודקים את הקראוון גם מלמעלה
  • הסים של Telia לא עובר חלק בין שבדיה לנורבגיה אבל כן היה בסדר מנורבגיה לשבדיה. (הסים של Telenor דווקא כן)
  • בשבדיה לא אוהבים כל כך לעבוד עם מזומן (בעיקר במוזיאונים ומזנונים) – מומלץ לפתוח חשבון מט”ח ולהוזיל ריביות בשימוש באשראי
  • אם אתם רוכשים מזכרות – מומלץ לרכוש כבר בשבדיה. יותר זול וגם יוריד לכם את זה מהראש להמשך הנסיעה (לא היו חנויות מזכרות בכל פינה כמו שחשבתי שיהיו).
  • אם אתם רוכשים ציוד יקר (קייאק למשל), אפשר לקבל החזר מיסים ביציאה משבדיה בשדה התעופה. זאת כמובן אם שמרתם על הקבלה, ואתם יודעים איפה היא (אל תשאלו…).

טיפים על שכירת קרוואן

בחנייה של הסופר הראשון ירד מבול. חנינו על 2 חניות לאורך וקצת גנבנו מהצד.
  • אפליקציית אתרי קראוונים (חינמים ולא חינמים): park4night. מומלץ לעשות מנוי מתחדש כל חודש. עולה 2 יורו לחודש, וכמובן שאפשר לבטל את החידוש
  • להביא מהארץ מה שאפשר. אנחנו הבאנו שקי שינה, סדינים, שמיכות ומגבות
  • אם אתם רוצים כריות של איקאה – אפשר לרכוש כבר באיקאה בשבדיה
  • רכשנו את הסט של המטבח אז הוא הגיע מצוייד עם כלים ל-8 סועדים + כל מיני אביזרי מטבח
  • הזמנו גם 4 כיסאות נוח + שולחן – נוח כשרוצים לאכול בחוץ או סתם לשבת ליד הקראוון
  • הנהיגה בנורבגיה היא נהיגה קשה יחסית – כבישים מפותלים וצרים מאוד (במיוחד כשנוסעים במיני משאית – אורך 7 מטר, רוחב 2.4 מטר וגובה 3.5 מטר).
  • בעקרון מותר לנהוג במהירות של 80 קמ״ש, אבל בפועל מוצא יותר כמו 30-40 קמ״ש.
  • מקלחות בקאמפים – בדרך כלל בתוספת תשלום. כל חניון עם השיטות שלו – כרטיס או אסימונים. אבל בדרך כלל כ-5-15 קרונות ל-4-5 דקות.

מסלול בנורווגיה בקרוואן עם ילדים

אתר קראוונים קצת יותר צפוף

אחרי 4 ימים בשטוקהולם לקחנו קראוון מחברת השכרה שקרובה לשדה התעופה – Touring Cars. את ההזמנה עשינו מהארץ, דרך חברת בנדנה. הוספנו ביטוחים נוספים, של ביטול השתתפות עצמית, ביטול בגלל קורונה וכדומה. הגענו לאתר הקראוונים בשעה 9, ביום גשום במיוחד, אז טוב שזה דווקא היום לקבלת הקראוון והנסיעות.

בהתחלה רצו לתת לנו קראוון שהוא קצת יותר קטן מזה שהזמנו. אחרי דין ודברים, מצאו קראוון בגודל שביקשנו, אבל הוא לא היה מוכן כי הוא הגיע רק בלילה לפני וטרם ניקו אותו. בקיצור, חיכינו בערך שעתיים עד שהכל היה מוכן. (קראוון של מיטת קומותיים מאחורה ומיטה זוגית מעל הנהג(ת) קבועה.)

קיבלנו בסופו של דבר את הקראוון, עברנו עליו, מצאנו כמה ליקויים שתוקנו, ויצאנו לדרך. יש לציין שהקראוון היה עם גיר ידני. צריך קצת זמן להתרגל לנהוג במשאית הזאת, והגשם השוטף לא הקל על העניין, אבל התמודדתי בסדר.

היום הראשון – דקטלון, קניות בסופר, קמפינג ראשון ב-Kolmarden

הקאמפ הראשון – First Camp Kolmarden

התחנה הראשונה: דקטלון. כבר מהארץ ראינו שיש דקטלון בדרך שלנו, אז החלטנו לא לרכוש את הקייאק והציוד בארץ, אלא כבר שם. יצא קצת יותר זול מבארץ + כבר קנינו מעיל גשם לקטנה. תחנה שניה: סופר. מתיש אך הכרחי.

First Camp Kolmarden

תחנה שלישית: הקאמפ הראשון, שבאופן משעשע גם נקרא כך: First Camp. הוא ממוקם ב-Kolmarden על שפת האגם. ניפחנו את הקייאק והילדים יצאו עם הזוג לשייט קצר. אני בנתיים התחלתי לפנות את המזוודות לתאי האיחסון. קראוון קטן יחסית, ומעט מקומות.

הקאמפ עצמו נחמד. אתר נופש למעשה עם מתקני שעשועים, מיני גולף, בית קפה ומקלחות.

היום השני (והשלישי) – גן החיות ב-Kolmarden, קמפינג ב-Vimmerby

גן החיות Kolmarden

גן החיות Kolmarden משלב גן שעשועים, לונה פארק וגן חיות. האטרקציה הגדולה מבחינתנו היתה רכבל מעל הספארי, אבל יש גם רכבות הרים אימתניות (יותר ופחות), וגם חיות מדי פעם. אפשר לקחת מפה של המקום בכניסה מיד אחרי חנות המזכרות. יש המון דוכני אוכל בפארק – שימו לב שלא מקבלים מזומן, רק אשראי. ראינו בהרבה מקומות בשבדיה, שההתנהלות היא באשראי אז לא צריך לבוא עם הרבה כסף במזומן.

נורווגיה שוודיה בקרוואן עם ילדים – ספארי בגן החיות

לרכבת מעל הספארי צריך להמתין בערך 20 דקות, אלא אם קונים כרטיסי VIP במחיר של כמעט כמו מחיר הכניסה. אנחנו העדפנו לחכות בתור, ולא לשלם עוד 600-700 ש״ח. בילינו הרבה בגן החיות וראינו טיגריסים, נמר לבן, פילים, קופים, ג’ירפות, אריות ועוד. גן חיות ענק. יש חניה מסודרת לקראוונים בקצה המרוחק קצת, אבל לא נורא מרוחק.

הפארק באיזור Vimmerby. תצלום מתוך המים אל אתר הקראוונים

חזרנו לקראוון, ונסענו כשעתיים לקאמפ הבא ב-Vimmerby, קאמפ קטן מאוד על שפת האגם. רק אנחנו ושני קראוונים נוספים. בעלת המקום מאוד אוהבת את ישראל ויש לה דגל ישראל על הפסנתר (נוצרים אדוקים למדי). האגם מהמם, מזג אוויר היה נפלא. נכנסנו למים ועוד שייט בקייאק. החלטנו להישאר עוד יום, להנות מהמקום וגם כדי לא לנוח מהאטרקציות. לצערנו, מזג האוויר היה מגעיל למחרת עם רוחות והיה קר. רוב היום היינו בקראוון.

היום הרביעי – פארק אסטריד לינדגרן Astrid Lindgrens, נסיעה ל-גטנבורג Gothenburg

פארק אסטריד לינדגרנס Astrid Lindgrens

יום בפארק אסטריד לינדגרן. המחברת של בילבי, אמיל, קרלסון על הגג ועוד. את היום התחלנו בריקון ומילוי כל המיכלים (בחניה של הפארק, בקצה שקרוב לחניית הקראוונים). קנינו כרטיסים מראש אז לא היינו צריכים לעמוד בתורים אלא רק להעביר את הבר קוד בכניסה.

פארק אסטריד לינדגרנס Astrid Lindgrens – החלק הקדמי והאחורי של הבית כשאין הצגה

הפארק עצמו בעיקר מתאים לילדים קטנים יותר (איזור גיל 7-8) ולכאלה שיודעים שבדית, יש מלא הצגות מקטעי הספרים. הקטנה שלי נהנתה מאוד, כי גם המשחקים התאימו לה וגם היא מכירה טוב את הסיפורים, אז לא הפריע לה שזה בשבדית. היא אפילו הצטלמה עם רוניה בת השודד. הגדול פחות מצא את עצמו שם.

האוכל במזללות בתוך האתר מותאם לאוכלוסיה שבדית – כדורי בשר ברוטב לא ברור עם פירה, אפונים וריבה. הסתדרנו. בדרך החוצה עצרנו בהרבה חנויות מזכרות. התחיל לרדת גשם אז מיהרנו לקראוון והמשכנו בדרכנו. הפעם נסיעה ארוכה של כ-3 וחצי שעות עד גטנבורג Gothenburg. חתכנו את הנסיעה לקניות קטנות ולארוחת ערב. בגטבורג חנינו סתם בחניה של רחוב.

היום החמישי – מוזיאון המדע והטבע בגטבורג, קמפינג בסמוגן

מוזיאון המדע והבוטניקה – גטבורג שבדיה

מציאת חניה היה דבר מסובך. בסוף הצלחנו למצוא חניה לא מקורה. שילמנו במכונות (צריך להחליט כמה שעות מתכוונים להישאר ולשלם לפי זה). בחרנו יום שלם (עד 12 בלילה) במחיר של 110 קרונות (כ-35 ש״ח) אחרת זה 25 קרונות לשעה. המוזיאון עצמו נחמד. חוץ מיער טרופי מהמם של 5 קומות, לא עפתי על המקום. היער עצמו היה באמת משהו מיוחד. 

בקומה אפס (אחת מתחת לכניסה) יש את עולם הילדים – בעקרון רשום שזה עד גיל 6, אבל שניהם מצאו שם תעסוקה לשעה נוספת. יש שם גם פינת אוכל – אפשר לחמם במיקרוגלים ויש שולחנות. מנת ילדים במסעדה במקום – עולה כ-20 ש״ח ומנת מבוגרים כ-50 ש״ח (+שתיה חמה ומים חופשי). היציאה מהחניון היתה קצת מאתגרת.

קאמפ Wiggersviks

המשכנו בנסיעה לחניון הבא ליד עיירה ציורית בשם סמוגן Smogen. היינו בחניון בשם Wiggersviks. שוב, יותר כפר נופש – יש קוטג’ים, צימרים ומקום צפוף לחניית קראוונים, גן שעשועים קטן ובריכת מי ים בתוך המים (מים קפואים אך נקיים מאצות וחיות וחול). היה די חם והחלפנו לבגד ים. היה קרקפוא אבל נחמד ממש. בערב עלינו על גבעה סמוכה לראות את הנוף. מקום מהמם. יש גם wifi חופשי.

היום השישי – סמוגן והנסיעה לאוסלו, קמפ באוסלו

עיירת דייג ציורית 😉 סמוגן

עיירת דייגים ציורית עם בתים צבעוניים על שפת לשונית ים. הסתובבנו קצת על המזח, אכלנו במסעדת דגים (שאפילו על הפיצה שמו שרימפסים בכמויות) ואחר כך עלינו על הסלעים ליד הים לראות את הנוף (המהמם יש לציין). שוב היינו צריעים להשתחל ביציאה מהחנייה. שוב הצלחתי. 🙂

ואז נסענו כשעתיים וחצי לאוסלו. הנסיעה איטית כי הכבישים הם “דרך הנוף”, לא אוטוסטרדה. כשהגענו לנורבגיה, צריך היה לעבור במכס, מה שגרם לפקק בכניסה. 

בנוסף, כרטיס הסים שקנינו בשבדיה הפסיק לעבוד. מזל שהיו רק שני כרטיסים של Telia והכרטיס השלישי היה מחברה אחרת Telenor והוא כן עבד. אחרי הרבה ריצות ובירורים, בסוף רכשנו כרטיסי סים חדשים. בנורבגיה חייבים דרכונים בשביל זה, אלא אם יש לכם תעודת זהות נורבגית, וצריך להירשם בבוקר עד השעה 17, ואז לוקח שעתיים לאישור, או שרוכשים בחנות המקורית והם רושמים במקום. זה מה שעשינו, למרות שזה יותר יקר.

הקאמפ באוסלו, הוא היחיד שיש. בעיקרון אין בו יותר מדי, רק חניה ומקום לרוקן ולמלא, אבל הוא קרוב לתחנת אוטובוס לעיר. חנינו באתר הקראוונים של אוסלו. לא איפשרו לנו להאריך את השהות, אבל אישרו לנו לחנות בכניסה לקאמפ (בתוך הקאמפ עצמו), כל עוד לא חוסמים את הדרך, אז זה מה שעשינו. תחנת האוטובוס לעיר צמודה לקאמפ וגוגל מפות מאוד יעיל באיתור התחנה לרדת בה (ואיתור התחנה באוסלו, כדי לעלות חזרה).

היום הראשון בנורווגיה – אוסלו: מוזיאון מונק לאומנות, קמפינג Sperillen

מוזיאון מונק

העברנו את היום במוזיאון מונק לאומנות, בניין מרשים למדי. התחלנו את הסיור שלנו בקומה 12, לראות את הנוף ואז התחלנו לרדת. בקומה 11, יש “עיר קרטונים” שעל גבי הקירות מציירים בטושים. חלק מהעיר הזו מורכבת ככוכים שונים, עם אור אולטרה סגול, מה שגורם להכל לזהור בצבעים נפלאים. הילדים עפו על המקום. יש שם גם משחקי חשיבה, אבל הילדים שלי לא ראו אותם ממטר.

המוזיאון משלב יפה את אהבת האומנות לילדים. גם באיזורים שלא “מותאמים לילדים”. יש חורי הצצה בין המייצגים – בת ה-7 שלי עברה וחיפשה בכל הקומה (בקומה של תמונת “הצעקה”). בקיצור מומלץ מאוד. מבחינת אוכל, מסעדת המקום קצת מוזרה והאוכל לא משהו. אבל בדיוק ירד מבול, אז לא רצינו לצאת לעיר לחפש.

אוסלו ליד התחנה המרכזית

בסיום האוכל, מזג האוויר השתפר פלאים ויצאנו לסיבוב בעיר – חנויות יוקרה לצד דוכני רחוב. רכשנו עוד קצת דשלצ’ים (=דברים שלא צריך) וחזרנו לקראוון.

Sperillen Camping

המשכנו לקאמפ Sperillen Camping כשעה וחצי צפונית לאוסלו. אגם מהמם ביופיו. מזג אוויר מושלם, קצת קריר ורוח, אבל רגוע. מתקני שעשועים, שכוללים גם טרמפולינה ענקית ומתנפח במים.

עוד מקומות קמפינג שהיינו:

קאמפ Vasetvtnet

קאמפ Vasetvtnet: קאמפ שצמוד למקומות עם שבילי אופניים + חנות להשכרת אופניים. מקום מהמם ביופיו עם בתי הוביט (בתים עם צמחייה על הגג, שמשתלבים נפלא בנוף), אגם מעלף, נחלים, גן שעשועים מעץ שמשולב עם גבעה – צריך לעלות על גבעה כדי לגלוש, יש אומגה ועוד.

קאמפ Basseggen

קאמפ Besseggen: נסיעה של כשעה וחצי של נופים מטריפים! מאגמים בתוך ירוק ועד הרים מושלגים. חנינו בחניון Mauranger.

Boflaten Camping: עוד קאמפ חביב עם גן שעשועים (תחנת מעבר ומנוחה ליד אגם).

אטרקציות בנורווגיה למשפחות

1. אחד הבקרים נסענו לכיוון המעבורת ל-Besseggen. חונים בחניה לטווח ארוך (משלמים ואפשר לחנות עד למחרת, אז בתכל’ס יכלנו להגיע לחנות כאן חניה יבשה כבר יום קודם). החנייה – Reinsvangen long term parking, מהחנייה יש שאטל חינמי למעבורת. צריך לקנות כרטיסים מראש למעבורת, שמלאה עד אפס מקום במטיילים. בעלי יצא לטיול המתוייר של שני אגמים בגבהים שונים (כ-14 ק’מ מאתגרים, אבל אמר שמתאים גם לילדים – לא שלנו). באיזור החניון ובאיזור השאטל יש מספר טיולים שמתאימים לכל מיני דרגות קושי.

2. בדרך עצרנו בכנסיה מעץ מלפני 800 שנים. מסתבר שיש גם צליינים/תיירים, שכל המסלול שלהם, הוא בעקבות הכנסיות האלה. כרגיל – כבישים צרים ומפותלים ונופים מדהימים.

פיורד Sognefjorden

3. הפיורד Sognefjorden – אחד מהקצוות של הפיורד. אין לי מילות תואר לתאר את היופי הזה. לטייל בתוך גלויה (“אמא, מה זה גלויה?”).

Vatti Fosem

4. המפל Vatti Fosen – אחד המפלים הנופלים הגדולים בנורבגיה. מסלול של כ7 ק”מ לכל כיוון, אבל בגלל מזג האוויר, לא ראינו את המפל עצמו, רק את הקצה שבו הוא נופל. כל המסלול מלא במפלים ואגמונים ונחלים מדהימים. רוב הדרך סלולה.

Klimapark

5. לפארק Klimapark – בדרך עוצרים לחניה חינמית נוספת באמצע שום מקום (עם עוד אנשים) ליד קרחון ושלג. יום למחרת בפארק – מערת קרח עם מגלשה בפנים וסיור מעניין באנגלית (שהזמנו אליו מקומות מראש). כדאי להצטייד מראש בכובעים, כפפות ובגדים חמים.

Lom

6. LOM – עוד כנסיית עץ עתיקה ומרשימה עם דף הסברים בעברית. חנינו בחניון Gjeilo, שקצת מזכיר את הכנרת.

7. בבוקר הלכנו למוזיאון Norwegian Mountain, שמשוייך גם ל-Klimapark ובפעילות הילדים שם, ידענו הרבה תשובות בזכות הסיור יום קודם. יש שם גם בובות של ממותות (אם ותינוק ואפשר לרכב על התינוק). בסוף הפעילות מקבלים קעקוע של ממותה או וקינג לבחירתכם.

8. מוזיאון אבני חן ומאובנים – חינמי. קטן ונחמד. לא מאסט. ראינו ממול גם פארק חבלים וטרמפולינות. פחות מדבר אלינו, אבל נראה נחמד.

9. גיירנגר Geiranger – המקום שעליו התבססו האיורים של לשבור את הקרח. מקום מהמם אבל עמוס ביותר ומאוד מתוייר (מלא חנויות מזכרות).

גיירנגר (מהצד השני של המעבורת) – Hellesylt

10. לקחנו מעבורת ל-Hellesylt עם הסברים על המפלים ועל הנוף. נחמד. עשינו טיול קצר וחזרנו במעבורת חזרה.

הדרך חזרה לשוודיה

מתחילים לחזור לשבדיה. הדרך המתאימה לנו ביותר היתה לחזור דרך LOM. לא הגענו לדרך הטרולים. בדרך ל-LOM עצרנו ב-Dal Snibba שהיא תצפית הנוף הגבוהה ביותר. ראינו עד גיירנגר. ב-LOM חנינו הפעם במרכז העיר (מול מוזיאון אבני החן) – יש גן משחקים ומסלול טיול קליל ונחמד (רק מלא ביתושים, אז כדאי להימרח לפני).

Otta – עיירה מנומנת למדי. עשינו רפטינג משפחות בנהר הצמוד אליה ב-Sjoa Raftingsenter. משעשע ביותר, צריך להזמין מקום מראש.

חניון Mageli – חניון עם גן שעשועים גדול ובריכה (והכי חשוב wifi נורמלי).

מוזיאון הכבישים וכלי התחבורה Norwegian Road Museum

מוזיאון הרכב והכביש של נורבגיה – Norwegian Road Museum. מוזיאון חינמי (למעט החניה) – שטח עצום עם מספר ביתנים + מכונות וטרקטורי ענק בשטח הפתוח. ביתן אחד של רכבים (אופניים, אופנועים ומכוניות כמובן) מפעם ועד היום – לדעתי הכי יפה ומרשים. ביתן אחד של ההיסטוריה של הדרכים – לא ברור בדיוק, אבל הילדים יכלו לבנות שם גשרים ממקלות עץ, ונהנו מאוד. יש גם מנהרה שבתוכה מסבירים איך חוצבים מנהרות בהר (נורבגיה עשירה במנהרות כאלה), מגורי עובדים, תחנת דלק משנות ה-60-70 עם רכב ומשאית דלק. סך הכל היה נחמד.

Songnabben Camping – הקאמפ האחרון בנורבגיה. חניון ענק עם גני שעשועים ו-wifi מטורף.

חזרה בשבדיה ובדרך חזרה לשטוקהולם

למעשה ממלאים את הדרך חזרה לשטוקהולם במה שמוצאים. קאמפ Naturcamping Lagom – גן משחקים ענק + חדר משחקים + בית קפה נחמד ביותר + אפשרויות לסיורים בקייאקים כדי לראות בונים ועוד + חדר לעשות יצירות (בהדרכה). מקום מוצלח ביותר.

הבית של סלמה לגרלף – הסופרת שכתבה את הספר על נילס הולגרסון. יש גנים גדולים, בית קפה נחמד, זוג טווסים + 2 אפרוחים, והסיפור של סלמה לגרלף, שכדאי לקרוא עליה קצת. עלויות: מבוגר 50 קרונות, ילד עד גיל 15- חינם. אם לוקחים הדרכה: מבוגר 150 קרונות וילד 50.

Orebro

חניה בקאמפ חינמי ונסיעה ל-Orebro למבצר/ארמון. גם כאן לקחנו סיור מודרך + פעילות לילדים, שבסוף, אם פותרים נכון, מחשבים ומוצאים מה הקוד לארגז אוצר שמכיל סוכריות על מקל. האיזור מלא מסעדות מכל מיני סוגים (סושי, איטלקי, הודי, המבורגר). באורברו יש גם פארק גדול עם גן שעשועים ומלא מלא אווזים וברווזים. היתה גם מיני עיר עתיקה, שהילדים יכולים לשחק בה (+גלידה אמריקאית טעימה).

חניון ב-First Camp Vasteras – יש מדיח ומקלחות כלולות במחיר. שפ כבר התארגנו לקראת החזרה לארץ. למחרת חנינו בחניון ליד שדה התעופה,  Bjorknas Camping, שם יש מקלחת ואגם עם מתנפחים ואפילו קייאקים להשכרה אוטומטית. סך הכל מסודר ונחמד.

החזרת הקראוון – לא היו נזקים ושוחררנו יחסית מהר. הסיעו אותנו לשדה התעופה והכל זרם בצורה טובה ביותר.

אחרי הדיוטי פרי יש את הבידוק של הדרכונים. אחר כך אין כמעט כלום חוץ מקפה וכמה עוגיות (ונקניקיות בלחמניה) אז אם אתם רוצים לקנות משהו לאכול, מומלץ לקנות לפני הבידוק.

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים