נורווגיה בקראוון למשפחות עם ילדים – מאת הגר לקס [מעודכן ל-2023]

הפוסט הזה על נורווגיה בקרוואן עם ילדים פורסם לראשונה בקבוצת מטיילים בחו”ל עם ילדים  על ידי הגר ומופיע פה באישורה.
הטיול ערך 8 ימים במהלך יולי 2018. היינו זוג עם שני ילדים בני 3 שנים ו-7 חודשים.
תמונות מתוך הקרוואן

היינו בטיול של חודש בסקנדינבי שהתחיל בדנמרק, עברנו לשבדיה ומשם טסנו לברגן, נורווגיה. זאת היתה הפעם ראשונה שלנו בקראוון, וכמו שקיוויתי שיקרה, התאהבנו. הבית איתנו בכל המקומות המדהימים האלה. יש מיטה, מטבח, פינת אוכל, שירותים ומקלחת. הכל נוח כל כך למרות הגודל. הקראוון מתוכנן באופן מעורר השראה. הכל קל לתפעול ונוח.

לגבי טיול מעגלי – אם רוצים להחזיר במקום שונה ממה שלקחתם זה מכפיל את המחיר ולפעמים פשוט לא אפשרי. לכן טסנו לברגן.

מחייה בקשר למסלול קראוון בנורווגיה עם ילדים

כשחיפשנו לשכור קראוון ל-9 ימים, התחלתי לבדוק באתרים ישראלים, אבל מהר מאוד חיפשתי משהו מקומי. החלטתי ליצור קשר עם הסניף המקומי בברגן ולשמחתי אפשרו לנו לשכור ל-9 ימים.

עלויות נלוות למסלול קראוון בנורווגיה עם ילדים כוללים:

• השכרת הקראוון עלתה כ-1,000 שח ללילה. אתרי הקראוונים עלו בין 100 ל-150 ש״ח ללילה. הם מספקים חשמל, מים, ושירותים, ומקלחות לרוב כלולות או בתוספת סמלית
  • הקניות בסופר די דומות למחירים בארץ, אפילו קצת יותר יקר
  • לא היינו בהרבה מסעדות, שלא זולים במיוחד
  • עשינו אטרקציות בדרך כמו שיט קיאקים וכפר הויקינגים, כל אטרקציה בין עשרות למאות שקלים
  • דלק עלה עוד 300 ש”ח לכל הטיול, כבישי אגרה כלולים. לקחנו מעבורת אחת ב-100 שקלים

לינה ואתרי קמפינג לקראוונים בנורווגיה

ניתן ללון בגדול בכל מקום, סתם ככה בטבע, אם לא חייבים חשמל. אתרי הקמפינג מאפשרים להשתמש במקלחות מרווחות יותר מאשר בקראוון למי שרוצה ושירותים למי שמעדיף לרוקן פחות בעצמו, אבל זה באמת לא היה סיפור.

משפחות לילדים קטנים – לקטנה סחבתי אמבטיה מתנפחת. זה היה מוצלח מבחינתי. את הגדול קילחנו במקלחון של הקראוון.
לנו הייתה מיטה מאוד גדולה וישנו בה. הייתה עוד מיטה בקראוון אבל ויתרנו עליה כי היה מספיק נוח.

נורווגיה בקראוון למשפחות עם ילדים – מסלול ואטרקציות

היינו אמורים להגיע לחברת ההשכרה בשעות אחר הצהריים, אחרי טיסה ונסיעה, אבל הטיול לימד אותנו להאט ולא להגיע עם הלשון בחוץ. שינינו קצת תכניות, ביטלנו לילה אחד של הקראוון וישנו לילה אחד בברגן במלון נפלא שממוקם ממש על המים. שמחה שיצא לנו לראות את העיר. עלינו ברכבת הפוניקולר, ראינו את הנוף המדהים ודי מהר הבנו שנורווגיה מיוחדת ומרשימה.
קמנו רעננים אחרי לילה במלון וארוחת בוקר, ונסענו במונית חצי שעה לחברת ההשכרה. בחברת ההשכרה קיבלנו הסבר על הקראוון שהיה ארוך, כי יש לא מעט דברים ללמוד, אבל הכל מובן, פשוט, ברור, לא מלחיץ בכלל. מתרגשים, יצאנו לדרך.

היום הראשון – מחברת ההשכרה ל-Lone Camping

Long Camping

עצרנו קרוב לחברת ההשכרה לקניות בסופר, התארגנות וארוחת צהריים בסושיה מוצלחת שמצאנו במקרה. לקחנו את ניר להוציא אנרגיה בגן משחקים ואכן כשהמשכנו לנסוע שניהם נרדמו לשנ״צ מבורך שאיפשר לנו להתרכז בנהיגה ובניווט. הגענו לאתר הקמפינג Lone Camping. שילמנו ונשלחנו לחפש מקום לחנות. הגענו לאתר יפה מאוד’ צמוד לאגם, ההרים מסביב מהממים, ויש פינת חי קטנה ונחמדה וגן משחקים מוצלח. ההתארגנות ביום הראשון מרגישה מסורבלת אבל זה הופך לפשוט יותר עם הזמן.

היום השני – Tvinde Camping ו-Voss Camping

Tvinde
לקחנו את הבוקר באיזי. שיחקנו בגן משחקים, קניות בסופר הגדול הסמוך למקום, ריקנו מים אפורים ושירותים ומילאנו מי שתייה. הכל היה מסודר וזה לא היה נורא כמו שדמיינו. ארגנו את הקראוון, אכלנו בתחנת הדלק הסמוכה המבורגר ויצאנו לדרך. תכננו לנצל את הש״נצ, ניר לא נרדם וראינו בצד הדרך נקודת תצפית נחמדה עם קיוסק. עצרנו שם לגלידה וצפייה בנוף המקסים. בהתחלה מרגיש כאילו עוצרים יותר מדי, אבל זה בעצם הטיול, זה הקצב וזה חלק מהכיף.
המשכנו לנסוע והילדים נרדמו. נסענו ל-Voss Camping. אתר קמפינג ענק עם בריכה ומגלשת מים. הוא היה מלא, לא ממש מפתיע במזג אוויר כזה. מזל שניר ישן ולא ראה מה הוא מפסיד. נסענו עוד כמה קילומטרים לאתר קראוונים שהיה בכניסה אליו שלט “תמצאו מקום, תשלמו מחר בין 9 ל-10.”
הרגיש לנו חור מדי, לפחות לשלב זה של הטיול. המשכנו עוד כמה דקות נסיעה ומצאנו אתר קמפינג צמוד למפל Tvinde. ממש צמוד. מקום נעים, עם טרמפולינה לילדים, קצת נדנדות ובעיקר טבע ומרחבים . בישלנו ארוחת ערב, ישבנו בחוץ עם רחש המפל ברקע והרגשנו כבר יותר מורגלים.

היום השלישי – Flam Camping ו-Gudvangen

Gudvangen
נפרדנו מהמפל יחסית מוקדם. עברנו שלל טרקטורים ושאר כלי תחבורה והמון המון מנהרות. בנהיגה איטית וזהירה הגענו ל-Gudvangen. זהו כפר ויקינגים משוחזר עם שחקנים ופעילויות. ניר נהנה בעיקר מהחרבות מעץ, ניסה לירות בחץ וקשת ויצר קערה ויקינגית. היה מאוד נחמד להעביר שם שעה פלוס. ילדים גדולים יותר יוכלו גם להניף גרזן ולהנות מעוד פעילויות.
רצינו לאכול במסעדה במקום אבל אין להם צ’יפס או שאר דברים פשוטים לילדים כי הכל באווירת התקופה הויקינגית. אכלנו במסעדה הסמוכה, לנוף מאוד יפה, ממש על הפיורד.
עד Flaam Camping, רוב הדרך הייתה מנהרה של 11 ק”מ, שזה אומר נהיגה איטית ומלחיצה. ביציאה מהמנהרה יש נוף משגע לפיורד בו עגנה ספינה עצומה, הבנו שהגענו למקום מתוייר מאוד. בכל זאת, הוכרז כאתר מורשת של אונסקו.
לאחר החניה וההתארגנות, הבנים ירדו לעיירה (כלומר למרכז התיירות). שם הם ראו את הרכבת המפורסמת וטבעו בים של תיירים. ויתרנו על הנסיעה, שנחשבת לנסיעת הרכבת היפה בעולם. מדובר בסיבוב של שעתיים בערך ונראה שאנחנו נהנה מהנופים בנסיעות שלנו. אחרי ארוחת הערב בקראוון, יצאנו לטיול לפיורד שהיה שקט יותר כעת שהספינה והתיירים עזבו.
כל ערב תכננו יום או יומיים קדימה. לפי הכוח, לפי מצב הרוח. ראינו שמתאים לנו הקצב, ושאין מה להמשיך צפונה, למרות שיש שם עוד מקומות מרהיבים, אז החלטנו להתחיל להדרים.

היום הרביעי – שייט בקיאק בפיורד ולינה ב-Falandsmo Camping

Falandsmo Camping
חזרנו ל-Gudvangen, שם הוחלט שהבנים ייקחו קיאק לסיבוב. ניר קצת חשש אבל הצליח להתגבר והם נהנו מאוד. הכיוון – Odda. נסענו והגענו לאתר קמפינג עם אגם, כל כך יפה! במקום נקרא Falandsmo Camping. חנינו ממש סמוך לאגם. ויתרנו על שחייה הפעם בגלל רוח קרירה וניצלנו את מרחבי הדשא להשתוללות ומשחקים.
כמעט כל יום אנחנו מוצאים את עצמנו אומרים שהגענו למקום הכי יפה בטיול ?.

היום החמישי – Odda ועליה לקרחון Folgefonna

קרוואן בנורווגיה עם ילדים - קרחון Folgefonna
קרחון Folgefonna
Odda היא עיירה קטנה הממוקמת בקצה פיורד. הנסיעה לשם מאוד יפה. מסתבר שרוב מי שמגיע לשם, אלה מטיילים שעולים ל-Trolltunga. לשון הטרול שזהו טרק אתגרי וארוך וזו הנקודה הקרובה ביותר לישון בה לפניו.
אתר הקמפינג הוא פשוט מגרש חניה עם נקודות חשמל, לא מקום שכיף לבלות בו שעות. קצת התבאסנו, ההרגשה שם לא נעימה והגשם לא עזר.
בדרך ראינו שבפסגות ההרים יש קרחונים, אז החלטנו לעלות. עלייה של 20 דקות בכביש צר, בגשם, שנראה כאילו אנחנו הראשונים שעולים לשם עם קראוון, הגענו לחניה, עם עוד רכבים רבים וקראוונים. אפשר לעלות ממש עד הקרחון, אבל ויתרנו בגלל הגשם ובכלל, חיי הקראוון לא חייבים לכלול הרבה הליכה.

היום השישי – Gaupholman Camping

למחרת קמנו בלי חשק להשקיע בארוחת בוקר אז אכלנו במלון ליד ארוחת בוקר סבירה ולא יקרה. ניר דרש שבאתר קמפינג הבא יהיה גן משחקים. יצאנו לחפש. היום בעיקר נסיעות, לא תכננו יותר מדי, התקדמנו בתקווה למצוא אתר קמפינג נחמד, אבל נראה שהאיזור הזה לא ממש מלא היצע. לא רצינו לנסוע עד ברגן.
במקום הראשון כשבדקנו הפנו אותנו למקום 30 דקות הלאה. כשהגענו, גילנו שאין גן משחקים, אבל החלטנו להתמודד עם הבשורה המרה ולהישאר. אתר הקמפינג מופעל על ידי זוג מבוגרים שגרים שם בבית שלהם. מהמקום ניתן לרדת למים, אין ממש ירידה נוחה לשחות, אבל במילא מזג האויר הפך לקודר וקריר. צפינו בדייגים מנסים למצוא ארוחת ערב.
הספקנו לשחק קצת פריזבי ואפילו לצרף למשחק ילד הולנדי מתוק. ניר היה בעננים מהמפגש עם עוד ילד. ואז, בשנייה התחיל גשם שוטף, רצנו לקראוון, סגרנו חלונות אחרי שהכל כמעט הוצף. סיימנו להכין את ארוחת הערב והעברנו את שאר הערב בפנים. מזל שקניתי פלסטלינה 🙂

היום השביעי – Fjell

Fjell
היומיים האחרונים היו מלאי נופים ונסיעות, וניר כבר הותש מזה. נתנו לו הרבה זמן במתקנים, אכלנו פיצה בינונית ויצאנו לדרך. הלילה האחרון בקראוון. למחרת טיסה לשטוקהולם, אז נישן בחניון הכי קרוב לחברת ההשכרה.
קרוואן בנורווגיה עם ילדים - Fjell
הגענו לאתר קמפינג, Fjell ליד הים, מולנו הרבה ים, צוקים ואיים. כל כך שמחה שהגענו לכאן. ירדנו לחוף הים, ירידה מאוד תלולה מובילה למזח על המים. מקום מאוד מיוחד. ניר מצא רשת , נעמד על הסלעים ו’צד’ אצות, ישבנו שם, נהננו מהנוף. יש במים מדוזות קטנות, מישהי בדיוק נצרבה מאחת, אז רובנו ויתרנו על הטבילה במים, ומי שלא גילה אחרי שנייה שהמים קפואים ויצא.
ממש ליד הקראוון היה גן משחקים ממש חמוד ובכלל, משהו שם היה פשוט מושלם. השקיעה, מזג האוויר, סיום נהדר לשבוע מופלא.
בבוקר, ניר אמר שהוא לא רוצה להחזיר את הקראוון. אפשר להבין אותו 🙂

נקודות כלליות וטיפים להשכרת קראוון

•  המרחקים שעברנו לא גדולים כמו שחשבנו, הנהיגה לא קלה והיה לנו יותר חשוב להינות מהדרך מאשר להספיק. יצאנו מנורווגיה עם חשק לעוד, אולי בפנסיה ?
  • קיבלנו מחברת ההשכרה כלי בישול, סכום וכ״ו. שכרנו מהם כיסאות מתקפלים ושולחן, שמיכות וכריות. מצעים הבאנו מהבית. הם רצו על כל זה סכום די גבוה, כמה מאות שקלים. אבל אין ממש ברירה
  • נסו לבדוק בקפדנות את הקראוון. ללמוד לפני כן מה אמור להיות בו. לקראת סוף ההסבר שמנו לב שאין לקראוון גגון. אז טרחו לספר לנו שמי שהחזיר אותי יומיים לפנינו שבר את הגגון והם לא הצליחו לתקן בזמן. התבאסתי מאוד, גם בגלל צל, וגם הגנה מגשם אם יהיה. הם התנצלו שוב ושוב, ביקשתי משהו במקום ולא היה להם שום דבר לתת לי. אז כפיצוי, לא שילמנו על השכרת הציוד הנוסף. תכלס, לא בטוחה כמה זה היה קריטי, ראיתי אנשים מסתבכים עם הפירוק והפתיחה של זה ולא היה נורא בלי
  • שכרנו קראוון שיש בו מקום ישיבה ל-4. המושב האחורי הוא שני נוסעים צמודים. חשוב לבדוק את זה מראש, כי לא תמיד זורם להושיב ילד בן 3 צמוד לאחותו התינוקת
  • הנהיגה על הקראוון כיפית, אך קצת מלחיצה. הוא רחב וגבוה, הכבישים בנורווגיה צרים. המהירות המותרת בכביש “מהיר” היא 80 קמ״ש
  • כבר בדקות הראשונות הקראוון זכה ל”ליטוף” משיחים בימין הדרך. בהמשך זכה לעוד שריטה רצינית. עוד לא יודעים כמה נצטרך לשלם אבל כנראה שבפעם הבאה נרחיב את הביטוח ונוסיף גם השתתפות עצמית ברכב שכור
  • באתרי קמפינג רבים יש מכונות כביסה בתשלום. לרוב חומרי הכביסה כלולים. בדרך כלל יש מכונה או שתיים אז עלול להיות תור. ניצלנו את ההשכמה המוקדמת של הילדים ולרוב היה פנוי
  • ‏ברוב אתרי הקמפינג בהם היו שירותים ומקלחות נקיים. בחלק מהמקרים מקלחת זה בתוספת תשלום של כמה עשרות קרונות 10-30 (3.5-11.5 ש״ח). נהננו להתקלח בקראוון כדי להימנע מצעידה עם הדברים למקלחת. מצד שני, לא תמיד המים מספיקים וזה מוסיף קצת התעסקות.

נפלו בעריכה:

נורווגיה היא ארץ עם שלל אפשרויות לטיול בקראוון. אנחנו בחרנו מסלול מסוים וראינו אטרקציות בהתאם. כמובן שאפשר לתכנן מסלולים חלופיים ולראות את האטרקציות הבאות כפי רצונכם: