איך לתכנן טיול בחו״ל עם ילדים ב-2023 – טיפים לחופשה משפחתית

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

״היי טליה, יש לי ילד בן 4 וילדה בת 6, מעולם לא היינו איתם בחו״ל. אני לא יודעת אפילו איך להתחיל. יש לך טיפים בשבילי? איך שורדים טיול בחו״ל עם ילדים?״

את ההודעה הזה קיבלתי לפני כמה ימים, אבל השאלה עולה בקבוצה באופן קבוע – ובצדק. בעוד שבבית הכל מוכר ובכל רגע נתון (כמעט) יש לנו פתרונות לבעיות שיצוצו, בחו״ל האפשרויות שלנו משמעותית יותר קטנות. ברמה האישית, אנחנו מטיילים המון בארץ, אבל עבורי טיול בחו״ל הוא שונה: זה הזמן היחיד שאני באמת מתנתקת מהעבודה ואני באמת כולי בילדים ובטיול. לצורך העניין, אני לא רוכשת חבילות גלישה כשאני מטיילת כדי לוודא שאני לא בודקת מיילים או פייסבוק או כל דבר אחר. אני לא אשקר – טיול עם ילדים הוא לגמרי שונה מטיול לבד בזוג או עם חברים, אבל עם תכנון נכון – ובעיקר ציפיות ריאליות – אפשר להנות עם הילדים, בחו״ל וגם בארץ. פה יש עוד טיפים שאני ממליצה לקרוא עם פירוט על איך לבחור סוג טיול ויעד, פירוט על איך לבחור לינה ועוד.

1. תאמו ציפיות עם עצמכם

במיוחד לאלו מאיתנו שטיילנו הרבה לפני הילדים, הצורך לשנות את הצורה בה אנחנו מטיילים הוא גבוה – וקשה. אם בעבר יכולנו לעבור בקלות מאטרקציה לאטרקציה ולחזור למלון ב-23 בלילה, פה יש לנו בני אדם קטנים שממש לא אכפת להם מה היינו עושים פעם. למרות שאנחנו רוצים להתאים את הילדים לצורת החיים שלנו ולא להפך, בפועל לפעמים אי אפשר, וזאת אחת הפעמים האלו. אי אפשר לרוץ ממקום למקום ולסמן וי. זה אומר שצריך לבחור בין טיול ארוך יותר (שבוע ולא סופ״ש ארוך) או לוותר על מה שפחות חשוב בידיעה שכנראה תחזרו בפעם אחרת. ועוד דבר: בטן-גב זאת אשליה: טוסו, תהנו בבריכה, תבלו עם הילדים, אבל בדיוק כמו שאי אפשר לשבת כל היום על שפת הבריכה בארץ כשילד בן שלוש נמצא בבריכה, גם במקרה כזה תהיו איתם כל הזמן.

2. ותרו על המזוודות – קחו מוצ׳ילוס כמו הצעירים בהודו

מוצ׳ילוס במקום מזוודות
מוצ׳ילוס במקום מזוודות – ברכבת התחתית בסינגפור

אני מודה שאם לא היינו יוצאים לטיול ארוך בדיוק לפני שנולדו לנו ילדים, כנראה לא היינו לומדים כמה זה נוח, אפילו יותר כשיש ילדים. המוצ׳ילוס הם תיקים גדולים עם מלא כיסים וחלוקות מעולות. המשקל מחולק על פני כל הגוף אז גם למי שיש בעיות גב כמוני אין בעיה לסחוב. והכי חשוב: הידיים פנויות לעגלות ולהחזיק ידיים קטנות. מוצ׳ילוס נוחים במיוחד כשאתם עוברים מספר מקומות בתחבורה ציבורית (כמו ביפן, למשל) כי זה מאפשר לעלות ולרדת מהרכבות בלי בעיה ולעזור לקטנים.

3. גלגלו סטים של בגדים

גלגלו בגדים
גלגלו בגדים

אנחנו אוהבים להכין לילדים מראש את הבגדים ולגלגל סטים יחד, וזה במיוחד יעיל בטיולים עם כמה מקומות לינה כשלא פורקים את התיקים. אנחנו מניחים חולצה/שמלה עם ההדפס כלפי חוץ, מכנס, תחתונים וגרביים ואז מגלגלים. לא רק שזה חוסך לנו המון מקום באריזה עצמה, אלא שכשמגיע הזמן להתלבש, הילד יכול לבחור על פי החולצה (למי שיש ילד שחייב לבחור) ובלי קשר מאוד מקל על מציאת הבגדים. בטיולים ארוכים יותר, כמו שהיה לנו בפסח בעמק הלואר, אנחנו מכבסים וכשהכל יבש אנחנו ישר מגלגלים חזרה לסטים מלאים. את החולצה/שמלה אנחנו שמים כלפי חוץ כי בדרך כלל זה הפריט שהכי אכפת להם לבחור.

4. החוק היחיד בטיסה: אל תפריע

אוזניות לילדים חד קרן
אוזניות לילדים חד קרן

בטיסות מבחינתנו הכל כשר: רוצים לראות סרטים במשך 4 שעות? בבקשה. רוצים לשחק בטאבלט 9 שעות? אין שום בעיה. המטרה שלנו היא להגיע ליעד עם מינימום דרמות ומינימום הפרעה לנוסעים האחרים במטוס. וכשאני אומרת נוסעים אחרים, אני גם מתכוונת ההורים של הילדים. כשהילדים לא רגועים, גם אנחנו בלחץ. אנחנו תמיד מביאים תיק קטן עם חומרי יצירה, קצת חוברות עבודה/צביעה, וכמה משחקים קטנים, אבל בפועל הילדים כמעט ורק בטאבלט עכשיו. זה בסדר מבחינתנו, במיוחד כי מבחינת הילדים הטאבלט לטיסות והם יודעים שהם לא משחקים איתם בשאר הטיול. אם אתם מחפשים אוזניות ממש נוחות לילדים, לנו יש את הסרט הזה עם האוזניות בפנים – הן הרבה יותר נוחות מאשר האוזניות הרגילות וגם תופסות ממש מעט מקום בטרולי. למי שיש ילדים קטנים יותר שלהם טאבלטים לא מתאימים, לכו לחנות הסטוק הקרובה לביתכם ורכשו כמה הפתעות קטנות. רק דבר אחד: אל תקנו שום דבר שעושה רעש כי זה יפריע לנוסעים אחרים. הנה רשימת דברים שאפשר לקחת לטיסה לפי גילאי הילדים.

4. אל תתכננו יותר מדי ביום אחד

תכננו אטרקציה אחת לבוקר ועוד אחת אחרי מנוחה בצהריים. גם אם הילדים שלכם כבר לא ישנים בצהריים (כמו שלנו), מנוחה של שעה-שעתיים במלון/איירבנב ממש תעזור להורים ולילדים כאחד. אנחנו כבר צוחקים על כמות השפות בהם הילדים שלנו ראו סרטים מצויירים (בספירה אחרונה: הונגרית, פולנית, מלטית, לטביה, ליטאית, תאילנדית, צרפתית, אנגלית וגרמנית). לילדים יש גירויים רבים בחו״ל, הכל נראה שונה, השפה שונה, האוכל שונה – ואנחנו שונים, אז ההפסקה המנטלית הזאת עוזרת לכולם. בפעם הראשונה טסנו למקום בו שכרנו רכב, בימים שהיינו קרובים לדירות, עשינו הפסקה באמצע. בימים הרחוקים יותר, גם ככה היו לילדים הפסקות באוטו. חשוב לשמור על השגרה כמה שיותר – ילדים שישנים בצהריים צריכים להמשיך לישון בטיול, ואנחנו מקפידים ללכת לישון בשעה סבירה – אמנם רוב הזמן הם לא במיטה עד 19:30, אבל גם לא נחזור ב-22. אם הילדים שלנו לא ישנים מספיק בלילה, ביום למחרת יהיה סיוט. כן, זה יכול להיות מבאס לפספס שוק לילה, אבל אותנו יותר מבאס לפספס יום שלם למחרת.

5. תכננו את הלו״ז מראש – אבל היו גמישים

רשימת אטרקציות כולל שעות פתיחה ומחירים
רשימת אטרקציות כולל שעות פתיחה ומחירים

אנחנו אוהבים להכין אקסל פשוט שבו אנחנו רושמים את האטרקציות ושעות הפתיחה (וימי הסגירה) שלה. אחר כך, אנחנו מחלקים את הלו״ז, אטרקציה אחת בבוקר ועוד אחת בצהריים. אם אנחנו רחוקים מהמלון/דירה, אנחנו מחברים אטרקציות שקרובות אחת לשנייה. בפועל, הייתי אומרת שבין 40-60% מהטיולים שלנו באמת קורים בסדר שתכננו מראש, למרות שאנחנו כמעט תמיד מספיקים את כל מה שרצינו. יכול לרדת גשם ביום שרציתם ללכת לפארק המים או שיכול להיות שמישהו מתעורר קצת הפוך ולא יוצאים בזמן בבוקר. יש 1001 סיבות שהתוכניות ישתנו, לכן הרשימה הזאת חשובה: היא נותנת לנו לראות במבט מהיר מה עוד פתוח באותו היום ובעיקר – מה סגור בימים אחרים כדי שנוכל לוודא שלא נפספס משהו שהיה לנו חשוב.

6. שתפו את הילדים בתכנון הטיול

את הילדים הגדולים יותר, שתפו בתכנון עוד לפני הטיול. למדו אותם איך לחפש אטרקציות במקום אליו אתם מגיעים, איך לקחת בחשבון את מזג האוויר, ימי פתיחה וכ״ו. תנו להם לבחור כל אחד אטרקציה אחת (והסבירות גבוהה שזה יהיה משהו שכבר תכננתם). ילדים קטנים יותר יודעים בדיוק מה קורה כל יום: מתעוררים, מצחצחים שיניים, אוכלים, הולכים לגן/בית הספר, וכ״ו. השגרה הזאת חשובה להם, ובמיוחד אלו ששבירת שיגרה עבורם יכולה להיות קשה, מאוד עוזר לספר להם מה התוכניות. אנחנו לרוב מספרים להם באותו הבוקר, אבל אם יש משהו ממש מגניב למחרת (שהסיכוי שישתנה מאוד קטן), לפעמים אנחנו מספרים להם לילה קודם כדי שיתלהבו מספיק כדי להקשיב לנו וללכת לישון בשעה סבירה.

7. שקלו לקחת דירה במקום מלון

דירה היא לא רק חסכון כספי, במיוחד למשפחות מרובות ילדים, אלא שגם תתן לכם נוחות גבוהה יותר ממלון. כן, מלון יותר מפנק, ולרוב כולל ארוחת בוקר, מה שמוריד מאיתנו הכנות, אבל מלון גם מגביל אותנו, במיוחד כספית. משפחות עם לפחות 5 נפשות יתקשו למצוא חדר אחד במלון ויאלצו להזמין סוויטה או חדרים מתחברים, מה שבדרך כלל מסתכם במינימום $250 ללילה, תלוי בעיר. לעומת זאת, בכל מקום בעולם בו ביקרנו (מזרח אירופה, מערב אירופה ואסיה), מחירי הדירות תמיד נעו בין $90-140 ללילה. בחישוב של שבוע טיול, ההפרש יכול להיות בין $700 למעל $1,000.

בדירה יש המון גמישות – אפשר לאכול מתי שרוצים ולא רק בשעות הפתיחה של מסעדת המלון, או זמני המתנה ארוכים במסעדות או בתי קפה. אנחנו תמיד קופצים לסופר קרוב לדירה וקונים לחמים, ממרחים, חלב ודגני בוקר וכך ארוחת בוקר אצלנו מסודרת. גם פה יש חיסכון בעלויות – בעוד שבחלק מהמלונות ארוחת הבוקר כלולה במחיר, אתם עדיין משלמים עליה, בדרך כלל $10-20 לאדם ליום. העלות הזאת יכולה לכסות ארוחת בוקר בדירה לכולכם למספר ימים. לנו הכי חשוב לבחור דירה שקרובה לתחבורה ציבורית יעילה – מעבר לזה, כמובן שתמיד נחפש הכי קרוב למרכז.

דבר אחרון: כשאנחנו טסים ליותר מכמה ימים, אנחנו מעדיפים לקחת דירה עם מכונת כביסה, ככה אפשר לקחת רק 5-6 סטים של בגדים. במילא אנחנו כבר בדירה ב-20 בערב, הרי אנחנו לא יכולים לצאת לחגוג עד אמצע הלילה עם הילדים, אז אנחנו זורקים בגדים במכונה בזמן שאנחנו רואים סרט במחשב. בונוס גדול: כשאנחנו חוזרים הביתה, אנחנו לא חוזרים ל-8 מכונות כביסה, מה שממש מקל על ההתאקלמות שלנו. כך אנחנו בוחרים דירה באיירבנב . עדכון קורונה: היו המון המון המון תלונות על איירבנב בשנתיים האחרונות ואנחנו עכשיו מזמינים דירות רק דרך בוקינג.

8. כבר אמרנו אבל שוב – המילה היא גמישות

ילדים בחו״ל מתנהגים בול כמו בארץ. לפעמים הם עייפים, לא מרגישים טוב, או מתעקשים לעצבן את האחים שלהם. למרות שאנחנו רוצים לבקר בכל האטרקציות שתכננו, לפעמים צריך לוותר. זה ממש לא קל, אבל אם הילדים לא במצב לצאת, אז יציאה בכוח לא תגמר בטוב ואף אחד לא יהנה. קחו את היום באיזי, בקרו בגן שעשועים או שתתפצלו. אם רק ילד אחד עייף מדי או לא מרגיש טוב, חבל שהאחרים יפספסו. במקרה כזה, שאחד ההורים ישאר עם הילד שצריך מנוחה ושהשני יקח את שאר הילדים לבלות. בנוסף, אם נראה שאחד מהילדים צריך הפסקה מהאחים שלו, קחו אותם לאטרקציות שונות. זכרו שבחיים האמיתיים, כולנו במסגרות שונות ובעבודות שונות ואף פעם לא נמצאים ביחד 24/7.

עוד דבר שחשוב להתגמש לגביו הם בקשות הילדים. הכל חדש, במיוחד האוכל, והם רוצים לטעום מהכל: מהאטרקציה הטפשית, מהגלידה הצבעונית, מהמזכרת שאותנו לא מרגשת אבל להם זה כל העולם. אנחנו אומרים לילדים שכל אחד יכול לבחור מתנה אחת בכל טיול – הם עדיין קטנים אז עוד לא בוחרים דברים ממש יקרים, אבל אם זה חורג מהתקציב שהצבנו לעצמנו, אנחנו נסביר להם. כל עוד זה עומד בתקציב, ויש לנו מקום במזוודות כדי לקחת את המתנה הביתה, הכל הולך, גם אם זה משהו שלא היינו קונים ביום יום. הם לומדים לבחור רק את מה שהם הכי רוצים, והם אנשים בפני עצמם – הרצונות שלהם לא חייבים בהכרח להתאים לשלנו.

9. התפצלו בטיולים מעל כמה ימים

אף אחד מאיתנו לא רגיל להיות עם המשפחה 24/7, אבל במיוחד לנו ההורים – אין סיבה להתבייש בזה. כולנו צריכים קצת זמן לבד, הרי שבעולם האמיתי אנחנו בעבודה חלק גדול מהיום ויש לנו זמן לבד. אנחנו אוהבים להתפצל בחו״ל משתי סיבות:

  1. זה נותן לנו קצת זמן לבד ושקט
  2. אנחנו יכולים לחקור אטרקציות למבוגרים שלא מתאימים לילדים

לדוגמא, בברלין לקחתי את הילדים לאקווריום בזמן שבעלי הלך למוזיאון שמעניין אותו. כשיש מוזיאון שואה מעניין, אנחנו מתכננים שהוא יקח אותם לאטרקציה כדי שאני אוכל לבקר. ככה אנחנו חווים את התרבות המקומית שלאו דווקא מתאימה לילדים אבל כן מעניינת אותנו באופן אישי.

10. צמצמו מקומות לינה

מעבר לאובדן הזמן באריזות ובפריקות כשעוברים ממקום למקום, לוקח לילדים כמה ימים להתרגל למקום חדש ואצל חלקם זה יכול להיות קשה. בחופש עירוני גם ככה אין סיבה להחליף מקום לינה, אלא אם כן אתם מחלקים את הטיול בין שתי ערים שונות. ובטיול טבע, חפשו נקודה באמצע שממנה אפשר לצאת לטיולים יומיים. אנחנו משתדלים להיות לפחות 3-4 לילות בכל מקום, למרות שזה לא תמיד מתאפשר. חישבו מה המרחק שאתם יכולים לנסוע ביום אחד ומצאו מקום לינה במרחק הזה מכמה שיותר אטרקציות. אגב, אנחנו ממש ממליצים להזמין את כל מקומות הלינה מראש, במיוחד אם יש לכם משפחה גדולה. גם אנחנו אוהבים להיות פתוחים להוספת ימים או הורדת ימים בטיול, אבל הלחץ של מציאת מקום שמתאים למשפחה מעכשיו לעכשיו גבוה יותר מאשר בזוג ובעיניי לא שווה את הלחץ.

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים