טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים – מאת יהודה בוגנים

הפוסט הזה על טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים פורסם בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים ומופיע פה באישורו של יהודה.

שלום לכולם, סיכום טיול של שבוע בטוסקנה עם שני ילדים בני 3.5 ו-1.5. תודה לכל מי שכתב בקבוצה בעבר על איטליה ועזר לנו לתכנן.

טיסות לטוסקנה

טסנו הלוך חזור מבולוניה בטיסה ישירה עם ריינאייר במסלול Family Plus. ילדים בני פחות משנתיים לא צריכים לשלם כרטיס. כל ילד היה זכאי ל-2 פרטי ציוד שניתן לשלוח עבורו, השתמשנו בזה כדי לקחת מנשא גב (שבתוכו הכנסנו חיתולים ומגבונים) ועגלת תאומים (פיתרון מעולה למי שיש שני ילדים בגילאים קטנים, גם אם לא תאומים). את התיקים ששלחנו לבטן המטוס לא כל כך בדקו, ככה שבדרך חזור היינו עם עודף של 5 קילו בערך ולא אמרו לנו כלום (לא מתחייב שגם לכם לא יגידו…).

מזג האוויר בטוסקנה בפסח

יצאנו מהארץ בסוף מרץ (אחרי 5 שעות עיכוב בגלל שביתה בשדה התעופה), שזה בדיוק תחילת עונת התיירות. מזג האוויר יכול להיות הפכפך בתקופה הזאת, אבל לנו היה מזל להיות שבוע שלם בלי אף יום גשום. ביום כשיוצאת השמש מספיק ללבוש שכבה אחת, בערב אחרי שמחשיך הילדים היו עם מעיל ועוד שתי שכבות, פעם אחת גם עם שתי שכבות מכנסיים. מי שמתכנן להיות בחוץ בשעות יותר מאוחרות, אז הטמפרטורות ממשיכות לרדת. סך הכל מזג האוויר נוח לטיולים אבל חייבים להיות ערוכים גם לימים קרים או גשומים.

קונספט הטיול שלנו בטוסקנה

בחווה

מתמקמים כל השבוע בחווה בטבע. כל יום אוכלים ארוחת בוקר במקום, נהנים עם הילדים מהחווה והטבע ונוסעים חצי שעה עד שעה וחצי למקומות באיזור. הילדים נהנו וזרמו בכל מקום שהלכנו, אז לא ראינו צורך להקדיש ימים שלמים עבור אטרקציות בשבילם, גם ככה בקושי יש כאלה. מצד שני גם לא גררנו אותם למוזאונים או בטיולי יום ארוכים מדי.

יצא לנו לבקר במספר ערים ועיירות והמסלול חוזר על עצמו כך: מחנים כמה שיותר קרוב לכניסה לעיר העתיקה -> הולכים ברחוב המרכזי לפיאצה המרכזית -> ממשיכים לנקודה מרכזית נוספת -> ארוחת צהריים או ערב ורדיפה אחרי יונים. סך הכל 3-4 שעות, הנאה מובטחת. אנחנו מתנגדים לאמירה ש”ראית עיירה אחת, ראית את כולן”. סן ג’מיניאנו לא מרגישה כמו לוקה וסיינה לא מרגישה כמו פירנצה. תשלבו גם טיולים בטבע ותקבלו חופשה מגוונת.

לינה בחוות בטוסקנה

ליד החווה

שישה לילות בחוות Agriturismo Diacceroni. אפשר בקלות לכתוב פוסט שלם רק המקום המדהים הזה. מה שחשוב לדעת זה שיש המון פעילויות לילדים ולמבוגרים שהחווה מארגנת (טיולי סוסים, אופנים, 4×4, בריכה, שיעורי בישול, איסוף פטריות כמהין ועוד). רוב הדברים מתאים לילדים רק מגיל 4 אז אנחנו לא ניצלנו את כל הטוב הזה, אבל הילדים נהנו מאוד מגן השעשועים, מביקורים באורוות הסוסים ומכל תשומת הלב שהצוות הנהדר של המקום נתן להם.

במקום יש ארוחת בוקר מעולה ממצרכים שמגדלים בחווה וגם מסעדה שפעילה בשעות הערב והצהרים (יתרון גדול כשמטיילים במקומות לא מרכזים). בעונה (מאפריל עד אוקטובר) המקום מארגן מסיבות במהלך השבוע שהם חינם למי שישן שם שבוע ומעלה (מסיבות פיצה, פסטה ומסיבת “ברוכים הבאים” כל שבת. העלות היא 20 יורו למי שישן בחווה פחות משבוע).

החוות ממוקמת בין הגבעות הירוקות והאינסופיות של טוסקנה בנוף מרהיב ביותר. הדירות גדולות, מרווחות ומצויידות. אנחנו לדוגמא ישנו בדירה עם חדר שינה אחד שהספיק לכולנו, פינת ישיבה, פינת אוכל, מטבח ומקלחת גדולה. יכולנו להשכיב את הילדים לישון ולשבת לראות סרט בערב (במחשב שהבאנו מהבית כי אין טלוויזיה). הצוות מאוד נעים ועוזר בכל מה שצריך. בקיצור חווה מומלצת ביותר למשפחות או זוגות.

לילה אחרון ישנו כמה שעות במלון Bologna Airport Hotel ליד שדה התעופה. מלון נחמד, מודרני עם חניה וקרוב מאוד לשדה לתעופה.

רכב בטוסקנה

שכרנו רכב דרך חברה איטלקית בשם Sicily by Car. מחיר מאוד נמוך ביחס לחברות הבינלאומיות אבל שירות בינוני. הודענו להם במייל שהטיסה שלנו מתעכבת ב-5 שעות והם בכל זאת מסרו את הרכב הגדול שהזמנו למישהו אחר. במקום ה-SUV שרצינו, קיבלנו רכב בינוני שבקושי רב הצליח להכיל את כל המזוודות והעגלה. בשעה 22:30 כבר אין עם מי לדבר ונאלצנו לצאת לדרך עם הרכב הזה שהיה צפוף מאוד עם המזוודות, אבל מספיק גדול לטייל איתו במהלך השבוע. אציין שגם המושבים לילדים היו בסיסיים מאוד. פה תוכלו לקרוא את המדריך שלנו להשכרת רכב, כולל המלצות לאתרים להזמנת רכבים.

מסלול – טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים

היום הראשון – נחיתה בבולוניה ונסיעה לחווה

החווה

נחיתה בבולניה בסביבות 21:00, ב-5 שעות איחור. הילדים גמורים ולא מוצאים את עצמם מעייפות. מעבר יחסית מהיר בשדה ואיסוף פשוט של הרכב (אבל לא זה ששילמנו עליו). שדה תעופה קומפקטי וקל להתמצאות. עברה מחשבה לעשות לילה בבולוניה אבל לבסוף נסענו שעתיים וחצי לחווה, אליה הגענו רק בסביבות 2 בלילה.

היום השני – סן ג’מיניאנו San Gimignano

סן ג’מיניאנו

קמים מאוחר לארוחת בוקר אחרי מעט מאוד שינה. מתפעלים מהנוף המטמטם והיופי של החווה. בצהרים נוסעים לסן ג’מיניאנו, העיירה הכי מפורסמת באיזור ואולי התיירותית ביותר בטוסקנה. הדרך מאוד יפה וגם העיירה קטנה וציורית כמו באגדות. גם עם שני ילדים מספיק חצי יום לשוטטות, ארוחת צהרים וגלידה שנבחרה לטובה בעולם לפני עשור בערך (קישקוש בלבוש, גלידה טובה כמו כל הגלידות שאכלנו בטיול). אומרים ששוה לבקר בסן ג’ימיניאנו גם בערב אבל לנו לא יצא. קונים מצרכים להמשך השבוע בסופר מקומי וחוזרים לדירה בחווה.

היום השלישי – סיינה Siena

טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים - תמונה משפחתית בסיינה על המדרגות
סיינה

אוכלים, אומרים בוקר טוב לסוסי פוני באורווה ונוסעים לסיינה. חונים קרוב יחסית לאחד השערים של העיר העתיקה והולכים ברגל לדומו ומשם לפיאצה דל קמפו.

טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים - המשפחה יושבת בכיכר בסיינה

נשארנו בכיכר המרשימה לא מעט זמן ולכן משם כבר המשכנו חזרה לאוטו עם טעם של עוד וטעם של פיצה שאכלנו בדרך לחניון.

טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים – היום הרביעי – וולטרה Volterra

וולטרה

מתחילים סיבוב עם הילדים בשדות ליד החווה אבל הם מתעייפים מהר, מכניסים אותם לרכב שינוחו ונוסעים נסיעה לא ארוכה לוולטרה. עיר פחות תיירותית, אבל לא פחות יפה. חונים ליד התיאטרון הרומי וממשיכים דרך החומות למרכז העיר. העיר קצת מנומנמת בתקופה הזאת (לפני הפסחא) אבל הנוף ממנה נהדר.

היום החמישי – לוקה Lucca ומגדל פיזה

טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים - שני ילדים בכיכר בלוקה
לוקה

לא מבזבזים הרבה זמן בבוקר ויוצאים לכיוון לוקה. עיר קטנה, יחסית הרבה תיירים אבל אווירה רגועה. משוטטים ברחובות ובקטדרלה עד לפיאצה דל אנפיתיאטרו (Piazza dell’Anfiteatro), כיכר אובלית יפייפיה, אוכלים שם צהרים בזמן שהילדים מאכילים את היונים בהתלהבות. את הדרך חזור עושים ממש על חומות העיר שהפכו למעיין טיילת. אפשר לומר בזהירות שלוקה היתה כנראה העיר המועדפת עלינו. מלוקה החלטנו להמשיך למגדל פיזה שנמצא 20 דקות נסיעה משם. היינו, ראינו עשינו תמונה וחזרנו לחווה. המתחם של המגדל יפה מאוד אבל לא היינו נוסעים לשם במיוחד אם לא היינו באיזור.

היום השישי – יום בחווה וטיול רגלי לאגם הקרוב

נשארנו בחווה ויצאנו לטיול רגלי לאגם שנמצא בערך קילומטר מהדירה בתוך הגבעות הירוקות. פיקניק רגוע בנוף מדהים. בערב היתה מסיבת “Welcome Party” ראשונה לעונה (מסיבה שמתקיימת כל יום שבת ב”לובי” של החווה). זמר מקומי, בופה עשיר במאכלים טוסקנים מחומרי גלם שמגדלים במקום והכל בחינם (כי ישנו שם 6 לילות). חוויה מהנה וטעימה.

היום השביעי – עוזבים את החווה, פירנציה ונסיעה לבולוניה

נפרדים מהחווה בצהריים ויוצאים לפירנצה. בדיעבד היה עדיף להגיע באמצע השבוע ולא בסופ”ש כי העיר עמוסה מאוד. מסתובבים מספר שעות בעיר בין המקומות המרכזיים והמרשמים ביותר ולקראת ערב נוסעים למלון בבולוניה. קמים ב-3 בבוקר ויוצאים לשדה התעופה.

הכנות לגבי טוסקנה בפסח למשפחות עם ילדים

לא אפרט את כל רשימת הציוד וההכנות הגנריות כי אפשר למצוא את זה בכל פוסט אחר של מי שנסע לחול במזג אוויר כזה. אני כן ממליץ למי שמתכנן לטייל בתקופה הזאת שיכין בנק של אופציות למקומות שרוצים לבקר בהם (ערים, עיירות, מסלולים, ייקבים, פעילויות וכ״ו). את מזג האוויר לא ניתן באמת לדעת עד יום לפני וחבל לטייל במקום גשום, בזמן שביעד אחר שתכננתם להגיע אליו שימשי. זאת אומרת, דעו לאן אתם רוצים להגיע אבל תהיו גמישים ביעדים היומיים. ברשימה שלנו היו גם גן החיות בפיסטויה, האקווריום בליבורנו, פארק פינוקיו, שיעור בישול איטלקי בחווה, מסלול Sentierelsa Trail, מונטריגיוני ואפילו מקומות במרחק של מעל שעתיים נסיעה כמו ארצו.

כשנוסעים לעיירה מסויימת אחד הדברים הכי חשובים הוא לדעת מראש איפה לחנות. בתחילת העונה קל יחסית למצוא חניה קרובה בכניסה לעיר אבל כשיש עומס של אנשים זה יכול להיות סיוט. תכננו מראש היכן לחנות כדי לא להתברבר או להיכנס בטעות ל-ZTL.

זה הטיול הראשון שלנו לחו״ל עם הילדים והוא היה מוצלח מאוד. כמובן שגם היו קשיים אבל הם מתגמדים לעמות החוויה הענקית. לא היתה פעם אחת שהיינו צריכים “להעסיק” את הילדים, או שהם היו איתנו ונהנו או שהם ישנו בעגלה. באופן כללי הם היו בהיי מטורף כל הטיול. נכון שהיינו צריכים להתגמש בבחירת פעילויות וטיולים שמתאים גם להם אבל בכלל לא סיימנו עם הרגשה שפיספסנו משהו, להפך, מרגישים שחווינו את טוסקנה על מלא גם אם הסתפקנו רק בטעימה ממקומות מסויימים (בעיקר בערים הגדולות). הרווחנו חוויה משפחתית מדהימה שנזכור עוד זמן רב. צאו לטייל.