שוויץ למשפחות עם ילדים – מסלול ואטרקציות מאת טלי עמית-כוכבי [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

פוסט זה על שוויץ למשפחות עם ילדים פורסם לראשונה בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים ומופיע פה באישורה של טלי.

מידע כללי על שוויץ ויוקר המחייה

טיול של שבועיים בשווייץ (ציריך ולוצרן), בסוכות 2019, אמא, סבתא, ילד בן 8 וילדה בת 4, בתחבורה ציבורית בלבד. הקבוצה המקסימה הזאת עוזרת לי המון, בעיקר במתן השראה, והגיע הזמן להחזיר. נסענו חצי בספונטניות ולכן כרטיסי הטיסה היו יקרים, לשבועיים קסומים וחלומיים בשוויץ. בניגוד לסטריאוטיפים, יש המון מה לעשות עם ילדים בשווייץ, זאת ארץ ידידותית ומהממת ביופיה, עם תחבורה ציבורית נגישה ונפלאה לכל מקום.
ובניגוד לסטיריאוטיפים, זה אכן לא יעד לשופינג אבל לא יקר בטירוף. ישנו בדירה במחירים סטנדרטיים, מחירי האוכל פחות או יותר כמו בארץ, אכלנו חלק מהזמן אוכל מהסופר (בעיקר רשת Coop) וחלק במסעדות. ברוב המקומות השגנו ארוחה משביעה לארבעתנו בסביבות 70 פראנק (250 ש״ח), כאשר בעיר העתיקה בלוצרן המסעדות יקרות יותר. על הקטנה (4) שילמנו רק על אוכל ומיני גולף,אולי גם במפעל השוקולד, ולכל שאר האטרקציות היא נכנסה חינם.

תחבורה ציבורית בשוויץ

לנסיעות קנינו כרטיס סוויס פאס שאמנם יקר אבל: א. שילמנו רק עבור שני מבוגרים, ילדים מתחת לגיל 6 חינם וילדים בגילאי 6-12 חינם בליווי מבוגר, והרי נסענו כולנו יחד. הסוויס פאס גם הכניס אותנו בחינם לרוב האתרים ולמקומות שאליהם לא הכניס אותנו חינם, נכנסנו בזכותו בחצי מחיר. הנה דברים שחשוב לדעת לגבי התחבורה הציבורית בשוויץ:
  • בשדה התעופה ובתחנות רכבת גדולות יש משרדי SBB. משרד ידידותי לתיירים, לוקחים מספר, מחכים בתור, מסבירים שם מה ההרכב המשפחתי שלכם ולאן תסעו והם מתאימים לכם את סוג הכרטיס המשתלם ביותר וגם מוכרים אותו (חובה להציג פספורטים). הם גם נותנים תדפיסים של איזה קו צריך לקחת, מאיזה רציף, באיזה שעה, לאיזה אוטובוס להחליף וכ״ו אבל קחו בחשבון שיש כל כך הרבה אמצעי תחבורה שזה עשוי להשתנות מיום ליום ומשעה לשעה.
  • על כל קרון רכבת כתוב בגדול 1 או 2, מסודרים בסדר אקראי, תקפידו לעלות רק על 2. 1 זו מחלקה ראשונה יקרה יותר וחבל.
  • אם אתם נוסעים עם עגלה, ברוב הרכבות והחשמליות יש קרונות נגישים. אם אין, עדיף פשוט לחכות על הרציף לרכבת/החשמלית (טראם) הבאה, כי חלק מהקרונות גבוהים ממש.
  • חשוב!! בכל כלי תחבורה וגם במעליות, קודם כולם יורדים מי שעל הרציף צריך לפנות להם מקום לרדת, ורק אז עולים. העקרון הזה אכן עובד בשטח ומקל מאוד.
  • אם הדלתות נסגרות כשאתם בפנים או בחוץ, יש כפתור ואפשר לפתוח.
  • לא צריך לתקף את הכרטיס בכניסה לשום כלי תחבורה. פשוט עולים ואם מגיע מפקח צריך להראות לו את הכרטיס.

כמה הערות כלליות וחשובות לגבי שוויץ עם ילדים

  • רוב השוויצרים יודעים אנגלית אבל חלקם (בעיקר מהגרים, ויש הרבה כאלה) לא יודעים אנגלית בכלל, רק גרמנית. אמא שלי דוברת גרמנית וזה עזר לנו מאוד. רובם ענו ברצון וגם עזרו ברצון עם העגלה אבל היו גם אנשים שהתעלמו מאתנו בהפגנתיות כשפנינו.
  • לא צריך לקנות בקבוקי מים – בכל פינת רחוב יש מעין ברזיות-מזרקות עם מים צלולים ונקיים שזורמים כל הזמן, אפשר פשוט למלא בקבוק או לשתות ישירות, נוח מאוד.
  • אנחנו היינו שבוע בציריך ושבוע בלוצרן בדירות, וסגרנו בלילה אחד במלון קרוב לשדה התעופה.
  • אם אתם לוקחים מונית לדירה או מלון שימו לב שהמיקוד הוא חלק אינטגראלי מהכתובת!!! בערב הראשון הסתבכנו כי לא ידענו את זה.
  • לכל נהג מונית חובה שיהיו בוסטרים בבגאז’ או בוסטר מובנה ברכב. השתמשנו ממש מעט במונית אבל זה שימושי וחשוב לדעת.
  • תכינו תקציב לשוקולדים – עוגות, גלידות, בחיים לא ראיתי כל כך הרבה חנויות איכות שמוקדשות למתוקים וכולן ברמה ממש גבוהה! משום מה יש גם המון מספרות וסלוני יופי וכצפוי גם המון חנויות שעונים.
  • לצערי המון מעשנים ברחובות וצמחונים/טבעונים/רגישים שימו לב – יש הרבה מאוד פרוות ומוצרי עור ביותר מדי מקומות (חנויות, בתי קפה וכו).
  • מזג האויר הסתווי בסוכות היה מאוד נעים, היו ימי שמש וימים קרירים ומעט גשם, שיטת השכבות עבדה לנו מצוין.

מסלול בשוויץ למשפחות עם ילדים

המידע בהמשך הוא כללי, ולא מובנה לפי הסדר שחווינו, לכן הוא מופיע פה יותר בצורת ימים ואטרקציות.

חוות הדלועים Jurcker Farm
Jurcker Farm – מציריך נסענו יום אחד לחוות דלועים מקסימה שנקראת Jurcker Farm. בסתיו יש שם פסטיבל דלעת מקסים, אני לא יודעת מה קורה בעונות אחרות. כשיורדים מהרכבת יש שאטל שעולה 5 פראנק למבוגר (מכסה גם את הנסיעה חזור) ונוסע כל כמה דקות לחווה.
גן משחקים קטן אבל מאתגר, מעץ, בחוות הדלועים.
יש בשטח החווה נוף לאגם מהמם, פסלי דלעת הזויים, מבוכים בין עצי תפוח, פינת עיזים, ערסלים, אפשרות לקנות דלעת ולחצוב בה פרצוף והרבה מרחבים. הכניסה לחווה חופשית וחינמית. יש בשטח המון דוכני אוכל כולל מרק דלעת נפלא וזול, חנות עם תוצרת החווה, מאפייה ומסעדה עם מזנון חופשי של אוכל מכל הסוגים.
מפלי הריין
מפליי הריין – יום אחר נסענו מציריך למפליי הריין המהממים – אחד המקומות היפים שהייתי בהם. השטח פתוח עד הערב אבל השיט האחרון יוצא בארבע או חמש, אז שווה לברר במשרד ולא לפספס! ראיתי שעל הסירות הורודות יש אוזניות עם הסברים בשלל שפות כולל עברית אבל הן לא פעלו כשהיינו. שווה לשוט ממש עד המפל (לא נרטבנו יותר מדי מהרסס וזה כיף) ולטפס במדרגות עד למעלה – חוויה מדהימה להיות ממש בלב המפל! מתחנת הרכבת יש מעליות שקופות נוחות שיורדות עד קרוב למפלים, נגיש מאוד, גם לעגלות! יש בשטח גן משחקים קטן אבל נחמד ומגלשת הרים שווה ומאוד מהירה, בן ה-8 שלי עף עליה!
מוזיאון הילדים
מוזיאון Kindermuseum – עוד יום בילינו במוזיאון הילדים Kindermuseum שנמצא ב-Baden, Aargau. זהו מוזיאון שמציג צעצועים ישנים וחדשים, כיתת בי”ס של פעם וכ״ו, ומשלב בין תצוגה הסטורית לפינות משחק ידידותיות לילדים. מקום קטן אבל בעיניי שווה. שימו לב שהקפטריה שם כוללת רק מכונת קפה ומכונה שמוכרת חטיפים וממתקים, צריך להביא לשם אוכל.
מוזיאון המדע
מוזיאון המדע Technorama – עוד יום נסענו מציריך למוזיאון המדע השוויצרי המוצלח Technorama. בכל קומה במוזיאון המדע, טכנורמה, יש חדר גדול של המון משחקי מדע וסדנא ליצירה, עשייה והתנסות. יש קפטריה עם אוכל מבושל, ירקות, פירות וממתקים. לא מדהים אבל אכיל, חם ומשביע.
הטירה, הנוף ובקתות חמודות בהן אפשר לשחק
טירת Lenzburg – נסענו גם לטירת Lenzburg Castle שכוללת שחזור הסטורי של טירת אצילים וקומה לילדים עם משחקי אבירים, אבירות, נסיכים ונסיכות. יש שם מסעדה קטנה שלא אכלנו בה וחנות מזכרות חביבה. האזור האטרקטיבי לילדים בקומה העליונה.
גן החיות

גן החיות Wildnis Park – מעין גן חיות פתוח גדול עם מעט סוגי חיות והמון מרחב לכל חיה. וויילדנס פארק הוא ידידותי לחיות שמשאיר להן מרחבי ענק. יש דובים, עיזים, זאבים, חזירי בר, ארנבים שלא ראינו ובית עכברים מוזר שהוא בעצם בית אנושי משוחזר עם עכברים מתרוצצים בו. המון מקומות מהממים לטיולים נגישים ביער. יש מסעדה שלא ניסינו, אזור פיקניקים, שירותים וגן משחקים חמוד מעץ כולל אומגה.

שיט באגם לוצרן

בלוצרן יש אגם יפיפה ומקסים שמספק המון יופי והמון הזדמנויות להאכלת ברווזים וברבורים. גם בציריך יש אגם אבל אליו לא הגענו. אגם לוצרן ממוקם ממש בלב העניינים. אפשר גם לשוט עד הר פילאטוס, אנחנו פספסנו את העונה בכמה ימים והגענו לשם ברכבת. שיט מקסים ונעים ושוב, חצי מחיר עם סוויס פאס.

שווה לראות בציריך גם את חנות הצעצועים הענקית של קארל וובר, ממש מול תחנת הרכבת הגדולה ציריך HB.
בעיר העתיקה של לוצרן
לוצרן – שווה להקדיש יום או יומיים לאתרי התיירות של לוצרן עצמה (גשר הפרחים, פסל האריה העצוב, מוזיאון גן הקרחון שצמוד אליו – אמור להיות שם גם מבוך מראות מושלם לילדים ומוזיאון פרה היסטורי מצויין לילדים. לצערנו, הם היו בשיפוץ כשביקרנו אז הסתפקנו בתצוגה הארכיאולוגית הבסיסית בלבד ומוזיאון פצפון אבל מרגש ומעניין בשם Bourbaki Panorama.
אם רוצים, אפשר לשלב באותו יום גם ביקור במפעל השוקולד Aeschbach Chocolatier שנמצא באזור התעשייה של לוצרן או לעשות את זה באיזי ביום נפרד. מפעל השוקולד קטן ולא תופס יום שלם, גם לטיילים איטיים כמונו.
הפנורמה המרגשת בלוצרן
הפנורמה המרגשת בלוצרן – שם התחילו אמבולנסי הצלב האדום, אמנת ז’נבה והניטרליות המפורסמת של שווייץ. כשאחרי קרב קשה מול צרפת, השווייצרים טיפלו בחיילי האוייב ונשבעו לא להילחם יותר אף פעם. הפנורמה מחייה את גוף הקרב הזה, הכניעה של הצרפתים ואצילות הנפש של השוויצרים ויש שם גם קצת הסברים לילדים על פנס קסם ותיאטרון צלליות. קצר וקטן אבל לטעמי מרגש וחשוב ומעניין לכל הגילאים.
מפעל השוקולד

מפעל השוקולד Aeschbach Chocolatier – מקבלים המוווון טעימות שוקולד כלולות במחיר,כלומר לוקחים לבד. זה לא סיור מודרך, נכנסים לשני חדרים מלאים באטרקציות ומידע על הכנת שוקולד, חמור שכשלוחצים עליו יוצאת מטבע שוקולד, והמון דברים מעניינים. יש המון שוקולד וחלונות הצצה לבית החרושת עצמו שנמצא למטה. מאוד מעניין ובמחיר כלולות שתי כוסות שוקו חם בבית הקפה הצמוד, אם לא קבלתם הרעלת שוקולד. אפשר גם לשלם אקסטרא כדי לייצר טבלת שוקולד עם תוספות לטעמכם, עשרה פרנק לטבלה נראו לי מוגזמים אז ויתרנו. בבית הקפה של המפעל יש מתוקים, מעט סנדויצים, פיצה חביבה וכל יום מנה אחת בלבד לבחירה. ממש מול המפעל יש יער מקסים שטיילנו בו ובדרך לתחנת האוטובוס גן משחקים פצפון אם יש מחסור.

מוזיאון התחבוריה

שווה להקדיש יום למוזיאון התחבורה המקסים של לוצרן Verkehrshaus der Schweiz. שעה(בלי הגזמה) הילדים שלי שיחקו בבידוק בטחוני למזוודות במוזיאון התחבורה. כשטסנו חזרה הביתה הם התיחסו לבודקים הבטחוניים כאל קולגות. ממש משמאלו במוזיאון התחבורה שווה לקחת גם קרונית שלוקחת אתכם למסע (מסחרי של לינדט) בעקבות ייצור השוקולד, כולל טעימות בסוף. שווה גם להכנס לסרט טבע תלת מימדי, יש כמה בכמה נושאים וגם פלנטריום שלא הספקנו.

אחרי מוזיאון התחבורה לטעמי יש פחות כוח לעוד משחקים אבל אם מחפשים כמה שעות להעביר עם ילדים בלוצרן שווה לחזור לשם. ממול יש גן משחקים ממש גדול והכל מול האגם.
יש מיניגולף חביב ולצידו גם אפשרות לשחק פינגפונג, ביליארד, כדורגל שולחן וכ״ו. באתר כתוב שהמיניגולף והשאר פתוחים עד 23:00 אבל הגענו לשם בשש בערב ואמרו שסגור. למחרת חזרנו מטיול אחר הצהריים, התקשרנו בחמש וחצי והסכימו להשאיר פתוח במיוחד עבורנו.
אנחנו “נפלנו” על לונה פארק זמני בלוצרן אבל אני לא חושבת שאפשר לתכנן את זה מראש.
הרכבל שעולה להר פילאטוס
עוד יום בלוצרן הקדשנו להר פילאטוס Pilatus. אליו עלינו ברכבל גלגלי שיניים תלול אבל ממש ידידותי ונוח. יש נוף מעלף מהרכבל שעולה להר פילאטוס. מותר להעלות עגלה מקופלת שהצוות שם בקרון הנהג בצד שלא בשימוש. זה היה המקום היחיד בו דחפו את הבת שלי כשנכנסנו, עדרי תיירים מכל העולם, בקבוצות. כשמגיעים למעלה צריך להגיד מתי נרצה לרדת ומקבלים כרטיס לשעה המדויקת. למעלה יש רוח חזקה אבל לא היה לנו קר. אפשר לטפס עוד קצת רגלית, אנחנו ויתרנו. אמור להיות למעלה פארק חבלים מעל התהום אבל לא ראינו וגם לא היה לי אומץ אז לא נורא.
מסיבות שונות פספסנו את הר טיטליס שיש בו גם שלג ופעילויות לילדים אבל הוא אמור להיות שווה ונוח להגיע אליו מלוצרן.
נסענו גם יום למוזיאון הפתוח Swiss Open Air Museum Ballenberg שנמצא בפסגת הר מהממת ביופיה.
וכמובן שהסתובבנו ברחובות, אכלנו ערמונים קלויים (בדיוק העונה התחילה) ונהננו מהחיים.

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים