פולין וצ׳כיה למשפחות עם צליאק – מאת ליאת מאו [מעודכן ל-2023]

מסלול זה עלה במקור בקהילת מטיילים בחו״ל עם ילדים ומפורסם פה באישורה של ליאת.

פולין וצ׳כיה עם ילדים באוגוסט + צליאק עם בנות 10, 7, ו-7

ללא גלוטן

מקררים בצפון צ׳כיה מלאי אוכל ללא גלוטן

הסתדרנו ממש ממש טוב, אני תמיד מחפשת איך כותבים ללא גלוטן בשפה המקומית ומחפשת בגוגל. משתמשת בגוגל תרגום תמונה בסופרים. מה שבאלרגנים מצוין בבולד בדרך כלל אם לא מסומן באריזה מקדימה.

טיסות לפולין

טסנו דרך וויז, הלוך לורשה וחזור מקטוביץ׳. הטיסות המריאו בזמן. לקחנו תיקי גב + מזוודה אחת לכולנו. קניתי בנפרד את ההלוך ואת החזור. למה? כי שילמתי סכום קטן מאוד בשביל כרטיס פלקס שמאפשר שינויים. אילו הייתי לוקחת הלוך חזור, אז יכולתי לשנות רק תאריכים, ברגע שלקחתי ״one way״ יכולתי לשנות את היעד. בגלל הקורונה והמלחמה, לא רצינו להסתכן. במקור היינו אמורים לנחות גם בקטוביץ׳, אבל הטיסה בוטלה והורידו לנו יומיים מהחופשה בטיסה החדשה, אז שינינו לורשה, בה ביקרנו בעבר ומאוד אהבנו.

לינה בפולין

את הכל הזמנו דרך בוקינג. תמיד מחפשת מקום שיש בו הרבה ביקורות, מעל 8.5 כדי להבין את כל מה שיש בדירה ובסביבה, הטוב והפחות טוב. תמיד מחפשת בחיפוש בביקורות מילות מפתח כמו: חנייה, רעש, מעלית וכ”ו.

השכרת רכב

שכרנו בפולין דרך עידן רץ, בפעם השנייה והיינו מאוד מרוצים. בזמן ההזמנה יש לציין שרוצים לצאת מפולין ומשלמים 100 זלוטי תוספת.

מסלול בורשה וצ׳כיה עם ילדים

ורשה – 2.5 ימים, ורצלב – 3.5 ימים, צפון צ׳כיה – 5 ימים, פראג – 2.5 ימים, קרקוב – 3.5 ימים.

מפה – כמו תמיד, אני ממפה את האתרים, קניות, אוכל וכ״ו ומתכננת את המסלולים לוגיסטית. תיאור המקומות לא שלי, העתקתי מאוסף בלוגים ופוסטים, אין לי אחריות על מה שכתוב וגם לא קרדיט.

היום הראשון – הגעה וקניות של אוכל

הגענו למלון מרקיור – הזמנתי חדר עם מיטה זוגית + ספה נפתחת וניתנה לי האפשרות בבוקינג להוספת מיטה נוספת בחינם. הזמנתי ואישרתי מול המלון שתחכה לי מיטה נוספת. כמובן כשהגעתי לא היה ולא נברא, אז היו כמה דקות לא נעימות, כשאמרה שאין מקום בחדר. אחרי שהציעו שנשלם על חדר נוסף, ואנחנו אמרנו שהיינו פועלים אחרת אילולא המלון לא היה מאשר מראש, בסוף שמו מיטה והיה ממש בסדר.
אכלנו ארוחת ערב בקניון זלוטי במקס בורגרס Max Burgers. היה טעים והלחמניה ללא גלוטן, הציפס נטול אבל לא מתחייבים לסטריליות. לקחנו ארוחת ילדים, אז הלחמניה קטנה, אני לא יודעת איך הלחמניה בהמבורגר הרגיל. היה מאוד טעים (גם הלחמנייה!).
סופר Carrefour בפולין
בקרפור מרקט (Carrefour) בקניון מצאנו שפע לחם ללא גלוטן, מאפינס ובראוניז, פריכיות מצופות בשוקולד ועוד. יש מלא פסטות וביסקוויטים. בפסטרמות למינהם מצאתי רק סוג אחד שמצוין בו ללא גלוטן ובגבינות יותר זרמנו.

היום השני – העיר העתיקה והמוזיאון להיסטוריה יהודית

ביום השני קמנו ויצאנו לטייל בעיר העתיקה. טיילנו שם המון ברגל, תיכננו גם ללכת לארמון המלכותי אבל נהיינו רעבים ורצינו ללכת למסעדת La Cantina, שהיא 20 דקות הליכה משם, אז ויתרנו. המסעדה שווה, 90% או יותר מהתפריט יכול להיות ללא גלוטן.
התחיל לרדת גשם חזק, חזרנו למלון ואחר הצהריים הלכנו למוזיאון להיסטוריה היהודית. החלק הראשון שלו מאוד מותאם לילדים, חוויתי, מסביר מושקע. עצרנו אחרי ‘הרחוב היהודי’ כי שם מתחיל ההסבר על השואה. אמנם אין מראות קשים מאוד, אבל כל האוירה משתנה והעדפנו לוותר (אני עברתי שם לבד).

היום השלישי – נסיעה לוורצלב וטיול בעיר העתיקה בוורצלב

קרפים ללא גלוטן
נסיעה לוורצלב, קצת התעכבנו לצאת ואז כבר היינו רעבים. מצאנו באתר הצליאק הפולני מסעדת פיצות ופנקייקים שיש גם ללא גלוטן, זה 40 דקות נסיעה בדרך, Johnny Szalony. הגענו למקום הזוי, ובסוף מסתבר שהמסעדה בתוך קאנטרי. היה מדהים. קרפ ענקקק פיצות ענקיות וטעימות. בסוף לקחנו חצי איתנו, ככה שארוחה אחת יצאה בסוף שתיים. בכל כמה קילומטרים בפולין יש מקום לעצירה עם שולחנות פיקניק מקורים, גן שעשועים קטן ושירותים נקיים חינם.
בעיר וורצלב
הדירה ממש במרכז העיר העתיקה ולא הצלחנו להתקרב עם הרכב כי היו רחובות סגורים. שימו לב שזה היה רק בגלל פעילויות ביום ראשון, בשאר הימים לא היתה בעיה. אחרי כל זה, בסוף יצאנו לטייל, ורצלב מדהימה ומהממת. אכלנו במסעדה יוונית ‘אקרופוליס’ שיש לה כמה אופציות לשינוי ללא גלוטן אבל הרבה מאוד מסעדות במרכז העיר עם אופציות.

היום הרביעי – פארק מים ועוד טיול בעיר העתיקה

יום שני בורצלב, היה צפוי גשם זלעפות כל היום אז הוחלט על פארק מים. גשם לא היה, אבל היה ממש כייף. אחרי הפארק הלכנו לסופר גדול ממש מאחוריו בשם Kaufland ורכשנו הרבה מוצרים ללא גלוטן. בערב יצאנו עוד טיול בעיר העתיקה.

היום החמישי – מוזיאון הדואר, הידרופוליס, וסיור למציאת גמדים

הידרופוליס
ביקרנו מוזיאון הדואר, אנחנו הזקנים נהננו. הבנות תייגו אותו כאטרקציה הכי פחות טובה בטיול. אחר כך הלכנו להידרופוליס, מוזיאון מושקע על מים.
מפת הגמדים
ואז, כמו תיירים טובים, קנינו את מפת הגמדים והילדות היו מאושרות. זו אחת האטרקציות שהן הכי אהבו.

היום השישי – גן יפני, קניון מגנוליה ודקטלון, והמעבר לצ׳כיה

הגן היפני

הלכנו לגן היפני שהיה ממש מקסים, לקניון מגנוליה (הענק) ולדקטלון.

המבורגר בלי לחמניה
אוכל ללא גלוטין לא מצאנו. אכלנו בסוף ב-Pasibus המבורגר בלי לחם, ויש להם צ’יפסטר נפרד.
הצטיידות לצ׳כיה
בקניון יש קרפור ענק עם מלא מוצרים ללא גלוטן טעימים. הצטיידנו בעיקר בעוגיות.
סופר בצפון צ׳כיה
עברנו לצ׳כיה והגענו לבית מדהים ב-Vrchalbi. משם שוב לסופר Kaufland שהפך לרשת שהכי ביקרנו, סופר ענקי ומסומן שם פריטים ללא גלוטן. הצטיידנו לימים הקרובים שכולם היו על בסיס כריכים וארוחת ערב מבושלת. לא אכלנו במסעדות בכלל בצפון צ’כיה.

היום השביעי – צמרות העצים ומגלשות אלפיניות

צמרות עצים
פגשנו חברים ונסענו לצמרות העצים. מקום מדהים, נהננו מאוד. רוב המסלול מוצל. המגלשה מ-1.20 ועולה 50 קרונות. בקפיטריה אין כלום ללא גלוטן והבחורה אמרה לנו שהיא לא סומכת על סטריליות.
מזחלות הרים
משם נסענו למגלשות אלפיניות ב-Mladé Buky, כייף מטורף. יש שם מתחם נוסף עם טרמפולינות ואבובים אבל היינו עייפים מידי לנסות. יש שם מקום עם גלידה וגם שלגונים, מסומן מה ללא גלוטן.

היום השמיני – הארחוב, מפלים, מפעל זכוכית

נסענו להארחוב, היינו במפלים, במפעל הזכוכית ותיכננו על הרכבל אבל לא היה איפה לחנות והיינו עייפים, אז חזרנו הביתה לבריכה.

היום התשיעי – הרכבל בשפינדלחוב וצוקי פרחוב

רכבל שפינדלחוב
יום שלישי בצפון, מזג האויר התהפך. נסענו לרכבל בשפינדלחוב היה קפוא אבל מהמם.
צוקי פרחוב
משם לצוקי פרחוב, היה נהדר.

היום העשירי – מבוך הסלעים והמגלשות אלפיניות ב-Jeřmanice

נסענו למבוך הסלעים ומשם למגלשות אלפיניות ב-Jeřmanice. יש שם גן שעשועים, טרמפולינה וגם רכבל, אבל די קצרצר בהשוואה לשפינדלחוב.

היום ה-11 – מוזיאון המדע IQ Landia, טיול בליבריץ, שופינג בדקטלון

מוזיאון המדע
יום חמישי ואחרון בצפון, נסענו למוזיאון המדע IQ Landia. בהחלט מקום מרשים, אבל אם הייתם במוזיאוני מדע אחרים באירופה, לא יותר טוב. משם יצאנו לטייל קצת בליבריץ ועשינו שופינג בדקטלון (טיפה יותר זול מפולין). לנו במלון אז היינו צריכים אופציה לארוחת ערב, ובמרכז הקניות ליד דקטלון יש מקדונלד’ס. יש הרבה אופציות ללא גלוטן.

היום ה-12 – נסיעה לפראג ופארק מירקולום בדרך

נסענו לפראג. עצרנו בפארק מירקולום בדרך והיינו שם 5 שעות וזה היה מעט מדי. הקדישו לכך יום שלם. יש שם הרבה מסעדות פאסטפוד, לא בדקנו ללא גלוטן.
הגענו לדירה בפארג במיקום מעולה ויצאנו לטייל בעיר. מצאנו בגוגל מקום עם מנות ללא גלוטן – קפה אלקטריק. מסעדה נהדרת!

היום ה-13 – טיול במרכז העיר, טירת פראג, סדנת אימייל, קיר לנון, גשר קראל, השעון האסטרונומי

יצאנו לשוטט קצת במרכז העיר וגילינו כל מיני מקומות ארטנובו מקסימים. פגשנו חברים בטירת פראג. טיילנו רק מבחוץ והמשכנו לסדנת אימייל. הסדנה כייפית, אבל לוקחת מינימום שעתיים (אלא אם אתם מבוגרים שיודעים מה אתם רוצים לקשט). העלויות הן של הכלי בלבד, בין 300-700 קרונות. רק בסוף גיליתי שיש מגנטים, עגילים ותליונים בפחות.
משם הלכנו כמה דקות ברגל לקיר לנון (מיותר) ומשם חצינו לגשר קראל ואכלנו קיורטיוש ללא גלוטן. חביב ולא יותר. משם לשעון וקצת שופינג קרוב לדירה.

היום ה-14 – הרובע היהודי בעקבות סיפור הגולם, מוזיאון הלגו

בתיכנון המקורי היינו אמורים לעצור ללילה בברנו ולבלות את היום בבפארק מים מדהים קרוב. בפועל, רצינו להישאר עוד יום בפראג (ותודה לביטול חינם). אז ביטלנו ולקחנו לילה במלון בפראג, ליד הדירה באותו המחיר!
הלכנו לרובע היהודי בעקבות סיפור הגולם. אכלנו בבית קפה חמוד ללא גלוטן Babiččina Spíž. משם הלכנו למוזיאון הלגו (הילדות אהבו, מבחינתי היה מחניק) ומשם למלון. בערב יצאנו עם חברים לארוחת ערב במסעדה איטלקית ללא גלוטן Alriso. מסעדה יקרה בלי הצדקה. באה עם אווירה יוקרתית אבל אוכל כמו שאני מבשלת בבית. היינו 10 אנשים ככה שטעמנו לא מעט מנות. היא מאוד מומלצת בקבוצות, אז כנראה עניין של טעם. חוויה מאכזבת ממש. לקינוח אכלנו גלידה ב-Angelato והיה מעולה, עם הרבה מודעות ללא גלוטן.

היום ה-15 – נסיעה ארוכה לקרקוב, טיול בעיר העתיקה

בגלל שלא עצרנו בסוף בברנו ללילה, ציפתה לנו נסיעה ארוכהההה (7 שעות נסיעה עם עצירה לשעה במקדונלדס לבזבז את כל הקרונות וגם יש להם בכל צ’כיה מנות ללא גלוטן). האמת, עבר ממש בשלווה (ותודה לטאבלטים). הגענו לקרקוב המדהימה. כבר היינו 3 שנים לפני כן. טיילנו בעיר העתיקה וחזרנו לדירה לארוחת ערב ולישון.

היום ה-16 – אנרג’לנדיה

אנרגילנדיה Energy Landia
למרות שאמור היה להיות סופת רעמים, בבוקר השתנה לגשם קל. נסענו לאנרג’לנדיה, הפארק נהדר. מראש סימנתי את כל המתקנים שניתן לעלות מגובה 1.20 מטר והלכנו למתקנים לפי מיקום, ככה שלא ביזבזנו זמן בשוטטות. אוכל הבאנו מהבית ככה שלא בדקתי ללא גלוטן. התורים היו ממש קצרים, הכי הרבה המתנה 7 דקות, כנראה בגלל מזג האויר. מידי פעם ירד עלינו גשם קליל. עשר דקות אחרי שיצאנו מהפארק, ירד גשם זלעפות.

היום ה-17 – פארק המים, מוזיאון האשליות

הבוקר התחיל ברוגע. הגענו לפארק המים סביב 11 והיה תור מטורף שהתחיל בחנייה והשתלשל במעגלים בתוך המבנה. היינו בו בערך 20-25 דקות ואז כשהגענו למבנה ראינו שגם בפנים מפוצץ. החלטנו לחתוך ולחזור אחר הצהריים (ספויילר, גם אח הצהריים היה תור מפוצץ, אבל חצי). אז הלכנו למוזיאון האשליות (רציתי למוזיאון משחקי המחשב, אבל פחות זרמו איתי).
חזרנו אחר הצהריים לפארק המים והיה תור של חצי שעה בלבד והיה שווה את זה, נהננו מאוד. היינו לפני שלוש שנים והיינו גם בורצלב. בורצלב יותר נקי אבל בקרקוב הרבה יותר שווה לילדים מתחת ל-1.20 מ’. חזרנו ב21:30 הביתה, הפארק נסגר ב22:00.

היום ה-18 – יום רגוע כי היה חג בפולין

יום חג בפולין והכל סגור. למזלינו התארגנו עם כריכים כבר בשבת כי הסופרים הגדולים סגורים בראשון ורק ה-24/7 פתוחים.  עברנו שם והם היו ריקים מלחמים (שלא לדבר על ללא גלוטן), חלב ופירות וירקות, רק שטויות.
נסענו לשדה בקטוביץ, שעה וחצי נסיעה מקרקוב, והחזרנו את הרכב. השדה קטן, בלי תורים בכלל. יש שני בתי קפה ואחרי הביטחון יש רק דיוטי קטן. מבחינת צליאק אין כלום.