סרביה למשפחות עם ילדים – מסלול מאת אינסה רביץ [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

פוסט זה על פורסם לראשונה בקבוצת מטיילים בחו”ל עם ילדים על ידי אינסה רביץ ומופיע פה באישורה.

מציאות הקורונה הכתיבה סרביה…אז סרביה it is. יצאנו לדרך באוקטובר 2020. ואז זה היה כזה:”מה סרביה? איך סרביה? למה סרביה? טוב, נו, סרביה..וואו, סרביה! איך? איך לא חשבתי על סרביה קודם?!”

כרטיסי טיסה לבלגרד, סרביה

הכרטיסים נרכשו שעה לפני כניסת הסגר השני בעלות של $200 עם ישראייר. זו היתה טיסה ישירה של שעתיים וארבעים דקות, מה שאפשר לטוס בסגר כי סרביה נחשבה לאחת משלוש המדינות הירוקות שקיבלו אותנו ללא צורך בבידוד באף כיוון, וביוון ובולגריה כבר היינו.

אזור בלגרד – שכונה העתיקה Zamun, מצודת בלגרד, גן חיות, לונה פארק, מוזיאון הסלפי

מצודת בלגראד
מצודת בלגראד

במהלך ימים אלו יצאנו לחמש שעות סיור יום. ביקרנו במצודה המרשימה שעל שמה קרויה העיר, עם תצפית על הדנובה וסאבה וחלק בו הן מתמזגות.

שכונת Zamun
שכונת Zamun

לאחר מכן, ביקרנו בשכונה העתיקה Zamun עם גגות רעפים. זאת הרגשה שמטיילים בסיפור ישן נושן, בטיילת עם ברבורים ועוד כל מיני נקודות ציון של העיר.

לאחר מכן נסענו לגן חיות (חוויה חדשה ובלתי נשכחת עם מתבגר). גן חיות קטן ונחמד, ממליצה בחום. כניסה למשפחה 72 ש”ח. צמוד לגן חיות יש כמה מתקני לונה פארק נחמדים. כל מתקן עוה 3 ש״ח לסיבוב.
מוזיאון הסלפי
מוזיאון הסלפי
סיימנו את היום במוזיאון הסלפי. ממש לא לפספס, מקום קטן ומקסים.

העיירות Novi Sad ו-Stremsci Karlovci

טעימות
טעימות

יצאנו לטיול יום צפונה, כשעה נסיעה ל-Novi Sad. זוהי העיר השנייה בגודלה בסרביה ועל פי המראה שלה מושפעת מאוסטריה. בדרך ביקרנו במנזר עתיק, שם הקטן התנדב לעזור לנזיר באיסוף אגוזי מלך. שם עשינו טעימות יין ודבש עם סיפור מרגש של מייסד המקום שבמאה השמונה עשרה אובחן כחולה שחפת. הרופא המליץ לו לנסוע לצפון על מנת להנעים את ימיו האחרונים. שם הוא נחשף לתעשיית הדבש ובזכות סגולותיו הגיע לשיבה טובה. בהמשך היה מורה בסמינר הכמרים והתעקש להכניס את לימודי הדבש כמקצוע חובה בתוכנית הלימודים וכל כומר העביר את הידע לקהילה בה שירת. משפחתו ממשיכה בתעשיית הדבש עד ימים אלו וכל האזור רווי במקומות כאלו בזכותו.

סיימנו את היום בביקור בעיירה ציורית אך שוממת בתקופת הקורונה – Stremsci Karlovci

מערב סרביה – הפארק הלאומי טרהTara

שלושת נימים הבאים טיינו במערב סרביה ממש על הגבול עם בוסניה. זאת נסיעה של כשלוש וחצי שעות מבלגרד ופה התחלנו את טיולי הטבע. הטבע בתולי ומטורף! השלכת מוסיפה צבעים צהובים ואדומים, פשוט מהפנט! לא יודעת האם זו קורונה, או העונה או המקומות אליהם הגענו, אבל בכל מקום היינו ממש לבד.
התחלנו את הטיול בפארק הלאומי טרה – Tara.
Drina river house
Drina river house
משם המשכנו ל-Drina river house – נהר דרינה עם הבית. הבית נבנה כהלצה של המקומיים, אבל הפך כבר לסמל האזור ומדי פעם כשנהרס בעקבות הזרמים החזקים, מייד ממהרים לבנותו מחדש. במקום יש מסעדה מעולה ממש על הנהר. “גודינה נהר השנה” הוא הנהר הכי קצר שאורכו כשלוש מאות וששים מטר כימי השנה. האגדה מספרת שמאזור זה יצא הערפד הראשון והילדים היו מוקסמים. באזור יש תצפיות מרהיבות אליהן מגיעים דרך יער סבוך ומדהים ביופיו.

נהר Uvac

נהר UVAC
נהר UVAC
בילינו את כל היום בנהר Uvac, אטרקציה תיירותית שממש ממש לא כדאי לפספס. השייט אורך כשעה וחצי בסירה על נהר מפותל ונופים יפייפים. בדרך רואים נשרים (אלה שאוכלים נבלות, אין לי מושג מה שמם עם הצוואר הלבן, כמו בסרטים מצויירים). לאחר השייט מגיעים לטיפוס לתצפית. הטיפוס כחצי שעה ואינו מבייש אימון קרוספיט ברמה קשה-קשששה למות! אבל התצפית – אין מילים, תראו את התמונות.
נסענו שעה למפל שירדנו אליו בשביל מסודר (חידוש מרענן לעניין הבטיחות). ביום הקודם, אולגה המדריכה סיפרה לנו מה לעשות אם נתקל בדוב ביער, וביום הזה היא סיפרה מה עושים כשנתקלים בבתולת ים שגרה במפל. הילדים התלבטו את מי היו מעדיפים לפגוש ?

Mokra gora ו-Küstendorf

סרביה למשפחות עם ילדים - Mokra gora
Mokra Gora
בבוקר התחיל לטפטף גשם, קיווינו שייגמר אבל לא הפסיק כל היום. למרות זאת, התחלנו בכפר אינדיאני ליד זלטיבור Mokra gora. הכפר בנוי בשלושה חלקים, החלק של מערב הפרוע, החלק האינדיאני והכפר הסרבי. התברר שזה מלון שנראה מאוד יפה ופוטוגני, אבל היה מיותר לגמרי. הכניסה עלתה סביב 50 שח לכולנו.
משם המשכנו ל- Küstendorf, כפר של אמיר קוסטוריצה, הבמאי הסרבי הידוע שבנה לעצמו בית במהלך צילום סרט ואז עוד כמה בתים לחבריו ועוד ועוד והפך למתחם יפייפה. היום המתחם משמש כמלון וכיעד תיירותי, בנוסף גם פגשנו את אמיר שבדיוק יצא משם!
שאיבת המים והרכבת
שאיבת המים והרכבת

לאחר מכן המשכנו ל-Sargan Eight Railway. בדרך עצרנו בכנסיה ציורית ולמדנו לשאוב מים מהבאר עם מים טרמיים. הנסיעה ברכבת כוללת מסלול של שעתיים לנופים עוצרי נשימה. בדרך חזרה ישנן מספר עצירות לחמש עד עשרים דקות עם בתי קפה, תצפיות, וכמובן הסיפור המרתק על רכבת זו.

Ovcar-Kablar Gorge

האירוח בכפר
האירוח בכפר
מהמלון היומי שלנו המשכנו מזרחה. לאחר טיפוס של כשש מאות מטר דרך יער מדהים בצבעי השלכת, הגענו לתצפית מטורפת בגובה של כ-880 מטר מעל פני הים. היה קר מאוד והיו רוחות חזקות. יש לציין שעניין הבטיחות בסרביה על אחריות המבקר, אומרים לכם או כותבים שיש להיזהר. לדעתם, גדרות למיניהם פוגעים ביופיו של המקום. קחו את זה בחשבון. 
אחר הצהריים הגענו לכפר בו התארחנו אצל משפחה סרבית בביתם, כשחצי בית הם משכירים לתיירים. לאחר שהילדים סיימו לרוץ אחרי תרנגולי הודו בגודל של בת יענה ולהאכיל חזירים ועופות, המארח לקח אותנו לבית הספר הכפרי בו לומדים עד כיתה ד’ שבעה תלמידים. באותה כיתה, עם אותו מורה, כל אחד ברמתו. נכנסנו לבית הספר, וזה הרגיש כאילו חזרתי לכיתתי בברית המועצות בסוף שנות השמונים. בכניסה לבית הספר יש באר ישנה בעומק של 8 מטר שלא מכוסה ?.
המארח סיפר לנו על חיי הכפר ושתינו את המשקה האלכוהולי המסורתי ראקיה, אותו הם מכינים בעצמם משזיפים ופירות אחרים. לפני ארוחת ערב שיחקנו במשחקי חברה שהמדריכה הביאה איתה. ארוחת ערב ביתית טעימה להפליא. המטבח הסרבי מאוד מאוד טעים ומשביע, בדגש על בשר. אירוח זה הוא אחת החוויות הזכורות בטיול. לילה כולל ארוחת בוקר וערב לשישה אנשים עלה לנו 360 שח.

מזרח אלבניה – Manasija, Resava cave,Vodopad lysine, Krupajsko vrelo

Manasija
Manasija
עברנו למזרח המדינה. הנוף משתנה, ולהבדיל מהמערב לא היתה עדיין שלכת, ירוק אין סוף וחמים יותר. עברנו דרך מנזר ישן Manasija שפעיל גם היום בו גרות 30 נזירות. המדריכה סיפרה, כי כל אחד יכול לעשות פסק זמן בחיים ולבוא למנזר לכמה זמן שירצה בחינם. נחמד להשתעשע במחשבה זו לאחר השנה האחרונה.
מערת נטיפים
מערת נטיפים

משם המשכנו למנהרת הנטיפים Resava cave. המערה מרשימה מאוד והסיור לוקח כארבעים דקות. יש לקחת בחשבון שבפנים עלול להיות קר – 7 מעלותשם  כל השנה.

משם המשכנו ל-Vodopad lysine, מסלול בטבע ומפל. בדרך עוברים דרך בית ישן ונטוש עם טחנת מים ועוד סיפור מצמרר על רוחות ושדים. למפל Krupajsko vrelo, הגענו כבר בחושך, מקום קטן ויפה נורא ובחושך היה עוד יותר יפה. אבל לא בטיחותי בעליל.

טירת Golubac והגן הלאומי דג’רדאפ

סרביה למשפחות עם ילדים - ארמון Golubac
טירת Golubac
המשכנו מזרחה ונסענו לאורך נהר הדנובה הגובל עם רומניה. הגענו לגן לאומי דג’רדאפ ומשם המשכנו לטירת Golubac. נכנסנו פנימה, עלינו למגדל, והנוף ממש מהמם. המשכנו לאורך הדנובה עד המקום בו היא צרה ביותר 180 מטר. הדרך המפותלת עוברת דרך 21 מנהרות והנוף מושלם! בהמשך הגענו למוזיאון האדם הקדמון Lepenski vir, שם שמענו ולמדנו על הסיפור המרתק על גילוי אוכלוסיה שהתגוררה כאן לפני 8000 שנה והמיסתורין סביב אוכלוסיה זו, שלא נמצאה שניה לה בעולם. במקום ראינו סרטון של רבע שעה, מייצגים של החפצים, שלדים וכלים שנמצאו. בסיום חזרנו לבלגרד, ולמחרת חזרנו ארצה.
מידע נוסף חשוב
  • המדינה זולה מאוד מאוד.
  • בעניין המדריכה, כמובן שאפשר לטייל לבד, בעיניי, זה הוסיף המון וגם חוסך זמן, ממקד את הטיול ומעשיר אותו בסיפורים והסברים על היסטוריה, תרבות, היכרות עם מאחלים מקומיים. המדרכה אולגה דוברת רוסית (מוסמכת עם רישיון) טלפון +381605221341. בנה מארקו מדריך מוסמך גם הוא, דובר אנגלית +381652648926
  • קניות לא עשינו, אין לי מושג לגבי מחירי הבגדים.
  • הימים ארוכים מאוד, חוזרים כל ערב לחדר סביב השעה שמונה ויוצאים למסעדות. בעניין הקושי, נחים בנסיעות.
  • הטיול היה ספונטני והפתיע בגדול, ממש ממליצה לשקול אותו כיעד.
  • אני בטוחה שנחזור לאזור בבלקאן למדינות השכנות, מקדוניה, בוסניה ועוד.
נפגש בטיול הבא, מקווה שבקרוב ?‍♀️

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים