לטוס עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים – מאת: שירלי קוגן חזן [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

אין ספק שלטוס עם ילדים לחו”ל מהווה אתגר. האתגר גדל פי כמה וכמה, כשמדובר במשפחות עם צרכים מיוחדים או אפילו “רק” קשיים מועטים. קשיי הילדים מהווים קשת רחבה. הם יכולים לנוע מילדים עם הפרעות קשב, בעיות עם ויסות חושי (ריח, קולות, רגישות לקור או חום), אלרגיות מסכנות חיים, הספקטרום האוטיסטי (בין אם תפקוד גבוה ביותר עד לתפקוד נמוך) ילדים עם מוגבלויות פיזיות קשות התלויים בכיסא גלגלים וקושי בנגישות ומחלות כרוניות.

הורים רבים מפחדים לצאת לטיולים בחו”ל ואף בארץ, רק בשל אתגר הארגון הקשה הטומן בחובו כל יציאה ארוכה מהבית, ולא נדבר על טיול בארץ אחרת, או הצורך בטיפולים רפואיים להם הילד נזקק. מצד שני, רבים המבינים את הקושי, אך מעוניינים לטייל איתו ועם שאר הילדים כמה שיותר ולתת להם את ההזדמנות לחיים מלאים חוויות חיוביות ואושר.

איך לתכנן טיול לילדים עם צרכים מיוחדים
איך לתכנן טיול לילדים עם צרכים מיוחדים

אני אמא לשלושה ילדים בני 15,10 ,ו-6, שמתוכם שניים מאובחנים עם הפרעות קשב וקשיים רגשיים, ושלושתם עם קשיים בויסות החושי, ומאותגרת קשב בעצמי. רציתי לעזור לכם להפחית את החששות, ולרכז עבורכם כמה שיותר טיפים בכדי להל עליכם את התכנון ונסיעה לחו”ל עם הילדים המיוחדים שלכם באופן כזה שאתם, הילדים ה”רגילים” וגם ה”מיוחדים” יהנו כמה שיותר, שיהיו לכם כמה שפחות “תקלות”, ושבסופו של דבר תחוו חוויה חיובית.

בפוסט אני אעלה טיפים אישיים, וכן טיפים הלקוחים מהורים לילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף צירפתי קישורים לאתרים של אנשים מקצוע מוסמכים.

נקודה חשובה לפני כן, עליכם לוודא עם הרופא המטפל שאין מניעה רפואית לצאת לטיול עם הילד.

תכנון טיול עם ילדים מיוחדים

כל טיול טוב מתחיל בתכנון טוב. תכנון יעיל ומפורט, יכול מאד להקל על משפחות וילדים עם קשיים וצרכים מיוחדים. לרוב לאותם ילדים קיימים קשיים במעברים, צורך בשגרה מובנית וחוזרת, ולחלקם חרדות משינויים. ההכנה המפורטת של הטיול בשיתוף שלהם, וגם בלעדיהם, עשויה להקל מאד עליהם ועלינו כהורים.

תכנון הטיול מחולק לשלושה אספקטים חשובים:

  1. הבירוקרטי
  2. תכנון המסלול והיעד
  3. הכנה רגשית ונפשית של הילד/ה המיוחדים

תכנון בירוקרטי

תעודת נכה תקף בחו״ל
תעודת נכה – תקף בחו״ל

כרטיס נכה – לחלק מהילדים ישנם אבחונים המקנים להם כרטיס נכה המופק על ידי הביטוח הלאומי. כרטיס זה מהווה עזרה רבה בהתמודדות המשפחה והילד.

בכרטיסי הנכה החדשים, ישנו רישום גם באנגלית וגם ועברית. יש לוודא כי הכרטיס בתוקף, ורשום בשתי השפות. במידה ולא, ניתן לפנות לביטוח לאומי לצורך קבלת כרטיס חדש. ניתן לפנות גם לארגון הגג של הנכים לצורך הנפקת תעודת נכה בינלאומית.

כתובת הארגון  – אבן גבירול 30,  תל אביב. טלפונים: 03-5238799, 03-5273757

פקס: 03-52404265 מייל  irgun_gag@netvision.net.il

יש לפנות טלפונית לקבלת טופס הרשמה, לשלוח את הטופס בצירוף תמונה ועלותו כ-130 ₪.  הכרטיס מגיע תוך מספר ימים, וניתן לאסוף אותו באופן עצמאי במקרים דחופים. צד אחד כתוב בשפה העברית ובצד השני בשפה האנגלית. תוקף הכרטיס לשנה. לפני הוצאתו, כדאי לברר האם הוא רלוונטי ליעד אליו אתם נוסעים, או שהכרטיס של ביטוח לאומי תקף ומספיק.

מה מקנה תו הנכה בחו”ל?

  • תו נכה לרכב – תו הנכה לרכב ישראלי, כמובן שלא קביל בחו”ל. בעבר, משרד התחבורה הוציא תווי נכות בינלאומיים לרכבים, אך פסק. טיפים להוצאת התווים במדינות שונות, ניתן למצא בקישור הבא: https://www.aisrael.org/?CategoryID=2762&ArticleID=29425
  • הנחות בכניסה לאתרים – עוד בארץ, ניתן להיכנס לאתרים ולברר לגבי הנחה לנכים בכניסה אליהם וכן לברר איתם מה יש להציג בכניסה על מנת לקבל את אותה הנחה.
  • קיצור תורים – אם זה בשדות התעופה או באטרקציות שתבקרו בהם.
  • בשדה התעופה בארץ קיים מסלול יחודי לנכים. על מנת לקבל את השרות יש לפנות עוד בתחילת הבידוק למנהלת התור לצורך העברתכם לתור הנכים. בחו”ל, קיימים גם תורים יחודיים למשפחות עם ילדים קטנים, שם אפשר לעקוף את התור ולקבל את השרות המגיע לילד/ה המיוחד. במידה ואין לכם כרטיס נכה, ממליצה לפנות ולברר מראש עם רשות שדות התעופה כיצד ניתן להקל על הילדים המיוחדים בתור הארוך והמעיק בשדה.
  • באטרקציות ניתן עוד בשלב התכנון לברר לגבי קיצור תורים. בחלק מהמקומות הילד עם כרטיס הנכה יכול לקבל צמיד יחודי שבעזרתו ניתן לקבל קיצור תורים בפעילויות על ידי המפעילים במקום. בחלק מהמקרים, מספיק לציין בפני המקום שילד אבחנה של הפרעת קשב. על ידי בדיקה מקדימה, ניתן להחליט האם האטרקציה מתאימה לכם או לא, ולמנוע עוגמת נפש.

תכנון מסלול טיול עם ילדים מיוחדים

תכנון מסלול
תכנון מסלול

כמו התכנון הבירוקרטי, גם תכנון המסלול כולל בירוקרטיה לא קטנה.

טיסה

מומלץ לפנות לחברת התעופה בעוד מועד עם הזמנת הטיסה ולהודיע לה על הקשיים שלכם, ולברר לגבי נגישות ועזרה לילדים עם קשיים רגשיים. כך חברת התעופה תוכל לבוא לקראתכם לעזור לכם אם בליווי בשדה עד להושבת הילד בסמוך אליכם במושב שיהיה נוח במוגבלות פיזית או לא מופרד מכם. ניתן לברר פרטים מדויקים באתר של רשות שדות התעופה: www.iaa.gov.il/he-IL/rashot/Pages/default.aspx

בנוסף, ניתן להיכנס לאתר שדה התעופה של כל מדינה אליה או ממנה תטוסו ולברר פרטים נוספים. 

לינה – מלון או דירה

המלון צריך להיות המקום הנוח שלכם ושל הילדים. קודם כל יש צורך לבחון את המלון היטב כך שהוא יהיה נוח ונעים כמה שיותר לכולכם, הוא יהיה הבית הזמני שלכם בעת הטיול.

מומלץ לברר במייל או טלפונית, עוד לפני ההזמנה לגבי נגישות החדרים, חדר האוכל, הבריכה, זמינות חניה וכו’.

כדאי לציין בפניהם כי אתם מגיעים עם ילדים עם צרכים מיוחדים. רוב בתי המלון מאד ידידותיים ויעשו הכל על מנת להקל על התמודדותם. אם זה לארגן פינה שקטה בחדר האוכל, או לקבל אישור לאכול לפני שכל שאר האורחים מגיעים על מנת לעזור לילד להתמודד עם הרעש והמהומה. וכן הכנה של אוכל יחודי ומצומצם שלעיתים הילדים שלנו אוכלים.

במקרה של אלרגיות מסכנות חיים, ביחוד במקרה של אוכל, מומלץ לעדכן מראש את המלון וכן חברת התעופה. 

אטרקציות

כפי שציינתי קודם לכן, מומלץ לברר עוד לפני תכנון המסלול, לגבי קיצור תורים, נגישות וכו’. כל זאת מונע מפח נפש גדול וקשיי התמודדות עם הילדים. יתכן ועל בסיס המחקר תחליטו שעדיף לוותר על אטרקציות מסויימות.

רכב

מומלץ לבחון את הרכב לו אתם זקוקים ביחוד אם זה רכב גדול יותר שצריך להיות מותאם לכסא גלגלים. לרוב כדאי לבחור רכב גדול יותר על מנת למנוע צפיפות יצר ועומס אשר עלול להעמיס על הילדים ועליכם. זיכרו, זה לא רק האנשים, זה גם המזוודות והציוד שאתם צריכים לקחת. לעיתים יהיו נסיעות ארוכות ואתם זקוקים לרכב נעים ונוח כמה שיותר כדי להנעים את הנסיעה ולהקל עליה.

מומלץ לדון עם חברת ההשכרה בעוד מועד לגבי תו נכה ולברר את הפרוצדורות הנדרשות על מנת לקבלו.

רפואה

שוחחו עם  הרופא המטפל. ודאו איתו לגבי אישורו לטיול לחו”ל. במידה והילדים מטופלים תרופתית, הצטיידו מראש במלאי מספק בתרופות לטיול (+קצת אקסטרא על כל מקרה), וכן אם יש צורך באישורים לשדות התעופה לתרופות אותם הילד מקבל (כגון גראס רפואי) יש להצטייד ברשיון המתאים ו/או אישור הרפואי המתאים.

אני ממליצה, כטיפ אישי, במידה ומטופלים תרופתית (קשב וריכוז, הרגעה וכד’), דווקא להמשיך ולתת להם לטיסה ולטיול את התרופות. זו לא חופשה רגילה. התרופות לרוב מקלות עליהם עם התמודדות, עוזרות בהפחתת גירויים ומווסתות אותם. יקל עליהם ועלינו. חשוב לקחת את התרופות איתכם בכבודת היד במטוס ולא לשלוח אותם לבן המטוס במזוודה, גם אם אתם טסים לתקופה ממושכת, שכן תמיד קיימת האפשרות שהמזוודה שלכם לא תגיע ליעד.

בנוסף, אל תשכחו לבטח את כולכם בביטוח רפואי.

הכנה רגשית ונפשית של הילדים המיוחדים

כל הורה יודע שילדים צריכים שגרה, ותחושת ביטחון. ילד עם קשיים או ילד עם צרכים מיוחדים, עוד צריך את זה הרבה יותר מכל ילד אחר. הטיפ החשוב ביותר שהורים ואנשי מקצוע ממליצים, זה תכנון מראש של המסלול.

היפכו את הטיול לפרוייקט משותף

תכננו את הטיול עם ילדים
תכננו את הטיול עם ילדים

גירמו להם להתלהבות ולעניין. בעיקר עם בני הנוער, תכננו את המסלול ביחד. היו קשובים לרעיונות אך שתפו איתם את ההתלבטויות והקשיים. למרות הקושי, נסו לברר איתם מה יותר גורם להם לחרדות וקשיים ועם מה הם יתמודדו טוב יותר. ניתן לראות איתם ביחד תמונות, לקרוא איתם מאמרים ולראות סרטונים של האזורים בהם תבקרו ובכך לתכנן את המסלול באופן שהם הכי יהנו ממנו, וכן לשלב בתוכו את האתרים שיותר חשובים לכם. ניתן לבקר במקומות דומים בארץ ולבחון את ההתמודדות המיוחדים לפני הנסיעה ובכך להבין מה יותר יתאים להם. אם יש דברים שמהם הם מפחדים כמו אנשים מחופשים לבובות ענק, כדאי להכין אותם או להימנע מפארקי שעשועים בהם זה קיים. זכרו שהפחדים היומיומיים של הילדים לא נעלמים בחו״ל, ולעיתים אף מתעצמים.

בנו תוכניה יומית

הכינו רשימה יומית
הכינו רשימה יומית

ניתן לבנות תוכניה יומית עם תכנונים של שעות עד לרמה של ארוחת צהריים, הפסקות בנסיעה וכו’. מומלץ לא להעמיס יותר מדי על יום אחד. בכללי, בטיולים עם ילדים, במיוחד קטנים, עדיף לתכנן אטרקציה אחת לבוקר ואחת להצהריים. אם יש לכם ילדים אלרגיים, או שאוכלים תפריט מאוד מצומצם, מומלץ לתכנן מראש איפה תאכלו כדי להמנע מחיפושים כשהילדים כבר רעבים. אפשר לבקש המלצות בקבוצה וכמובן לבדוק באתר טריפ אדווייזור לראות מה מומלץ בסביבה. במקרה של אלרגיות קשות, צרו קשר מראש עם המסעדה במידה וניתן כדי לוודא שיהיה אוכל מותאם לילד האלרגי.

המנעו משינויים מרובים

שינויים רבים מדי מהווים קושי רגשי וקושי בהתמודדות לילדים עם קושי במעברים ושינויים. עדיף לא לשנות מיקומי לינה יותר מדי. הורים ממליצים על מלון או שניים קבועים וטיולי כוכב מהם. בכדי שיהיה מקום לינה קבוע, מוכר כמה שיותר וללא שינויים דרסטיים. זהו טיפ שנכון לילדים בכללי, לא רק בעלי קשיים, אך במיוחד עבורם.

טוסו ישירות ליעד

כדאי לתכנן את הטיסות קרובות ליעדי הטיול ולהימנע מנסיעות ארוכות ומתישות. הורים רבים נוחתים בעיר אחת ולוקחים רכב לעיר אחרת, אך צעד זה, המונע משיקולים בעיקר כלכליים, פחות מתאים לילדים עם קשיים.

אל תבנו על טיול מושלם

הכי חשוב, לא חייבים להיות מושלמים. לא חייבים לטייל כל יום, ניתן לארגן יום בריכה במלון בלבד, או יום מסכים ומנוחה בחדר. לפעמים הילדים וגם אנחנו צריכים הפסקה מהאטרקציות ומעומס הגירויים. אפשר לנצל את היום הזה בהסתכלות בתמונות. בעיבוד החוויה של הטיול עד כה ותכנון ההמשך. חשוב לזכור – המציאות היא מה שקורה בזמן שאנחנו עושים תוכניות. זה בסדר אם מה שקרה בפועל הוא לא בדיוק כפי שציפיתם או שלא ביצעתם את מה שתכננתם. לפעמים הילד נכנס לחרדה, לפעמים אתם רואים שפשוט לא מתאים. קחו נשימה עמוקה, ושנו מסלול. התייעצו ביניכם לבין עצמכם וכן עם הילדים, ותראו מה כן מתאים לכם.

עזרה בהתמודדויות עם קשיים בטיול

תכנונים מיוחדים
תכנונים מיוחדים

הטיסה מהווה קושי והתרגשות מרובה לנו, ועוד יותר לילדים עם צרכים מיוחדים. כפי שציינתי קודם לכן, הכנה של חברת התעופה לבואו של הילד עשויה להקל, אך גם הכנת הילד. אם זה הסבר בתמונות וסרטונים על שדה התעופה, תהליך הבידוק, או העליה למטוס. אם ניתן, כדאי לבחור עימו את המקומות לטיסה בעוד מועד. לשאול אותו את העדפות שלו, דבר שימנע עוגמת נפש ו”סצינות” בהמשך.

מומלץ להסביר לו על הצפיפות במטוס, להראות לו היכן השרותים, ולהסביר עד רמה של הרעש החריג בהורדת המים בשרותים ואפילו הזוית החדה של ההמראה. במידה ואתם צופים בעיות בהורדת המים, תנו לילד אפשרות שאתם תורידו את המים אחרי שהם עוזבים את השירותים ובכך להמנע מהבעיה.

לטיסה עצמה, כדי להביא לילד בובה או שמיכה שקשור אליהם, מוצץ או חיתול מרגיע. לילדים גדולים יותר ניתן להכין ערכה לטיסה בה יכלול חוברת או ספר קריאה, צבעים, משחק לדרך וטאבלט מוטען עם אוזניות. כדאי להכין בקבוק מים ונשנוש שהילד אוהב ולדאוג בעוד מועד שהחברה תדאג לו לאוכל שאוהב יותר ויקל עליו על התמודדות.

באותם חפצים כדאי להשתמש גם לנסיעה וליום יום. למלון אני ממליצה להביא מגן מזרן לילדים עם בעיות גמילה בלילה. שינויים משמעותיים ביום יום עשויים לגרום לקשיים ולרגרסיה בגמילה.

זה נראה עמוס, זה נראה מפחיד אבל זה לא. טיול עם הילדים יכול להיות כיף לא נורמלי. הכל בראש שלנו. הכל בגישה. אם נהיה חיוביים נוכל מאד מאד להנות ולהפיק מהטיול חוויות חיוביות.

קישורים נוספים עם טיפים שימושיים לבעלי נכות ולהורים לילדים עם קשיים וצרכים מיוחדים

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

2 תגובות

    1. תודה רבה! העברתי את ההערה שלך לשירלי, כותבת הפוסט. אשמח שתפיצי במקומות שנראה לך רלונטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים