טיול בת מצווה בסקוטלנד – אטרקציות ומסלול מאת נירית אלסר [מעודכן ל-2023]

שיתוף

גילוי נאות: כשאתם מזמינים מלון, כרטיסים לאטרקציות או שוכרים רכב דרך הלינקים באתר, אנחנו מקבלים עמלה קטנה. נשמח שתפרגנו לעבודה ושתרכשו דרכנו. יש לנו גם 12% הנחה על ביטוח נסיעות ו-$3 הנחה על סים דאטה לחו״ל שמתחיל ב-$4.5 לג׳יגה תלוי ביעד.

הפוסט הזה על טיול בת מצווה בסקוטלנד פורסם במקור בקבוצה מטיילים בחו״ל עם ילדים ומפורסם פה באישורה של נירית.

טיסה לסקוטלנד – אדינבורו

הטיסה ת”א-בריסל היתה על חשבון נקודות באל-על, אז אין לי עלות אמיתית. פדיחה מספר 1, לא שמתי לב בזמן ההזמנה שהנחיתה היא ב Brussels Airport וטיסת ההמשך עם Ryanair היתה מ-Brussels Charleroi Airport. למזלנו בהלוך היו לנו 5 שעות אז נסענו ברכבת. לא מומלץ, יקר, ולא היה קל להבין על איזו רכבת לעלות. פספסנו את הרכבת ואז היינו צריכים להחליף באמצע. יחד עם העייפות מהטיסה, היה קשה. הטיסה עם Ryanair היתה קצרה, מודה שזו פעם ראשונה שלי בטיסת low cost, לא היה כייף, מזל שהיה קצר.

הגענו לאדינבורו בערב בסביבות 19:00 ולקחנו מונית כי היינו מותשים אחרי היום הזה, ונסענו ישר לדירה: Blair St Scott apt Old Town. הדירה מרווחת, נקייה, מאוד נעימה, ומומלצת למעט פרט קטן… בהמשך. הדירה נמצאת קרוב מאוד ל-Royal Mile (חשוב).

טיול בת מצווה בסקוטלנד – אטרקציות באדינבורו – טירת אדינבורו, קמרה אובסקורה, סיור בעקבות הארי פוטר

 

טיול בת מצווה לסקוטלנד - טירת אדינבורו
טיול בת מצווה לסקוטלנד – טירת אדינבורו

למחרת בבוקר הבנו שעם הבנות שלנו עדיף לאכול בדירה והתארגנו בהתאם. עוד הבנה חשובה, השכמה ביקיצה טבעית גוררת יציאה מאוחרת והספק נמוך. לקח לנו שלושה ימים להתרגל לביחד הזה 24/7, ואז התחלנו באמת להנות. התחלנו בטירת אדינבורו, היה מזג אויר מושלם ונוף מהמם, אבל הבנות פחות התחברו להיסטוריה.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - טירת אדינבורו
טיול בת מצווה לסקוטלנד – טירת אדינבורו

בילינו יומיים וחצי באדינבורו. ביקרנו בקמרה אובסקורה (מומלץ מאוד), והגדולה חובבת הארי פוטר אז הלכנו קצת בעקבות סמטאות וחנויות בהתאם. בהמשך החלטנו שנאכל ארוחה אחת ביום בחוץ, בדרך כלל ארוחת צהריים, ובערב אם מגיעים בשעה נורמלית אז מכינים בדירה. עבד לנו מצויין, האוכל מוכר ואהוב ואין תחושה של בזבוז כסף על לא טעים לי, לא מה שחשבתי, לא רעבה.

Loch Lomond – האקווריום, Luss, Fort William, הרכבת של הארי פוטר

ביום שעזבנו את אדינבורו, היינו צריכים לפנות את הדירה עד 10:00, אבל את הרכב לקחנו רק אחה”צ. נציג בעל הדירה שפגש אותנו ביום הראשון אמר שנוכל להשאיר מזוודות אבל בבוקר העזיבה, הודיעו לנו שלא (!!!). לא הצלחנו להקדים את מועד איסוף הרכב ונאלצנו לקחת מונית לתחנת רכבת ולהשאיר את המזוודות בשמירת חפצים במחיר שערורייתי עד אח”צ. זה היה מאוד מאכזב, מיותר ויקר. לומדים לקח לפעמים הבאות.

טיול בת מצווה לסקוטלנד – טירת אדינבורו

יצאנו אחה”צ מאדינבורו, ולא לקח לנו (לבן זוגי שיחיה) הרבה זמן להתרגל לנהיגה בצד השני של הכביש. ויצאנו לכיוון Loch Lomond. רגע לגבי רכב שכור, מנסיון העבר בנסיעות משפחתיות (בארץ) ידענו שהילדות צריכות מרחב והזמנו רכב ל-7 נוסעים. ההזמנה בוצעה מהארץ עם ביטוח ביטול השתתפות עצמית. בסוכנות בעיר ניסו לשכנע (לחץ מסיבי) אותנו שיהיה קשה להסתדר עם רכב כזה גדול בכבישים הצרים של ההיילנד, אבל החלטנו להמשיך בתוכנית שלנו וזה השתלם לנו, לא היו לנו בעיות באזורים שטיילנו.

בדרך ללוך לומונד עצרנו לקניות בסופרמרקט והגענו לדירה בערב (הרשמו פה לקבל $40 הנחה בהזמנה ראשונה באיירבנב). הדירה מאוד מרווחת, ישנה ולא כל כך נקייה. ישנו שם שני לילות.

ביקרנו באקווריום של לוך לומונד, קטן אבל נחמד. זה היה יום קצת גשום אז בעיקר נסענו לאורך האגם, עצרנו במספר מקומות לתצפית וטיול, כשאחד המקומות היה Luss.

הגענו אחר הצהריים ל-Fort William, לדירה. הדירה חמודה, נקייה ומאובזרת, אבל שוב, צריך לשים לב לפרטים הקטנים. המעבר לדירה הוא דרך הבית של בעלי הבית והשרותים והמקלחת משותפים 🙁 אין מטבח אלא מטבחון אז אין ממש אפשרות להכין אוכל.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - הרכבת של הארי פוטר
טיול בת מצווה לסקוטלנד – הרכבת של הארי פוטר

למחרת קמנו מוקדם כדי לקנות כרטיסים לרכבת של הארי פוטר. מכיוון שסגרנו את הטיול מאוחר יחסית, לא היו לנו כרטיסים לקנייה מראש אבל אם מגיעים מוקדם אז יש מכירה במקום. שימו לב, המכירה מתבצעת על הרכבת ולא בדלפק הרגיל. יש תור לקניית הכרטיסים וכשהרכבת מגיעה ניגשים לקרון שמוכר כרטיסים. התשלום במזומן בלבד (!!!) והעסק יקר בטרוף אבל בדיעבד היה שווה.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - הגשר של הארי פוטר
טיול בת מצווה לסקוטלנד – הגשר של הארי פוטר

מדובר ברכבת קיטור של פעם, שבה צולמו הסצנות מסרטי הארי פוטר. יש מזנון שבו ניתן לקנות בירצפת, ברטי בוטס (סוכריות בטעמים) וצפרדעי שוקולד. הנסיעה ארוכה אבל עברה לנו ממש בכייף, נופים מדהימים. מגיעים לנקודה הסופית Mallaig, יש הפסקה של שעה וחצי בערך, ואין הרבה אפשרויות לאכול שם במיוחד בסוף העונה. אבל יש שם תחושה של סוף העולם, רוח חזקה, אוקיינוס, מעבורות וכו’. חזרה באותה דרך, ומי שלא הספיק לצלם את הרכבת על הגשר המפורסם יכול לצלם. חזרנו אחר הצהריים ויצאנו לכיוון אינברנס. באופן כללי, השתדלנו לנסוע באור יום, כיוון שחלק מהכבישים צרים למדי ולא מוארים.

טיול בת מצווה בסקוטלנד – אינברנס – מזקקת גלנפידיך, RZSS Highland Wildlife Park

טיול בת מצווה לסקוטלנד - אינברנס
טיול בת מצווה לסקוטלנד – אינברנס

באינברנס ישנו ב-Jane’s Place, דירה מהממת, חדשה ונקיה. החיסרון הוא שאין בה מכונת כביסה. ישנו שם 2 לילות. היא קרובה מאוד לנהר ואפשר ללכת לטייל שם.

למחרת נסענו לכיוון מזקקת גלנפידיך, בדרך יש שלטים של מזקקות קטנות ופחות מפורסמות ולא פחות טעימות. הדרך מדהימה, היה מזג אויר שמשי. סיור במזקקה לא אפשרי עם ילדים קטנים ולא היה לנו איפה להשאיר אותם, אז הסתובבנו במתחם ונכנסנו לחנות. בנוסף אם טועמים וויסקי כל היום, קצת קשה לנהוג אח”כ 😉 אז עדיף לנסוע לשם בלי הילדים ולקחת סיור מאורגן ואז אפשר להנות עד הסוף.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - Loch Ness
טיול בת מצווה לסקוטלנד – Loch Ness

חזרנו לדירה באינברנס בדרך אחרת. טיילנו גם לאורך אגם נס Loch Ness חיפשנו את נסי לשווא.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - Loch Ness
טיול בת מצווה לסקוטלנד – Loch Ness

נכנסנו למוזיאון קטן שמספר על הנסיונות להתחקות אחר המיתוס ומציע הסברים הגיוניים. נחמד אבל ממש לא חובה.

למחרת נסענו למעיין גן חיות/ספארי RZSS Highland Wildlife Park. הגענו יחסית מאוחר כי כרגיל יצאנו מאוחר ועצרנו בדרך בכמה מקומות. הביקור בפארק כולל נסיעה עם הרכב ואחר כך הליכה ברגל. צריך להקדיש לפחות שעתיים לפארק.

בערב הגענו לפרת’, לילה אחד בדירה חמודה, נקייה ומסודרת. אין אור בחדר המדרגות, אין מעלית ואין חניה פרטית. ברחוב קשה למצוא חניה, ואין צורך לשלם על החניה בלילה אבל בבוקר כן. הלינה בפרת’ היתה פשרה, כי לא מצאנו מקום קצת יותר צפונה.

Pitlochry – הסכר עם הסלמונים המקפצים ועוד מזקקות

טיול בת מצווה לסקוטלנד - Pitlochry
טיול בת מצווה לסקוטלנד – Pitlochry

למחרת נסענו ל-Pitlochry לראות את הסכר עם הסלמונים שקופצים במדרגות, הסלמונים לא באו באותו יום.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - Pitlochry
טיול בת מצווה לסקוטלנד – Pitlochry

טיילנו בעיר והגענו לעוד מזקקה נחמדה.

טיול בת מצווה בסקוטלנד – סטירלנג – Kelpies

טיול בת מצווה לסקוטלנד - סטירלינג
טיול בת מצווה לסקוטלנד – סטירלינג

משם המשכנו לסטירלינג, הגענו לדירה מדהימה ליד גן שעשועים לפריקת אנרגיה. ממול יש מרעה כבשים ובקר… תענוג.

טיול בת מצווה לסקוטלנד - The Kelpies
טיול בת מצווה לסקוטלנד – The Kelpies

כשהחשיך נסענו ל-Kelpies. לא אמרנו לבנות לאן נוסעים, הפתעה… היה קר אבל כל כך מרשים.

למחרת חזרנו לאדינבורו, עצרנו לקניות בפרברים והגענו לדירה/צימר שנמצא סמוך לשדה התעופה: Family Room Bed and Breakfast. זו היתה הרעה בתנאים, מבחינתנו, כי כולם היו יחד בחדר אחד, בעלי המקום היו בחופש, ובגלל אי הבנה לא הגיעה העובדת להכין לנו ארוחת בוקר, אבל הם זיכו אותנו מיידית. בדיעבד, יכולנו להישאר עוד לילה בסטירלינג מכיוון שהמרחק לא גדול, והמחיר היה זול בהרבה וגם התמורה גבוהה.

בחזור, כהפקת לקחים, הזמנו לימוזינה משדה התעופה Brussels Charleroi ל-Brussels Airport. ההזמנה אינטרנטית וככל הנראה עקב עייפות, הכנסתי את מספר טיסת ההמשך לת”א ולא את הטיסה מאדינבורו לבריסל. בעל החברה ניסה להשיג אותי כדי לברר את הטעות אבל אנחנו לא היינו זמינים במהלך הטיסה. הוא עבר על כל רשימת הטיסות והחליט לקחת סיכון ולשלוח נהג בכל מקרה לשדה התעופה. רק כשנחתנו, ראיתי את ההודעות ונלחצתי כי אם הוא לא היה שולח נהג, לא היינו מגיעים בזמן לטיסה הביתה. אם במקרה אתם צריכים נסיעה בלימוזינה (שווה ערך לנסיעה ארוכה ומטלטלת ברכבת), ממליצה על Shuttle Direct, שרות נהדר ולא מובן מאליו.

לסיכום, זה היה טיול קסום בארץ קסומה ומכושפת. השקט, השלווה, הנימוס, הירוק מסביב והאנשים המקומיים יצרו את התפאורה. יש עוד הרבה טירות שלא הגענו אליהן, יש יעדים שויתרנו מראש כי ידענו שהבנות לא יהנו מהנסיעות הארוכות. לא זכינו כמעט לאכול אוכל מקומי (בגלל הבנות) ויש עוד הרבה וויסקי לשתות, אבל זה כבר לטיול זוגי.

מחפשים טיסות זולות? הנה מדריך שיסביר לכם איך למצוא טיסות זולות ב Skyscanner. פה יש גם מידע לגבי השכרת רכב בחו״ל וביטוח נסיעות.

הכנסו לקבוצה הבלעדית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות

הרשמו לקבל מידע על הטבות, הנחות, תחרויות ומסלולים חדשים